Med några klick på mobilen bokar Lotta Brattin ett restaurangbord via den splitternya appen Maitres, franska för hovmästare.
”Betalkortet är registrerat och kopplat till kassan, så när jag går från restaurangen dras pengarna automatiskt från mitt kort. Tanken är att effektivisera utan att reducera den mänskliga interaktionen. Mötet mellan gäst och servitör är en viktig del av upplevelsen”, säger Lotta Brattin.
Efter bara fyra månader får Lotta Brattin nu möjligheten att axla nygrundade företaget Maitres vd-post efter att från början jobbat med bolagets kommunikationsstrategi. Hon har tidigare jobbat på reklambyrån Acne International, varit vd för avknoppningen Acne Jeans och drivit pr-byrå. Nu ger hon sig in i en helt ny bransch.
”Att nå ut till restaurangvärlden med en techprodukt är en utmaning. Tjänsten förändrar beteendemönster och det är inte helt lätt i början”, säger Lotta Brattin.
Under Maitres beta-period har sju restauranger ingått, men målet är att vid årskiftet arbeta med 20 matställen i Stockholm. Sedan är siktet inställt på en global marknad och enligt Lotta Brattin beräknas omsättningen landa på 10 miljoner kronor våren 2018.
”Redan nu börjar vi kolla på städer som London, Paris, Amsterdam och Berlin. Till 2020 är vårt mål att finnas i utvalda städer över hela världen.”