Di Weekend NYHETER

Ideell handbollsturnering blev framgångsrikt familjeföretag

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VERKSAMHET ÅRET RUNT. Robin Gall, Lotta Gall, Mats G Jönsson, och Mimi Gall arbetar alla i familjeföretaget.

Lars Jansson

Den ideella verksamheten har vuxit till ett havsnära familjeföretag med allt fler bollar i luften. Under tio dagar fyller nu Åhus Beachhandboll stranden med nästan 20 000 deltagare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Sensommaren 2013 satt vd:n Mats G Jönsson, grundare till det internationella handbollsevenemanget Åhus Beachhandboll, på en helt annan semesterstrand och suckade. Orken var slut.

”Det här går inte längre. Vi kan inte bara vara två stycken som driver detta året runt, vi kommer att gå sönder. Jag insåg att vi måste investera i en större organisation och utveckla eventet för att orka långsiktigt”, säger han.

Där och då skruvades ambitionerna upp – och fullföljdes. Ett par minoritetsägare köptes ut och det nya, ensamägda bolaget Åhus Beach bildades.

Sedan 2014 har omsättningen mer än dubblerats, från 8,7 Mkr 2014 till årets prognos på över 18 Mkr, och numera arbetar tolv personer året om i verksamheten. Det innebär bland annat att Mats G Jönsson och hustrun Lotta Gall, vice vd, har fått sällskap av barnen Mimi och Robin Gall i bolaget.

”Genom att äga hela processen har vi kunnat tänka mer långsiktigt och vässa vår egen försäljning av exempelvis merchandise, fruktlådor, lagtält och andra erbjudanden”, säger Lotta Gall.

Årets upplaga av Åhus Beachhandboll blir den hittills största. På nitton strandbanor kommer nästan 8 000 handbollsmatcher att avgöras mellan 1 450 anmälda lag, hitresta från olika delar av Sverige, Danmark, Tyskland , Norge och Finland.

FAKTA
Åhus Beach

Verksamhet: Åhus Beachfotboll, Åhus Beachhandboll och Åhus Live.

Ägare: Vd:n Mats G Jönsson, 55. I bolaget arbetar även hustrun Lotta Gall, 55 år , samt barnen Mimi Gall, 28, och Robin Gall, 25.

Omsättning 2018: 16,9 Mkr.

Anställda: 12. Under festivaldagarna arbetar också närmare 200 sommarjobbare, samt volontärer.

VISA MER

”Vi bygger upp en mindre stad på stranden med allt från sportbutiker till en mataffär och en fine dining-restaurang. Antingen betalar våra samarbetspartners en fast hyra, eller har vi procent på deras försäljning”, säger Mimi Gall, marknadsansvarig.

Målet har också varit att öka antalet verksamhetsdagar på stranden. 2015 tog man över en lokal Beach Soccer-turnering som gått i konkurs och började bygga Åhus Beachfotboll på samma yta. I år fanns 450 fotbollslag på plats mellan den 29 juni och den 5 juli.

Hotellet blir showroom

”Tälten och läktarna finns ju redan här på stranden och nu kan vi sprida kostnaderna över fler arrangemang och event”, säger Mats G Jönsson.

Av samma anledning har också satsningen på konserter och underhållning tagit fart på allvar. Den 19 juli intar Molly Sandén strandscenen, och i årets program finns också artister som Sigrid Bernson, Mendez, Pidde P och Idol-stjärnan William Segerdahl. Mycket har onekligen hänt sedan handbollsfantasten Mats G Jönsson 2001 lämnade ett välbetalt säljarjobb i Stockholm för att satsa fullt ut på verksamheten.

”Folk tyckte jag var knäpp som trodde att jag skulle kunna leva på det.”

I dag lockar de totalt 17 verksamhetsdagarna på stranden över 100 000 besökare, som samtidigt ger kommunen en turistomsättning på 150 Mkr.

Men utvecklingskurvan har inte varit problemfri. Något år har den specialanlagda stranden spolats bort av havet, samtidigt som ditforslandet av ny sand kritiserats. Andra år har grannar klagat och inför årets upplaga har staketets dragning runt evenemanget på stranden blivit en följetong i lokalmedia.

”Varje år är det nya bränder för oss att släcka. Kristianstad kommun och även Absolut har investerat stora pengar i evenemangsstranden, men strandskyddsfrågan är inte löst när det är event. Länsstyrelsen i Skåne avslog vår ansökan efter att tre grannar överklagat, vilket har gjort att vi tyvärr måste sätta upp ett staket mellan evenemanget och havet”, säger han.

Han vill aktersegla Vasamuseet

”Till 2020 har vi bara ett mål. Staketet mot havet ska bort för all framtid. Punkt slut.”

Trots olika utmaningar, liksom frånvaron av ett långsiktigt kontrakt med Kristianstad kommun, står både Åhus Beach Fotboll och Åhus Beachhandboll inför fortsatta tillväxtplaner.

”Vårt mål är att bli Sveriges största handbollsevent och för att lyckas med det måste vi öka internationaliseringen. Vi samarbetar bland annat med handbollsprofiler i Tyskland och Danmark som åker ut till ungdomsföreningar och bygger ett intresse. Det skapar en snackis och antalet internationella besökare växer nu för varje år”, säger Robin Gall, som arbetar med event och affärsutveckling i bolaget.

”Och varför inte driva fler evenemang på stranden? Kanske beachvolleyboll?”