Di Weekend NYHETER

Jätteskulptör i högform

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Emma-Sofia Olsson

Med sina stålverk i megastorlek har konstnären Bernar Venet funnit en ny publik – i Instagramgenerationen. På blixtvisit i Stockholm visar han upp nya former och berättar varför ångest är en bra drivkraft.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Hans jätteskulpturer står utställda i städer världen över och han har kunnat leva på sin konst sedan han slog igenom för över 50 år sedan. Ändå vaknade den franske konstnären Bernar Venet helt kallsvettig en morgon för fem-sex år sedan. 

”’Jag har inte lyckats skapa någonting’, tänkte jag. Jag har alltid tvivlat på mina verk, men den här gången kände jag att jag behövde göra något stort och starkt som skulle bli en knock out”, säger Bernar Venet. 

Som vanligt, när han skapar sina verk, ringde han ner till fabriken i Ungern som producerar de geometriska byggklossarna till hans skulpturer. Men den här gången blev beställningen utöver det vanliga: 150 stålbågar som väger 1 ton styck. 

”Sedan tog jag allihop och – ba-da-bam – kullkastade dem så att det blev en installation där kaos och oordning råder. Det fick den effekt jag var ute efter, även om jag aldrig är tillfredsställd”, säger han och visar resultatet på mobilen. 

I dag finns en variant av monumentalverket utställd i hans egen skulpturpark i södra Frankrike. Med inställningen att ”ingen kommer någonsin köpa de här verken, de är för stora” öppnade han den 2014. Men det har inte hindrat uppdragen från att trilla in. Från storstäder som Seoul, där fem av Venets verk står uppställda, till specialutställningar som den i Versailles slottspark.

I den digitala tidsåldern har hans skulpturer nämligen blivit populärare än någonsin – när jätteverken får i princip landmärkesstatus vart än de hamnar, och drar storpublik som aldrig tycks få nog av att fotografera sig intill dem.

”Jag har förstått att mina verk är populära på Instagram, men jag använder det inte själv. Det tillhör inte min generation.”

Under hela sitt konstnärskap har den i dag 77-årige Bernar Venet utforskat linjer. Raka, böjda, brutna och han kan berätta i evigheter om varför de intresserar honom, och varför motsatsförhållanden som ordning-oordning, intuition-rationalitet ofta återkommer i hans verk. 

”Det sobra i geometrin passar min smak. Det har utvecklats till ett språk som passar mig och har vuxit samman med min konstnärliga vokabulär.”  

Charmig och vital har han lyckats hålla sig också för att han, enligt egen utsago, aldrig nöjer sig, utan ständigt vill utvecklas. 

Jeff Koons i nobelt sällskap

”Det har varit en stor tillgång som konstnär att tidigt förstå att det är skapandet som är intressant inte bara kvaliteten på verken.”

Hur menar du då?

”Konstnärer har allt för ofta en idé om vad de vill göra, de skapar den, det blir bra och uppskattat, och sedan tillbringar de resten av karriären med att kopiera och återskapa det de blev kända för. Men jag har ständigt ifrågasatt vad jag gör och därför varit i konstant utveckling.” 

Men född i en industristad i södra Frankrike var det från början ett annat öde än ett liv i konstvärlden som väntade Bernar Venet. Precis som föräldrarna och far- och morföräldrar gjort innan honom låg ett liv på den intilliggande fabriken i korten för den unge pojken. Trots att han upptäckte sin talang för teckning redan i småskolan.

”Jag var ofta sjuk som barn, hade astma, var spinkig och illa klädd för att vi var så fattiga. Jag var som osynlig, utom när jag tecknade. Då såg alla kompisar mig, så det blev ett sätt att få uppmärksamhet.”

Som 11-åring ville han börja måla i olja och följde med sin mamma till närmsta större stad för att köpa färg. I ett skyltfönster fick han syn på en bok med titeln Renoir. Ett ord han inte begrep, frågade handlaren om och fick ett livsomvälvande svar.

”Vi hade aldrig ens nämnt ordet konst hemma och jag visste inte vilka Picasso eller Cézanne var. Men när jag fick veta att Renoir var en stor konstnär, representerad på museer världen över, förstod jag för första gången att det finns människor som lever på sin konst och om de kunde det, varför skulle inte jag kunna det i stället för att jobba i fabriken?”. 

De startar Stockholms nya konstutmanare

Ett år senare sålde han redan alla sina verk till grannar och vänner. Som 14-åring hade han sin första individuella utställning och vid 22-års ålder hängde hans och den världsberömde konstnären Jasper Jones verk sida vid sida i Paris. Sju år senare hade han sin första retrospektiv i sin då nya hemstad New York, och resten är pågående historia.

För med outsinlig fantasi fortsätter Bernar Venet att återuppfinna sin konst. Det senaste exemplet är helt nya konstellationer där hans traditionellt mjukare former blivit spetsiga. Fast när han just nu visar dem på svenska Wetterling Gallery är alla verk utom ett i den något mer behändiga storleken på en halvmeter och kostar från 600 000 kronor upp till några miljoner.

”Tidigare har jag inte jobbat så mycket med vinklar för att jag tyckte att jag saknade idéer och kanske var lite för trogen den enkla geometrin som den minimalistiska konsten kretsar kring. Men nu är det enbart det jag vill ställa ut på gallerier, så att jag tvingas arbeta mer med de formerna.”