Di Weekend NYHETER

Kaffe i brevlådan – familjerosteriet sätter rekord

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FOKUS PÅ SMAKEN. Kafferosteriet Koppar med delägarna Fredrik och Julianna Gustafsson omvandlar råa kaffebönor till nyrostat kaffe som sedan paketeras i kaffebrev och skickas ut till kunderna samma dag.

Petronelle Halvorsen

I en tid där inget är som vanligt består i alla fall svenskarnas sug efter kaffe. Di besöker Kafferosteriet Koppar, bolaget som levererar nyrostat kaffe hem till brevlådan, och ökar sin försäljning som aldrig förr just nu. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När Di stiger in en gammal lagerlokal ute på Tyresö är doften av nyrostat kaffe slående. Fredrik Gustafsson kommer ner från familjens kontor och möter oss med ett stort leende. Strax därefter gör hans fru Julianna Gustafsson med deras tio månaders gamla dotter i famnen, oss sällskap. 

”Vi hade hoppats på att hon skulle sova, men men”, säger hon.

Paret som har grundat och driver bolaget ger oss en rundtur av rosteriet. De berättar engagerat om processen från råa kaffebönor till nyrostat kaffe som sedan paketeras i kaffebrev och skickas ut till kunderna samma dag. Julianna Gustafsson pekar på ett färgglatt diagram på väggen, där syns över tusen aromer som går att hitta i en kopp nyrostat kaffe. 

”Det kan jämföras med de 400 aromer man kan identifiera i vin”, berättar hon. 

Vid rundturens slut ligger stora säckar fyllda med kaffebrev som väntar på att trilla ner i svenska folkets brevlådor. I och med pågående pandemin är det allt fler som fått upp ögonen för deras tjänst och försäljningen har ökat med över 50 procent den senaste tiden. 

FAKTA
Kafferosteriet Koppar

Levererar nyrostat specialkaffe över hela Sverige.

Grundades 2016 och är sedan två år tillbaka beläget på Tyresö där familjen också bor.

Julianna Gustafsson jobbade tidigare inom finansbranschen som analytiker.

Fredrik Gustafsson har startat flera bolag tidigare, bland annat Pocketförlaget, Bookmark och vinbolaget Contemporary Wines.

Omsättning 2018/2019: 3 724 670 kronor.

Resultat 2018/2019: –2 639 389 kronor.

VISA MER

”Det finns ett nytt konsumtionsbeteende nu i och med corona. Till exempel beställer man hem mat för första gången och upptäcker att det är en smidig lösning. I vårt fall är det väldigt smidigt att få kaffet hem i brevlådan, samtidigt som man upptäcker smaken av riktigt bra kaffe. I framtiden skippar man förhoppningsvis det gamla kaffet i butiken och dricker nyrostat i stället”, säger Fredrik Gustafsson. 

Idén till att starta ett kafferosteri kom efter att paret varit i Costa Rica och av en slump hamnade på en liten kaffeodling med tillhörande rosteri. 

»Biodöden är påhittad«

”Vi fick verkligen en smakupplevelse av kaffe som vi aldrig haft innan. När vi kom hem till Sverige letade vi efter nyrostat kaffe men hittade det inte någonstans. I butiker står oftast inte ens rostdatum på paketen, bara batchnummer eller packdatum”, säger Julianna Gustafsson. 

”Vi får fantastisk respons från våra kunder som skriver att de aldrig druckit så gott kaffe innan. Vi svenskar dricker hur mycket svart kaffe som helst, men med en massa mjölk för att dölja smaken av det dåliga kaffet”, säger Fredrik Gustafsson. 

Under en hel vecka har de slagit rekord i antal sålda kaffebrev och dagen innan vårt besök var de uppe på 940 stycken brev. 

”Går vi inte upp mot miljonen i månadsomsättning i april så gör vi det i maj”, berättar Fredrik Gustafsson. 

Paret startade rosteriet år 2016 och omsättningen ökar för varje år som går, men än går bolaget inte i vinst.  

Friluftsmode i USA är svenskt Ni gjorde en nyemission i fjol, varför? 

”Det måste finnas pengar i kassan för att växa, det kostar jättemycket att bygga vår dröm och vi satsar verkligen helhjärtat på detta”, säger Fredrik Gustafsson. 

När kommer vinsten? 

”Nu snabbas processen på jättemycket i och med att det gått så bra den senaste tiden. Kanske tjänar vi pengar redan i år, eller nästa år, men det får ta den tid det tar. Vi lever vår familjedröm nu.”