Di Weekend NYHETER

Investerar i starka varumärken

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jack Mikrut

Skrädderiet Götrich och väskmärket Baron slår ihop sina verksamheter. Samtidigt startar delägarna Jan Carl Adelswärd och Joakim Hartzell ett nytt investmentbolag kallat Civitus, som ska investera i starka varumärken.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det klassiska skrädderiet Götrich fick häromåret nya ägare då Joakim Hartzell, Simon Berg och Erik Mannby gick in i bolaget tillsammans med Savile Row-skrädderiet Cad & The Dandy.

Nu tas nästa steg när väskproducenten Baron Collection, som ägs av bröderna Jan Carl Adelswärd och Gustaf Adelswärd, läggs in under ett och samma paraply kallat Götrich & Co.

Idén om en sammanslagning väcktes för ett år sedan när Jan Carl Adelswärd och Joakim Hartzell hamnade bredvid varandra på en branschmiddag. De insåg snabbt att deras respektive varumärke kunde dra nytta av varandra. Nyligen skrevs de sista papprena under och affären var i hamn.

Baron Collections butik på Humlegårdsgatan ska byggas om för att kunna exponera Götrichs produkter. Själva skrädderiet kommer dock att behålla sin lokal på Linnégatan.

”Vi trefaldigade omsättningen i Götrich första året och räknar med att nå en omsättning på cirka 2,6 miljoner kronor nu. Vi är jättenöjda, men ser att det går att göra så mycket mer”, säger Joakim Hartzell, som blir vd i det sammanslagna bolaget. Han är i dag produktutvecklingschef på Nordea Markets, men lämnar banken i maj.

De båda varumärkena ska leva kvar utan att kannibalisera på varandra. Tvärtom. Baron-väskor har till exempel redan börjat säljas hos Cad & The Dandy i London.

FAKTA
Två märken under samma paraply

Ägarna bakom nya Götrich & Co, där Baron Collection ingår: Civitus, Jan Carl Adelswärd (ordförande) och Joakim Hartzell (vd), 45 procent. Baroniet Adelswärd, Gustaf Adelswärd, 20 procent. Cad & The Dandy, skrädderi Savile Row, 15 procent. Simon Berg, entreprenör, 15 procent. Erik Mannby, chefredaktör på Plaza Uomo, 5 procent.

VISA MER
FAKTA
Civitus portfölj

Götrich & Co 45 procent.

Stutterheim (regnkläder) 22 procent.

NCP Concept (Noomi Rapaces doftföretag) 9 procent.

Diemonde (streetwear) 9 procent.

Triwa (klockor) 8 procent.

VISA MER

Planer finns även på att Götrich ska börja producera kollektioner, i första hand byxor och ytterplagg i små upplagor med hjälp av Londonskrädderiets 130 skräddare.

På Götrich i Stockholm jobbar tre skräddare för närvarande.

Det goda företaget

Samtidigt har storägarna bildat investmentbolaget Civitus som med deras egna ord ska investera i ”tillväxtföretag inom konsumentnära handel och tjänster”.

I klartext kan det vara annat än herrstilsprodukter. Mat och dryck är ett möjligt område, enligt Joakim Hartzell.

Civitus, som betyder stad eller samhälle på latin, är redan delägare i bolag som Stutterheim, Noomi Rapace doftföretag NCP och streetwearföretaget Diemonde, där även fotbollsspelaren Isaac Kiese Thelin är delägare, samt klockföretaget Triwa.

”Vi är ingen fond utan ägare av kött och blod. Det här är privat kapital och vi har inga exittankar utan tänker ligga kvar länge i de investeringar som görs. Förhoppningen är att de bolag vi går in om tio år ska vara väsentligt större”, säger Jan Carl Adelswärd, som har ett förflutet som investerare i skobutiken Sneakersnstuff, varit vd för Filippa K samt startade Axel Johnson-sfärens Novax.

Civitus planerar att göra tre till fyra investeringar inom överskådlig tid och för redan diskussioner med en handfull potentiella företag. Det handlar om investeringar på omkring 5 till 10 Mkr och att vara en aktiv ägare, enligt Jan Carl Adelswärd.

”Vi ser inget egenvärde med många bolag i portföljen utan att det ska vara bra bolag. Vi kommer att vänta på rätt tillfälle och tror att det finns många välskötta bolag som kan må bra av kapitaltillskott”, säger Joakim Hartzell.

Hjälper företag att stoppa penningtvätt

Någon oro för att en större börskrasch skulle sänka köpglädjen bland mer välbeställda kunder finns inte.

”Som investerare skulle det snarare vara en möjlighet för oss eftersom det skulle göra att värderingarna på bolag skulle komma ned. Med negativ ränta har det funnits mycket riskvilligt kapital som har skruvat upp värderingarna även i små bolag”, säger Jan Carl Adelswärd.

Inte heller trenden med ökande klimatmedvetandet ser de som ett hot.

”Konsumtionströtthet är något man bör ta på allvar, men det öppnar samtidigt för att folk vill ha högre kvalitet på det de köper och att det håller längre. Man köper färre, men bättre saker, vilket gynnar oss”, säger han.