Di Weekend NYHETER

Jägare, polis och militär utbildas med VR-teknik

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Träffade rätt. Jonas Ardemalm, säljchef på Aimpoint, demonstrerar den virtuella tekniken för att simulera jaktmiljöer som nu knoppas av till ett eget bolag.

Peter Frennesson

Den senaste VR-tekniken låter jägare träna jakt, bekvämt i källarens värme. Det är Malmö-bolaget Aimpoint, som blivit världsledande på sikten för skjutvapen, som utvecklat verklighetstrogna jaktmiljöer tillsammans med spelutvecklare, jägare och veterinärer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När testpersonen sätter på sig VR-hjälmen befinner han sig plötsligt i en glänta i en typisk svensk barrskog, något kuperad och med inslag av lövträd. På en display väljer han vilket djur han för tillfället känner att han vill träna jakt på.

Gevärsstocken har efter noga utprovning med olika träslag fått rätt tyngd för att ge en känsla av att hålla i ett riktigt vapen. Bakom några tallar dyker två vildsvin upp. Det första skottet missar målet, vildsvinen byter riktning och börjar springa rakt mot jägaren som reflexmässigt tar två steg bakåt, trots att han egentligen vet att han befinner sig i säkerhet, inomhus i ett testlab.

”Vi har lagt ner enormt mycket tid tillsammans med skjutinstruktörer och jägare för att ge en så realistisk miljö som möjligt. Vårt mål är att utbilda jägare och då ska man inte bara kunna skjuta utan även förstå vad och var på djuret man ska träffa”, säger Jonas Ardemalm samtidigt som han prickskjuter en älg som dyker upp bakom en träddunge.

”Det handlar om att ta hänsyn till avståndet till djuret och hastighet som djuret rör sig i för att kunna ta rätt skott. Skottet ska träffa i hjärtat eller lungan för minsta lidande. Vi har även utvecklat ett analysprogram för jägare som vill utveckla sitt skytte. ”

Jonas Ardemalm är säljchef på Malmö-bolaget Aimpoint som har utvecklat det virtuella jaktspelet. Med en omsättning på knappt 800 miljoner kronor har Aimpoint blivit en av världens ledande leverantörer av så kallade rödpunktssikten för (verkliga) vapen. Bolagets kärnkunder fanns från början bland sportskyttar och jägare. Men i takt med att ryktet om det robusta och precisa siktet spreds började polis och militär beställa. En stor vunnen upphandling med USA:s armé för 20 år sedan innebar det stora genombrottet och USA är nu bolagets enskilt största marknad.

”Vi vill göra samma resa med den virtuella jakten. Inledningsvis riktar vi in oss mot jägare, nästa steg blir att utveckla realistiska miljöer för polis och militär. Vi vet redan att de är mycket intresserade att använda detta i utbildningssammanhang”, säger Jonas Ardemalm.

”Men av etiska skäl kommer vi inte sälja sådana versioner till privatpersoner. Vi vill ju inte lära gangsters att skjuta!”

Civilisationens sista utpost

Aimpoints VR-program har utvecklats tillsammans med ett lokalt programvarubolag i Malmö. Den första versio-nen togs fram för ett par år sedan, enbart för att locka människor till Aimpoints montrar på jaktmässor och erbjuda besökarna ett avbrott och underhållning.

Det fungerade över förväntan, köerna var långa för att skjuta på de virtuella djuren och bolaget fick på kort tid flera hundra förfrågningar om systemet gick att köpa.

”Vi insåg då att det fanns en stor efterfrågan på simulerad skytteträning i realistiska miljöer och bestämde oss för att på riktigt börja utveckla en produkt. Nu är vi klara och tar ytterligare ett steg genom att knoppa av den här delen i ett eget bolag. Det betyder att vi ska investera och satsa”, säger Martin Jonsson som är vd på Sandberg Development som är ensam ägare av Aimpoint.

Sandberg Development investerar i teknikbolag i Skåne och var med och grundade Aimpoint redan 1975.

Hela systemet med VR-utrustning, jaktgevär och speldator kostar runt 100 000 kronor. Ju fler djur och scenarier jägaren vill träna på, desto högre blir priset.

Lånetjänsten Hygglo växer snabbt

”Vi har 21 kunder idag som hjälpt oss utvärdera systemet. Det handlar om distributörer, jaktbutiker och event-bolag. Men vi har över 600 förfrågningar på jaktscenarierna och faktiskt flera även från privatpersoner”, säger Jonas Ardemalm.