Di Weekend NYHETER

Jakten på årets semmelsuccé

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Semmelfantaster har inte lidit brist på fantasi.

Colorbox

Semla, semmelwrap och nu semoothie. De senaste åren har det inte lidit brist på fantasi för att revolutionera den superklassiska fastlagsbullen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I fjol gjorde Tösse-bageriet, på Östermalm i Stockholm, succé med sin variant: semmelwrapen. Den blev en sådan snackis att kön ringlande långt runt kvarteret i flera veckor utanför det lilla konditoriet. Och nu kanske årets semletrend är här: Semoothie.

Inspirerad av hetväggen, det vill säga semla serverad med mjölk, har konditorn Markus Ekelund i Nässjö, gjort om semlan till en smoothie.

"Jag tänkte att man kanske skulle plocka upp den och göra den lite mer 2016, så då blev det en smoothie av det istället, man mixar den alltså”, säger Markus Ekelund till TT.

Hittills har dock de långa köerna till hans bageri uteblivit. De flesta kunder som har hört talas om semoothien har nämligen reagerat med skepsis och avsmak på den varma, lite trögflytande drycken.

"Ska jag vara ärlig är det inte så att det drar iväg några mängder än så länge. Men de som vågar prova tycker att det är jättegott. Det är just det, att man måste våga”, säger han.

Om detta blir årets semmelsnackis återstår att se. Med två och en halv vecka kvar till Fettisdagen den 9 februari finns fortfarande chans att konkurrerande semmelvarianter dyker upp.