Di Weekend NYHETER

Kaféet jäser i rekordfart

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Martina Huber

Kaféet Mr Cake med konditorerna Roy Fares och Mattias Ljungberg i spetsen har blivit ett vattenhål för sötsugna. Nu expanderar de till Göteborg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Red velvet croissants, sticky buns, donuts med popcorn och maffiga tårtor i storlek XL. Konceptet med amerikanska bakverk som möter svensk fika med en twist har gjort Mr Cake till ett hajpat kafé som lockar besökare från hela landet.

”Vårt sortiment är lite annorlunda, det är inte så klassiskt. Det mest traditionella som vi har är kardemumma- och kanelbullar, och det är egentligen det vi säljer minst av”, säger Roy Fares.

Roy Fares och Mattias Ljungberg som står bakom Mr Cake tillhör två av Sveriges mest framgångsrika konditorer. Båda har utsetts till Årets Konditor. Roy Fares har framför allt syns i tv-rutan i ”United States of Cakes” och ”Dessertmästarna”, medan Mattias Ljungberg varit en del av kocklandslaget och kanske framför allt blivit känd som skaparen av semmelwrapen på Tössebageriet i Stockholm.

För drygt 14 år sedan började Roy Fares arbeta för Mattias Ljungberg på Tössebageriet. Redan då började de diskutera att driva något tillsammans. Resultatet blev ett kafé med influenser och inspiration från Roy Fares resor i USA och i september 2017 öppnade Mr Cake i A Houses lokaler i Stockholm. Omsättningen efter det första hela verksamhetsåret landade på drygt 32 miljoner kronor med 55 anställda.

”Vi har inga investerare, vi investerar med egna pengar. Vi gör det här för att vi tycker det är kul och ser hur långt vi kan klara av att ta det själva. Det sätter också en press på oss att tänka framåt”‚ säger Roy Fares.

FAKTA
Mr Cake

Bakgrund: Grundades i september 2017 av konditorerna Roy Fares och Mattias Ljungberg.

Omsättning (2018): 32 Mkr.

Resultat efter skatt: 5,4 Mkr.

Antal anställda: 55, varav 35 är fast anställda.

VISA MER

”Det är tillfredställande att slippa gå till banken eller ta in riskkapital”, säger Mattias Ljungberg.

I maj expanderar Mr Cake till Göteborg. Exakt var kaféet kommer att ligga vill ägarna inte avslöja, men någonstans i centrum innanför vallgraven kommer de att öppna en 730 kvadratmeter stor filial. I jämförelse med andra spelare i branschen satsar Mr Cake på stora lokaler, i stället för att öppna många små. Lokalen i Stockholm är på över 400 kvadratmeter.

Krogtest: Naturnära, kreativt och magiskt tyst

”Det blir det fler sittplatser i Göteborg och vi har förstärkt miljön och konceptet. Vi ger plats för fler produkter eftersom vi får större produktionsyta. Här i Stockholm är produktionen väldigt underdimensionerad i jämförelse med hur mycket vi säljer. När vi skrev på kontraktet här tyckte vi att det var så stort, nu får vi knappt plats”, säger Mattias Ljungberg.

”Planen från dag ett har varit att öppna flera ställen. Vi börjar med Sverige och sen får vi se. Köpenhamn vore härligt. Man kan tycka att när två kända konditorer öppnar är det klart att det börjar rulla. Vi har många återkommande gäster och många som kommer från hela landet. Det är ett kafé som har blivit en destination”, säger Roy Fares.

Med över 180 000 följare på Instagram är det många som kommer till Mr Cake med en förhoppning om att få se eller träffa idolen Roy Fares, en del av affärsplanen är att han ska synas mycket på kaféet. En annan del är att bakverken ska vara lika fotovänliga som de ska vara goda.

”I och med sociala medier så är det oerhört snabba förändringar i en bransch som alltid varit superkonservativ. Det som var hett i bildform kan vara hett ena månaden, några månader senare är det ”gjort”. Förändringarna sker mycket kvickare och man måste vara snabbfotad om man vill ligga i framkant i det här nyskapande segmentet”, säger Mattias Ljungberg.

Förutom en hållbarhetstrend, vad gäller både val av råvaror och förpackningar, ser både Roy Fares och Mattias Ljungberg att hälsotrenden håller i sig.

Davis & Coltrane – frihetens mästare

”Alla är så jäkla rädda för mjöl och socker. Alkohol har blivit mer respekterat i vardagen, att säga nej till efterrätt är inga problem, men tackar man nej till ett glas vin är man konstig. Det har slagit över tycker jag. Smak och njutning är också en del av hälsan, det är det vi förespråkar”, säger Roy Fares.

Efter nyår började semmelsäsongen, en av bageriernas viktigaste inkomstkällor. De första fastlagsbullarna står redan uppdukade på Mr Cake, men i år blir det ingen semmelvariant som förra årets nachosemla.

”Det känns som det är rejält utvattnat. Det var roligt förra året, vi hade en bra idé, men vi hade diskussionen redan då om att trenden var över. I år känns det väldigt krystat att klämma ut mer ur det”, säger Mattias Ljungberg.