Hoppa till innehållet

Kafé med klös drar kattälskare

Att klappa djur under fika- stunden har blivit populärt i Asien. Nu öppnar allt fler djurkaféer i Europa.
Men trenden är kontroversiell, visar ett besök på Storbritanniens första kattkafé.

GÄSTERNA GÅR I SPINN. De första katterna på Lady Dinah’s Cat Emporium fick namnen Donnie och Petra efter de första investerarna. Nyare katter har ägaren Lauren Pears döpt efter fiktiva figurer som Lizzie.
GÄSTERNA GÅR I SPINN. De första katterna på Lady Dinah’s Cat Emporium fick namnen Donnie och Petra efter de första investerarna. Nyare katter har ägaren Lauren Pears döpt efter fiktiva figurer som Lizzie.Foto: Poto: Patrik Olsson

Med halvöppna ögon ligger Wookie ihoprullad som en stor pälsboll. Men när det kommer besökare piggnar han till. Han jamar ett par gånger. När Di:s fotograf Patrik Olsson börjar klappa honom, lägger han sig ned igen och börjar spinna.

”Du är allt en liten sjusovare, Wookie, men snart blir det frukost för dig och alla andra katter”, säger Lauren Pears, grundare av Lady Dinah’s Cat Emporium.

Först stannar hon själv upp för att klappa katten Peter, som verkar nyfiken på dagens tidiga besökare. Klassiskt afternoon tea, med te, scones och bakverk, serverar kaféet egentligen inte förrän om några timmar.

Det har gått två och ett halvt år sedan Lauren Pears öppnade sitt kattkafé i London, det första i Storbritannien. Sedan dess har ett tiotal liknande kaféer tillkommit. Samtidigt har kattkaféer även dykt upp i andra europeiska storstäder, som Paris, Berlin, Krakow och Amsterdam.

Fenomenet med djurkaféer kommer ursprungligen från Asien, där det första kattkaféet, Cat Flower Garden, öppnade i Taipei i Taiwan 1998. Det fick snabbt efterföljare i andra asiatiska länder, inte minst Japan, där det i dag finns över 80 kattkaféer och ett otal andra kaféer med djur, som hundar, ugglor och lamm.

”Att trenden växer är en konsekvens av att människor i storstäder ofta bor litet och lever hektiska liv med oregelbundna tider. Då går det inte att ha ett husdjur som behöver sällskap och utrymme”, förklarar Lauren Pears.

Det är också bakgrunden till att hon själv startade kattkafé. Hon ville ha en katt, men hennes Londonlägenhet var för liten. Dessutom var jobbet på ett spelutvecklingsföretag för intensivt för att hon skulle hinna mata och klappa den.

”Jag hade upptäckt kattkaféer i Asien och tyckte att de borde finnas här. En kväll när jag hade haft en dålig dag på jobbet gjorde jag en affärsplan.”

För att undersöka om det fanns stöd för idén valde hon att använda sig av gräsrotsfinansiering, så kallad crowdfunding, för att få ihop startkapitalet. Responsen var över förväntan och på kort tid fick hon ihop 2,2 miljoner kronor.

”Då kände jag ’okej, det här är verkligen något folk saknar’. En känsla jag nog inte hade fått om jag gått till traditionella investerare, som förmodligen inte hade tyckt att idén var intressant.”

Att hon tror det, förklarar hon med att ett kattkafé inte är ”en pengamaskin” som går att skala upp. Det finns begränsningar i hur många katter och gäster man kan ha åt gången. På Lady Dinah’s Cat Emporium har man för tillfället 13 katter. Sju av dem är en familj, en mamma och hennes sex kattungar. De andra har kommit hit på olika sätt, till exempel Victor som en dag låg i en kartong utanför kaféet. Samtidigt kan man ta emot 30 gäster under varje 90-minuterssittning.

”Men redan första halvåret var vi helt fullbokade, och så har det fortsatt.”

Vilka är det som kommer hit?

”Först trodde jag att det främst skulle vara människor som älskar katter, men det är också turister och människor som kommer hit för att fira till exempel sin födelsedag. Det är också förvånansvärt många som kommer ensamma, vilket annars inte är så vanligt på kaféer.”

Det tar hon som ett bevis på den välgörande effekt kontakten med djur sägs ha. Enligt flera studier är människor som har husdjur friskare, gladare och mer empatiska.

Men fenomenet med djurkaféer är inte oproblematiskt. Flera djurrättsorganisationer har till exempel fört fram att kaféerna är olämpliga, när ett stort antal djur får bo på små ytor och dessutom hela tiden möter nya människor. Samtidigt finns det strikta djurskyddslagar att förhålla sig till.

”Eftersom vi var först ut har vi verkligen gått igenom allt. Från vad man gör av avfallet, till hur ofta de ska gå till veterinären och vad vi gör om någon blir riven. Dessutom arbetar jag aktivt för att få till gemensamma riktlinjer för alla landets kattkaféer. För som ansvarig för den här trenden vill jag ta ansvar för att djur inte far illa.”

På hennes kafé har katterna minst en vilodag i veckan, då kaféet är stängt. Märker hon att någon katt inte trivs ser hon till att den får ett nytt hem. Men att katterna nästan aldrig bråkar tar hon som ett gott tecken.

”Det är bara när de vill ha uppmärksamhet som det kan bli små gräl.”

En ytterligare säkerhet för katternas välbefinnande är att varje gäst får betala cirka 75 kronor för att komma in på kattkaféet. Dessutom har Lauren Pears anställt flera kattskötare som ser till att katterna behandlas väl.

”Men vi har aldrig behövt slänga ut någon gäst. Vårt största problem är snarare för mycket kärlek. Att gästerna vill klappa katter som hellre vill leka.”

När frukosten i form av vatten och torrfoder dukas fram förlorar katterna snabbt intresset för oss besökare. Och när de är mätta, behöver den som fikar i deras närvaro inte oroa sig.

”De gillar inte människomat, så man behöver inte vara rädd för att de ska äta upp ens kakor. Men bjuder man på kattgodis kan jag lova att man blir riktigt populär.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera