Hoppa till innehållet

Hon vill ta yogan ut i Europa

Yoga är inte bara ett redskap för mindre stress och bättre hälsa. Det kan också vara big business.

Nu tar Yogayama in 23 miljoner kronor i en emission för att bli Europas första yogakedja genom franchise.

ÖPPNAR FÖR franchise. Estelle Nordenfalk, vd för Yogayama, tillsammans med ett antal av företagets instruktörer.
ÖPPNAR FÖR franchise. Estelle Nordenfalk, vd för Yogayama, tillsammans med ett antal av företagets instruktörer.Foto: Foto: Jesper Frisk

”Tajmningen är rätt. Vi har byggt vårt varumärke i 13 år på en marknad som från början knappt existerade. Nu ser vi hur stort yoga är i USA och fler upptäcker att de behöver yoga för att balansera sitt system. Det ses inte som lika flummigt längre”, säger Estelle Nordenfalk, vd för Yogayama.

Hon har en bakgrund som egenföretagare i tv-branschen och har tränat yoga i 25 år. 2006 kom hon in i bolaget som vd och planerna på att expandera brett och skapa en kedja utifrån det koncept som har byggts upp på det första Yogayama på Östermalm i Stockholm har funnits från start.

”Att bygga 700 kvadratmeter yogacentrum mitt i city var ett sådant där galet projekt som man bara älskar att det faktiskt blev av. Det fanns inget liknande då. Men vi har investerat i varumärket hela tiden för att kunna rulla ut konceptet när tiden var mogen. Jag har alltid velat vara med om en tillväxtresa.”

Varför är det rätt tid just nu?

”Gymkedjor som Friskis & Svettis och Sats har tagit in yoga och det var den stora brytpunkten. Tröskeln sänktes och målgruppen blev större, numera är det inget konstigt för män att gå på yoga till exempel.”

”I takt med det har fler sett hälso- fördelarna och det kommer hela tiden ny forskning som visar att yoga är stressreducerande.”

Estelle Nordenfalk hävdar att det finns ett enormt hål på marknaden mellan de stora gymkedjorna, där yoga får samsas med många andra typer av träning, och små lokala träningskoncept, där fokus är på yoga men som ofta drivs av ensamföretagare utan ambition att skala upp och där lönsamheten inte alltid heller är det centrala.

”Det finns en tydlig position som ingen annan har tagit. Det finns inte ens en yogakedja i hela Europa, vilket är märkligt. Vi har en jättemöjlighet här.”

Yogayamas mål är att starta mängder med yogacenter genom ett franchisekoncept. I ett par år har bolaget arbetat med franchisekonsulten Karin Kisker, som numera också är styrelseordförande, för att paketera konceptet och utarbeta avtal, en handbok och digitala plattformar som affärssystem och hemsida för att kunna ta in franchisetagare. I år öppnade de första Yogayama-anläggningarna utanför Stockholm, en i Göteborg och en i Norrköping, och fler är på gång.

Varför franchise, i stället för att starta egna verksamheter på andra orter?

”Att göra det själv är ett långsamt och dyrt sätt att expandera. Vi vill inte riskera att det varumärke vi har byggt upp vattnas ur, vilket det är större risk för om man anställer en platschef långt bort från huvudkontoret. Vi vill ha en dedikerad entreprenör, då blir det ett helt annat engagemang och driv. Vi söker lokala entreprenörer som kan sitt geografiska område och har ett nätverk.”

”Vi bidrar ju till att människor som kanske inte annars skulle starta eget faktiskt gör det, men de får support i sälj och marknadsföring av oss. Det gör mig stolt och det känns modernt. Det är också coolt att vi får in franchisetagare med helt olika bakgrund. De som har öppnat i år kommer från bankvärlden respektive hr, vilket gör att jag själv kan få råd och tips från dem. Svagheten med franchise är ju om man får in fel franchisetagare i kedjan – får en dåligt rykte är det dåligt för alla. Därför är alla måna om att det ska gå bra och man hjälper varandra.”

I franchiseavtalet ingår en fast in- trädesavgift på 150 000 kronor och en licens där 10 procent av omsättningen går till Yogayama. Estelle Nordenfalk räknar med att franchisetagarna i snitt kommer att omsätta 5 miljoner kronor per år.

”Vi omsätter 19 Mkr här i Stockholm så det är inte en orimlig siffra.”

Franchisekonceptet belönades i mars i år med utmärkelsen Framtidens franchise, affärsidén med störst potential att växa i Sverige och internationellt. Om fem år är målet att det ska finnas 40 Yogayama i Skandinavien och om tio år ska Yogayama vara Europas största gymkedja.

