Hoppa till innehållet

Jordens advokat går i Palmes spår

Polly Higgins har gjort det till sin livsuppgift att tvinga vd:ar att tänka på planeten först i stället för på aktieägarna.
Nu prisas hon i Sverige för sin kamp mot ecocide, livsmiljöförstörelse.

PRISAS. Polly Higgins kommer till Sverige nästa vecka för att ta emot Utstickarpriset för sitt arbete mot livsmiljöförstörelse.
PRISAS. Polly Higgins kommer till Sverige nästa vecka för att ta emot Utstickarpriset för sitt arbete mot livsmiljöförstörelse.

Föreläsaren, advokaten och den prisbelönta författaren Polly Higgins har blivit utnämnd till en av de tio viktigaste visionärerna i vår tid. Under många år har hon arbetat med att få till en internationell lag för att skydda jorden från förstörelse av miljö och ekosystem, något hon kallar för ”ecocide”, livsmiljöförstörelse.

Nästa vecka besöker hon Sverige för att ta emot Utstickarpriset – ett hållbarhetspris som delas ut av Polarbröd – ”för sitt visionära ledarskap för framtiden som bidrar till verklig förändring”.

”Det är en fantastisk hyllning som jag känner stor ödmjukhet inför, och är väldigt glad över. Särskilt eftersom den kommer från Sverige, där begreppet ecocide användes för första gången”, säger Polly Higgins.

Hon refererar till år 1972, när dåvarande statsminister Olof Palme öppnade Stockholmskonferensen, FN-konferensen om mänsklig miljö, som var den första i sitt slag. I sitt välkomsttal talade han om ecocide, och pekade på vikten av att erkänna livsmiljöförstörelse som en kriminell handling, precis som folkmord (genocide), berättar Polly Higgins.

”Det var början på detta arbete, så för mig att få ta emot denna utmärkelse från ett land som är känt för sina ekologiska prestationer globalt, är en fortsättning. Men jobbet är ännu inte färdigt.”

För henne själv handlar det om att ha en stark övertygelse och hålla fast vid den, oavsett hur svårt det verkar. Hon ser det som sin uppgift att vara den drivande kraften för att få igenom en lagstiftning mot livsmiljöförstörelse.

Polly Higgins är född och uppvuxen i Skottland, men numera bosatt och verksam i Cotswolds i England. Civilkuraget fanns i henne redan som barn, vilket bland annat uttrycktes när hon tvingades byta skola efter att ha försvarat en elev som blivit misshandlad av en lärare.

Yrkesvalet kom därför naturligt – att föra talan åt de som inte kan – men drivkraften var från början att representera arbetsgivare eller anställda i bolagsjuridiska processer, med fokus på visselblåsning och diskrimineringsfall.

Det var först för elva år sedan som hon började titta närmare på varför det existerar ett så, enligt henne själv, ”normaliserat system” som orsakar så mycket skada på jordens resurser och ekosystem, utan att någon försöker förhindra det som sker.

”Detta besvärade mig, så jag beslutade mig för att ta mig tid utanför rättssalen för att undersöka varför detta fick fortgå. Jag upptäckte då att lagen sa att vd:ars främsta uppgift är att agera i aktieägarnas intresse, inte att skydda planeten. Det innebär att de kan orsaka massförstörelse utan att behöva ta konsekvenserna av det.”

I slutet av 2009 kom insikten om att det som krävs är en internationell lag som skyddar människor och natur genom att göra livsmiljöförstörelse brottsligt.

”Jag talade på en klimatkonferens i Köpenhamn inför 5 000 åhörare, och någon i publiken sa ’vi behöver ett nytt språk för att hantera denna massförstörelse och skada’, och jag tänkte att det är som ’genocide’, fast ’ecocide’. Det var en stor aha-upplevelse för mig.”

Hon klev fram som jordens egen advokat och startade initiativet ”Eradicating ecocide” (utplåna livsmiljöförstörelse). Ecocide beskrivs i dag som ”omfattande skada på eller förstörelse av ekosystem eller livsmiljö inom ett avgränsat geografiskt område”. Det finns två typer: den ena orsakad av människan, som skövlingen av Amazonas regnskog, brytning i gruvor eller kärnvapenkrig. Den andra är naturligt orsakad, som stigande havsnivåer, tsunamier och global uppvärmning – brottet i detta fall kan vara att inte agera för att bistå med hjälp.

”Genom att juridiskt definiera livsmiljöförstörelse som ett brott, så skapar vi en juridisk plikt för företag och regeringar att vårda och prioritera planeten och människor.”

2010 föreslogs att Romstadgan* för internationella brottmålsdomstolen skulle inkludera livsmiljöförstörelse vid sidan av exempelvis folkmord och krigsbrott – ett rejält framsteg i arbetet då det fick stor uppmärksamhet bland både stater och allmänhet.

Vad är det som hindrar ecocide-lagen från att bli verklighet?
”Jag tror inte att det finns något hinder. Vi ser ett växande stöd för en sådan här lag nu, det är bråttom, men det tar tid. Det stora problemet som gör att förstörelsen får fortsätta är just att det i dag ännu inte är ett brott.”

Hur ska man få företagen att ta en mer hållbar riktning?
”I slutändan är många företag hindrade av lagen som säger att aktieägarnas intressen kommer först, vilket betyder att vinst ska prioriteras. Så lagen måste först ändra riktning för att en ny typ av ledarskap ska kunna växa fram.”

Fotnot: *Romstadgan är grunddokumentet för bildandet av Internationella Brottmålsdomstolen i Rom 1998. Över 100 stater har undertecknat den.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera