Di Weekend NYHETER

Hon tar över satirklassiker

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

UPPMUNTRANDE FEEDBACK. Karin Aspenberg är den första kvinnan på posten som chefredaktör för Grönköpings Veckoblad.

Jack Mikrut

Karin Aspenberg är den första kvinnan att bli chefredaktör för den anrika satirtidningen Grönköpings Veckoblad. Hon berättar att det råder sagolika förhållanden för satir i dag – men att det också försvårar arbetet: ”Det blir som att skjuta mot öppet mål.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I den påhittade småstaden Grönköping lunkar livet på som vanligt. Brott begås – och klaras upp, stadsråden hamnar i blåsväder och lokala kändisar spatserar längs gatorna. I 118 år har Grönköpings Veckoblad hållit de fiktiva invånarna i staden à jour och vid årsskiftet tillträdde Karin Aspenberg som chefredaktör för den anrika satirtidningen.

”Det känns förstås jätteroligt”, säger Karin Aspenberg.

I februari släpps det första numret med henne vid rodret. Liksom i den riktiga världen är företagens bokslut från det gångna året ett hett nyhetsämne i Grönköping. 

”Grönköpingsbörsen går lysande, till skillnad från Stockholmsbörsen som är något svajigare. De stora bolagen i staden gör förträffliga vinster.”

Redaktionen, belägen på Kungsholmen i Stockholm, består av henne själv och redaktionshunden Charlie, en gammal men klok Golden Retriever. Därutöver har tidningen ett tjugotal frilansande skribenter runt om i landet som står för artiklarna.

FAKTA
Grönköpings Veckoblad

Startad: 1902 som bilaga, 1916 som fristående tidning.

Chefredaktör: Karin Aspenberg.

Antal anställda: 1 (chefredaktören). Utöver det finns cirka 20 frilansande skribenter.

Utkommer: En gång i månaden.

Omsättning: 4,2 Mkr (2018/2019).

Resultat efter finansiella poster: 3,3 Mkr (2018/2019).

Förlag: Lind & Co.

VISA MER

Sedan starten 1902 har tidningen drivits av åtta olika chefredaktörer. Karin Aspenberg är den nionde i ordningen och den första kvinnan på posten. 

”Det var någon som sade ’Tänk att vi fick en kvinnlig chefredaktör för Grönköpings Veckoblad innan vi fick en kvinnlig statsminister’”, säger hon och skrattar.

Att tidningen inte haft någon kvinnlig chefredaktör tidigare har sin förklaring – det fanns nämligen inga kvinnliga medarbetare på Grönköpings Veckoblad förrän Karin Aspenberg klev in i bilden.

”Jag började som skribent 2005 och har skrivit väldigt mycket för tidningen sedan dess. Och nu, när de behövde en ny chefredaktör, ansågs jag kompetent och som någon som redan var inne i Grönköpingstänket. Sedan råkade jag vara kvinna också”, berättar hon.

”Dessutom är jag uppvuxen med Grönköpings Veckoblad. Min pappa har skrivit för tidningen i över 40 år, så jag kan humorn.”

Medieprofilen Joachim Berner talar ut

Trots att namnet på tidningen antyder något annat så ges Grönköpings Vecko- blad ut en gång i månaden. I början var den en bilaga i skämttidningen Söndags-Nisse men sedan 1916 utkommer Grönköpings Veckoblad som en fristående tidning. Artiklarna speglar händelser i den verkliga världen, även om de alltid utspelar sig i Grönköping, och är skrivna med ett språk som för tankarna till tidigt 1900-tal.

Hur kommer det sig att tidningens koncept håller än i dag, över 100 år senare?

”Det är väldigt mycket som är sig likt, men innehållet är alltid aktuellt och relevant för läsaren”, säger Karin Aspenberg.

”Tidningen följer med i samhälls-debatten. Den sätter ljus på saker som man kanske inte tänkt på och förmedlar en slags sanning. Vi skriver om hur händelser verkar vara, hur det egentligen är – och hur det borde vara. Det är en kritik av omvärlden med en stor dos humor”, fortsätter hon.

Chefredaktören uppskattar att tidningen har någonstans mellan 10 000 och 11 000 prenumeranter. Även där dominerar männen.

”Ungefär 90 procent av dem som står på prenumerationerna är män, främst i storstadsområden”, berättar Karin Aspenberg.

Är satiren mansdominerad överlag?

”Det är nog så. Jag vet inte varför. För att tycka att Grönköpings Veckoblad är kul behöver du hänga med i samhällsdebatten, vilket ju både män och kvinnor gör.”

Med tanke på den situation som råder i världen i dag är det lätt att tro att satiren nästintill skriver sig själv. Och visst är det så, till viss del, men det är inte hela sanningen enligt Karin Aspenberg.

Han byter Vogue mot Patriksson

”Vi lever i en ganska orolig värld just nu, då får satiren en förnyad aktualitet. Men det är svårt att skriva om verkligheten när den blir för besvärlig. Ta Donald Trump som exempel, han är ju nästan som en satiruppenbarelse i sig. Det blir som att skjuta mot öppet mål.” 

Den nya chefredaktören har inte planerat att göra några större förändringar i tidningen. Hon berättar att hon vill behålla den Grönköpingsanda som rått i över ett sekel. Och om tidningen fortfarande förser Grönköpingsborna med senaste nytt om ytterligare 100 år återstår att se.

”Jag hoppas det. Finns världen kvar om 100 år?”, skrattar Karin Aspenberg.