Di Weekend NYHETER

Hon utökar mitt i coronakrisen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I STORA LASS. Nicole Emson har öppnat nio glassbutiker – i tuffare tider siktar hon på att sälja till matbutiker.

Joey Abrait

Sedan Stikki Nikki grundades 2008 har glassföretaget gått som tåget, men coronaviruset har lett till ett brutalt försäljningstapp. För att undvika konkurs tar de till unika metoder – och expanderar mitt under krisen. ”Jag tror inte att man ska leva sitt liv med rädsla”, säger grundaren Nicole Emson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den amerikanske vagabonden Nicole Emson kom till Sverige 2007, utan planer på att stanna någon längre tid – men så startade hon Stikki Nikki. Det blev en framgångssaga som höll henne kvar på svensk mark. Omsättningen har ökat stadigt varje år och en liten kiosk har blivit nio butiker runtom i Stockholm.

”Jag hade åkt runt i Stockholm och ätit på de bästa glassställena och jag tänkte; ’jag kan göra det bättre’. Glassen saknade kärlek, alla sålde samma sak vart du än gick”, säger hon.

Men i år sammanföll en kall vår med coronavirusets utbredning. När man öppnade för säsongen var försäljningen 92 procent sämre än de räknat med. Nu ser det något bättre ut, men försäljningen är ändå bara hälften av vad den borde vara.

”Det kan göra att vi går i konkurs, absolut. Men jag kommer inte lägga mig ned och gråta, jag kommer expandera så jag inte dör. Jag måste, annars kommer vi inte att ha tillräckligt med inkomster för att klara oss över vintern”, säger Nicole Emson.

Expansionen som hon pratar om är att Stikki Nikki till hösten kommer att börja sälja sin glass i matbutiker. Det fanns dessutom planer på att öppna en butik i Göteborg redan i år. De planerna sköts på framtiden, något hon är glad över nu. 

”Jag hade varit körd nu om jag hade genomfört det. Men jag vill fortfarande expandera där och se hur marknaden är.”

FAKTA
Stikki Nikki

Gör: Handgjord glass, och har fått uppmärksamhet för sina glassar med smak av bland annat messmör eller öl.

Grundat: 2008 av Nicole Emson.

Omsättning: 15 594 000 kronor (2018).

Resultat: 1 984 000 kronor (2018).

Anställda: 18 (2018)

Antal butiker: Nio stycken i Stockholm.

VISA MER

Fram till att coronakrisen slog till har det ändå varit en, minst sagt, framgångsrik resa. 2018 gjorde bolaget en vinst på närmare 2 miljoner kronor, och omsättningen låg på närmare 16 Mkr – men pengarna har aldrig varit drivkraften för Nicole Emson.

”Jag tror att det visar att om du gör det du älskar, kommer pengar och framgång att följa på det. Inte alltid, men oftast. När det slutar vara roligt ska man göra något annat. Det kanske gör mig till en bedrövlig affärskvinna, men det ska vara roligt.”

Glasskulorna rullar in

En del av framgången tror hon kan förklaras med hennes amerikanska ursprung.

”Jag tror inte att jag tänker som den genomsnittlige svensken. Man växer upp på ett annat sätt, det är mer entreprenöriellt i USA än vad det är här. Svenskar är generellt mer reserverade och det är inte jag”, säger hon och skrattar.

Planerna på en expansion till Göteborg finns kvar, även fast den här våren har kastat om prioriteringarna.

Kommer du kunna vara lika involverad när ni expanderar?

”Jag tror att jag kommer behöva kliva tillbaka mycket mer. Jag har redan klivit tillbaka från mycket av det dagliga arbetet här. Jag är fortfarande väldigt involverad, men på ett annat sätt.”

Det är inte bara expansioner som fått Stikki Nikki att växa. 2018 fick butiken vid Mariatorget ett nytt koncept och nu är all glass som säljs där vegansk.

”Vi tredubblade försäljningen. Den veganska marknaden i Stockholm är enorm, och på Södermalm känns det ibland som att hälften av alla människor är veganer. Jag tror definitivt att det är något vi kommer att gå ut med i matbutikerna.”

De ger storklubbarna nytt blingbling

Men för att framgångssagan ska kunna fortsätta måste företaget först reda ut den akuta krisen. Av de stödåtgärder regeringen presenterat är det egentligen bara hyressänkningar de kan dra nytta av – och det är upp till hyresvärden.

”Vi har mest yngre timanställda. De som är beroende av inkomsten härifrån försöker vi ge alla timmar vi kan ge.”

Det är bara en sak den surfingälskande Nicole Emson vet säkert.

”Den här vintern blir det ingen surfning.”