Hoppa till innehållet

Hon surfar på veganvågen

Therese Lindgren är en av Sveriges största youtubers, en av de största svenskarna på Instagram och dessutom bästsäljande författare.

Nu följer hon i spåren av en lång rad andra influencers och lanserar ett eget skönhetsmärke.

NY SATSNING. Therese Lindgren är en av Sveriges största Youtubeprofiler. Nu lanserar hon sitt eget hudvårdsmärke tillsammans med CCS.
NY SATSNING. Therese Lindgren är en av Sveriges största Youtubeprofiler. Nu lanserar hon sitt eget hudvårdsmärke tillsammans med CCS.Foto: Foto: Amanda Lindgren

För fem år sedan förbjöds försäljning av djurtestad kosmetika och hygienprodukter inom EU. Då hade lagen mot att djurtesta färdiga produkter trätt i kraft inom EU nio år tidigare. Samtidigt används det i dag många animaliska produkter i hygienartiklar, som talg, lanolin, keratin och bivax.

Therese Lindgren är en av Sveriges största youtubers, med 630 000 prenumeranter, och dessutom 840 000 följare på Instagram. Hennes första bok ”Ibland mår jag inte så bra” (Forum förlag) var 2016 års bäst säljande fackbok i Sverige med över 200 000 sålda exemplar. Therese Lindgren är vegan och innan jul släpptes hennes nya bok ”Vem bryr sig?” som handlar om djurrätt och veganism. Nu lanserar hon tillsammans med CCS Healthcare skönhetsmärket Indy beauty, med veganska skönhetsprodukter.

”Jag har haft svårt att hitta lättillgängliga veganska produkter och jag märker att många av de som följer mig är mycket intresserade och medvetna och letar efter detsamma”, säger Therese Lindgren.

Indy beauty, eller Independent beauty, är certifierat av Djurens rätt, 100 procent veganskt och tillverkat på CCS fabrik i Borlänge. Nu i februari börjar det säljas på alla apotekskedjor och online på Lyko.se. Priserna är i det lägre mittsegmentet, mellan 69–199 kronor. Therese Lindgren är delägare och kreativ chef, vd är CCS marknadsdirektör Amanda Wennberg. Hur stor del de äger procentuellt var vill de inte berätta.

Skönhet är ett av de största intresseområdena i sociala medier och en stor marknadsföringskanal. Några av skönhetsbranschens största succéer under de senaste åren kommer från kändisar och influencers, som realitystjärnan Kylie Jenners märke Kylie Cosmetics, bloggaren Emily Weiss märke Glossier och artisten Rihannas Fenty Beauty. I Sverige startade Isabella Löwengrip sitt Löwengrip Care & Color 2012 och makeupartisten och Instagramprofilen Linda Hallberg lanserade sitt Linda Hallberg Cosmetics i fjol.

”Jag har två hobbies och det är matlagning och hudvård. Men jag visste inte hur man gör för att starta ett hudvårdsmärke och är därför väldigt glad att ha CCS som partner. Nu har jag varit med och tagit fram produkterna från början till slut.”

Therese Lindgren är uppvuxen i Nynäshamn utanför Stockholm och arbetade bland annat som mediesäljare för bolaget Videofy.me i flera år efter gymnasiet. Hon sjukskrevs för utbrändhet 2013 och startade efter det sin Youtubekanal. I dag driver hon sin kanal, med fyra nya filmer varje vecka, ett Instagramkonto, blogg, bokprojekt och det nya bolaget. Hon är ett enmansföretag som gör allt själv, som att filma, fotografera, klippa och ljudlägga, men annonsförsäljning sköter United Screens. Hon säger att under sina fem år i jobbet har Instagram blivit en stor inkomstkälla.

”Jag tjänar faktiskt lika mycket på mitt Instagram som på min Youtubekanal. Det har skett en stor förändring bara det senaste året. Förr hade annonsörer svårt att motivera varför de skulle betala för en bild i ett flöde, men i dag är det extremt stor skillnad.”

Till skillnad mot svenska influencers som driver internationella livsstilsprofiler i sociala medier, som modellen Anna Nyström med nära 6 miljoner följare på Instagram eller Angelica Blick och Janni Delér med 1,2 miljoner följare vardera, har Therese Lindgren en nästan uteslutande svensk publik. Av de Instagramprofiler som skriver enbart på svenska är hon näst störst i landet (Joakim ”Jockiboi” Lundell är störst). Hon visar upp statistiken i sin Youtube- och Instagramapp på mobilen. Av sina drygt 600 000 följare på Youtube är 94 procent från Sverige och av 840 000 följare på Instagram kommer 75 procent från Sverige.

Bland Therese Lindgrens Youtubefilmer om skönhet, träning, pyssel och matlagning lägger hon också in filmer om just psykisk ohälsa, djurrätt och nu senast en film om grooming där hon vänder sig till sina yngsta tittare och berättar om egna upplevelser, och var barn kan vända sig om de är utsatta.

”Jag tänker ofta: tänk om jag blir gammal och ser tillbaka på mitt liv och inser att jag under en tid hade möjligheten att påverka andra människor – men valde att inte göra det. Något sådant vill jag inte ha på mitt samvete, jag vill förvalta att det finns människor som vill lyssna på mig. För mig är det därför psykisk ohälsa, djurrätt och veganism som är viktigt att prata om. Där har jag egen erfarenhet och kan gräva där jag står”, säger hon.

Du delar med dig om väldigt mycket om dig själv, hur är det?
”När jag öppnar upp, är personlig och visar mig sårbar blir det genast en mycket mjukare ton. Jag får mycket hjälp och stöd genom mina följare. Jag märker att den yngre generationen i dag är så otroligt mycket mer medveten och kunnig. När jag var 15 år gjorde jag inte ett enda genomtänkt köp, jag ville bara se snygg och cool ut och äta goda saker. Nu är ungdomar extremt mycket mer insatta och engagerade.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera