Di Weekend NYHETER

Hon vill få oss att gå på bio i jul

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amanda Lindgren

Hon är doldisen som höll i trådarna till succén med Oscarsnominerade ”En man som heter Ove”. Nu satsar filmproducenten Annica Bellander på att åter locka storpublik – på en marknad i stark förändring – när årets julfilm ”Lyckligare kan ingen vara” går upp på bio.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Att en svensk film har premiär lagom till jul är något av en tradition. Men i år blir det ingen snö och vinterstämning på vita duken. I stället är det mitt under årets hetaste sommardagar som filmen ”Lyckligare kan ingen vara” spelades in.

”En av de varmaste dagarna skulle Kjell Bergqvist och Monica Albarnoz spela in sina scener när de träffas på en hundrastgård i Tantolunden med ett helt hunddagis. Det var riktigt varmt och trassligt med alla hundkoppel, men med mycket vatten och skugga mellan tagningarna gick det bra”, säger Annica Bellander, filmens producent.

I korthet kan filmen beskrivas som en svensk variant på den populära julfilmen och romantiska komedin ”Love actually”. En liknelse som kanske inte är helt tagen ur luften, visar det sig, när Annica Bellander berättar att regissören Staffan Lindberg ser ”Love actually” varje år den 23 december. I både den och årets julfilm får man följa olika par och karaktärer vars öden flyter samman under filmens gång. Men i ”Lyckligare kan ingen vara” är handlingen förlagd till Södermalm i Stockholm och New York, och i huvudrollerna syns bland annat David Hellenius, Helena af Sandeberg, Adam Lundqvist, Sanna Sundqvist och Eagle-Eye Cherry. 

”Med många olika inspelningsplatser och en sådan bukett av kända svenska skådespelare har det varit roligt, men också utmanande att spela in filmen. Vi har fått pussla mycket när till exempel Adam Lundgren och David Hellenius haft mycket parallella projekt, med tv-serierna ”Vår tid är nu” respektive ”Let’s Dance” och ”Finaste familjen” (som Staffan Lindberg tidigare regisserat, Di:s anm).”

Själv kom Annica Bellander in i filmprocessen i januari i år, när hon tillträdde sin nya tjänst på produktionsbolaget Jarowskij. Då var manus inte klart, rollsättningen pågick och filmen saknade full finansiering. Som producent har hon haft det övergripande ansvaret att få alla bitar på plats och i maj i år kunde inspelningen starta.

FAKTA
Stark biohelg

Julhelgen är en traditionellt stark biohelg, både i Sverige och internationellt.

”Star Wars: The Force Awakens” som hade premiär den 18 december 2015 är den film som innehar överlägset flest rekord enligt amerikanska Box Office.

Sett till inflationen är dock ”Borta med vinden”, med premiär den 15 december 1939 en svårslagen julsuccé.

”Avatar” som gick upp på bio den 18 december 2009 drog in 23,6 miljarder kronor världen över.

VISA MER
Vad har varit roligast?

”Jag älskar inspelningsfasen. Då är man finansierad och när det rullar vet man att man är på väg, även om mycket kan inträffa innan det är en färdig film.”

Med en lång karriär inom pr- och musikbranschen, där hon bland annat hade marknadsföringsuppdraget när Play Station 3 lanserades i Sverige, var det relativt sent som Annica Bellander hittade till filmvärlden. I branschen kom hon först in som marknadschef för Nordisk film, ungefär samtidigt som de hyllade filmerna ”Snabba cash” och Millennium-trilogin hade premiär. Några år senare var hon producent på produktionsbolaget Tre vänner, när den prisbelönta filmen ”En man som heter Ove”, som även nominerades till en Oscar, skulle spelas in.

Billig thriller mot toppen

”Hela Ove-resan var så overklig och intensiv, men också bland det roligaste jag har gjort i mitt liv. Vi hade börjat förhandla om filmrättigheter redan innan boken kom, och anade att det kunde bli en bra film, utan att då veta vilken succé boken skulle bli.”

Hur jobbar man med en sådan framgång i ryggen?

”Att det blev en sådan publiksuccé var så klart härligt, men att ha målbilden att göra samma sak igen tror jag inte på.”

Vad tror du gjorde att filmen blev en sådan succé?

”Min upplevelse är att en av faktorerna för att skapa framgång är igenkänning. I det här fallet är det alla har en Ove i sig eller omkring sig.”

Det finns mycket igenkänning i kärleksrelationerna i ”Lyckligare kan ingen vara”. Hur ser du på succépotentialen där?

”Det är aldrig en sak isolerat som avgör om det blir en framgång, det är allt sammantaget, från regi, manus, cast, finansiering till hur den presenteras för publiken. Men jag hoppas att många kommer att känna igen sig oavsett generation, eftersom den innehåller alltifrån första förälskelsen till kärlek på äldre dar, men också sådan som överraskar eller är lite sorgligt.”

Bara det senaste halvåret har en hel del förändringar skett på den svenska film- och biomarknaden. Under hösten bytte till exempel biografkedjan SF Bio namn till Filmstaden, som en konsekvens av att det nu är ett helägt bolag till Odeon Cinemas Group. Samtidigt har det privata och gräsrotsfinansierade bioinitiativet Capitol öppnat i huvudstaden. I november kom också uppgifter om att Telia vill köpa SF Studios, som äger rättigheterna till många svenska filmer, bland dem Astrid Lindgrens filmskatt.

Guldläge för svenska filmparet Hur ser du på utvecklingen för biomarknaden framåt?

”Bioklimatet är tufft. Det är svårare att få publiken att kliva ur soffan, samtidigt som konkurrensen, från inte minst tv-produktioner, ökat mycket. Men vi ser samtidigt ett sug efter bra innehåll och att publiken konsumerar mer rörligt innehåll än någonsin. Därför satsar vi på Jarowskij fortsatt på drama, både i långfilms- och tv-format.”

Vilka konsekvenser får förändringarna i längden på branschen?

”Sedan många år har biomarknaden tappat mycket av de så kallade mellanfilmerna det är mer fokus på filmer som reser på festivaler eller stora publikdragare. Samtidigt exploderar tv-produktionssidan. Jag tror att med all den distribution och de plattformar som finns tillgängligt kommer rörligt material fortsatt växa. Men vårt lilla land ställs inför utmaningar i form av att vi måste hitta en snabbare återväxt av kreatörer, skådespelare och produktionspersonal om vi ska ha möjlighet att upprätthålla denna produktionstakt och inte minst kvalitet.”