Den 30 november öppnar en emission med hjälp av crowdfundingbolaget Pepins. Målet är 23 Mkr.

Varför behöver ni ta in så mycket pengar om ni har franchisetagare som tar den största risken ekonomiskt?

”Vi tycker att det är lika bra att ta in så att vi klarar oss längre. När man plöjer en hel marknad själv är det ett tungt införsäljningsarbete och vi synar nya franchisetagare noga. Så mycket går till marknadsföring och införsäljning, men också till digitalisering. Vi har 600 timmar tungt utbildningsmaterial som ska konverteras till e-learning och översättas.”

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Nu kan AI hjälpa din BRF att spara tid och kapa kostnader

Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.
Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Debatten går het om huruvida AI kommer att ta våra jobb. Men de flesta av Sveriges BRF-styrelser skulle nog uppskatta lite avlastning. Genom en ny tjänst från Riksbyggen kan du med bara några knapptryck skapa en skräddarsydd underhållsplan för din fastighet – komplett med uppskattade kostnader för de kommande 50 åren.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Replano från Riksbyggen

En välskött underhållsplanering är många bostadsrättsföreningars dåliga samvete. Stammar, rörledningar, fönster, fasad, tvättstugan: att hålla koll på fastighetens alla delar tar mycket tid i anspråk. Samtidigt förstår de flesta fördelarna med att planera i förväg, snarare än att behöva släcka bränder.

– En bra underhållsplanering ger styrelsen större möjligheter att konkurrensutsätta och upphandla leverantörer. Dessutom kan föreningen samordna insatser, vilket både sparar pengar och minskar störningarna för alla som bor och verkar i fastigheten. Men framför allt handlar underhållsplaneringen om att kunna lägga en långsiktigt hållbar budget, säger Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Underlättar för mindre föreningar

Större bostadsrättsföreningar tar ofta in hjälp med underhållsplaneringen, medan mindre föreningar hanterar den själv för att spara tid och pengar. Men risken då är att planen blir för kortsiktig och för oprecis, konstaterar Anna Rosén.

För att hjälpa mindre föreningar har Riksbyggen därför lanserat en ny digital prenumerationstjänst, Replano, som gör det möjligt att ta fram en skräddarsydd underhållsplanering på bara några minuter.

Replano – som främst är utvecklad för föreningar med upp till 50 lägenheter – bygger på AI-teknik, automatiserad datainhämtning från tredje part och Riksbyggens samlade data och kunskap från de 3 000 BRF:er som de hjälper med teknisk och ekonomisk förvaltning.

Det som också är speciellt är att användarna får tillgång till tjänsten månadsvis, där första månaden är kostnadsfri och möjligheten finns att säga upp när som helst.

Snabbt och enkelt att göra sin egen plan

Underhållsplanen skapas i tre steg, förklarar Anna Rosén. Det första är att Replano samlar in den externa data som behövs.

– Tjänsten hämtar in data från bland annat Lantmäteriet och föreningens årsredovisning, och under de få minuter som detta tar så får ni också svara på några frågor om det underhåll som skett hittills. Kan ni inte svaret på de frågorna så gör tjänsten i stället en uppskattning baserat på byggår och en rad andra faktorer.

I nästa steg tar Replano hjälp av karttjänster och AI för att göra så kallad mängdmätning.

– Vi har lärt AI:n att med hjälp av publika karttjänster mäta storleken på bland annat tak och fasader, vilket är väldigt viktigt för att kunna uppskatta kostnaderna som är förknippade med olika åtgärder, säger Anna Rosén.

Det sista steget är att göra en kostnadsberäkning. Replano beräknar underhållsbehovet utefter modern branschstandard – ett stambyte ska till exempel göras var 45 år. Sedan presenteras en underhållsbudget.

– Replano bevakar priser på material och entreprenadtjänster, och kan baserat på det uppskatta föreningens underhållskostnader, både per år och per kvadratmeter. Dessutom ger tjänsten en rekommendation på hur stort årligt sparande som krävs för att ligga i fas, förklarar Anna Rosén.

Rådgivning ger extra stöd

Genom verktyget uppdateras underhållsplan och kostnader löpande. Men ibland behöver man mer hjälp och rådgivning och då erbjuder Replano tillgång till Riksbyggens fulla tjänsteutbud, framhåller Anna Rosén:

– Vi har stor kompetens och erfarenhet inom teknik, juridik och ekonomi – och jag vet att rådgivningen ger ett viktigt extra stöd till våra föreningar. I Replano kan man boka ett videosamtal med en expert direkt i tjänsten och få hjälp, säger hon.

EXTERN LÄNK: Passar Replano er BRF? Gör ett quiz

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera