Di Weekend NYHETER

Hon ska ta Saab till nya höjder

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

MED ÖPPNA SPJÄLL. Charlotte Haegermark jobbar som innovationskonsult i Saabs strategi- och innovationsteam med ansvar för samarbeten med startupbolag och som rådgivare i så kallat intraprenörskap.

Jesper Frisk

Tidigare racingföraren Charlotte Haegermark har jobbat med Tesla, Porsche och kört XC60 i Volvoreklam. Nu rattar hon Saab- koncernens försök att bli mer innovativt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”När jag insåg att jag inte skulle bli någon formel 1-förare klippte jag mig och skaffade mig ett riktigt jobb, haha. Min roll nu är att öka Saabs förmåga att samarbeta med startup-bolag och lyfta fram entreprenörer som finns i koncernen”, säger Charlotte Haegermark.

Hon var anställd på Saabs dotterbolag Combitech och var med i en innovationstävling för att undersöka hur så kallat intraprenörskap fungerar i koncerner.

”Hur fångar man personer på en arbetsplats som har en entreprenörsådra, som har egna idéer? Vi gjorde en förstudie och undersökte vilka hinder och möjligheter som fanns i företaget.”

Förstudien gav mersmak.

”Utveckling och förändring har hela tiden varit den röda tråden i det jag gjort. Innovation var nästa steg kombinerat med intraprenörskap. Där är jag nu.”

FAKTA
Charlotte Haegermark

Ålder: 30 år.

Bor: Linköping.

Familj: Sambo.

Karriär: YH inom sälj- och marknadsföring. Arbetat med pr, kommunikation och varumärkesarbete i företag som Seat, Porsche, Tesla, Ford, Mazda och Red Bull. digitalt förändringsarbete. Styrelseakademien.

Fritid: Poddlyssnar gärna på P1 Kropp & Själ.

VISA MER

I fjol lyftes Charlotte Haegermark upp till en koncernövergripande position och leder ett team på ett tiotal personer som kommer från alla delar i koncernen, från flygplan till ubåtar.

”Jag fick en penna och ett blankt papper – precis som jag vill ha det.”

Uppdraget var att stärka Saabs förmåga att samarbeta med startupbolag.

Hon har redan belönats internt med utmärkelsen Saabkoncernens mest inspirerande kolleger och nominerades för två år sedan till Forbes talanglista ’30 under 30’.

”Jag tror det var jag och Blondinbella från Sverige, kanske fler, men ingen av oss kom in på listan. Är man tävlingsmänniska är det så klart tråkigt att inte komma med, men man kan vinna på olika sätt”, säger Charlotte Haegermark.

Hur skapar man förändring på rätt sätt?

”Man tvingar inte människor. Man försöker vara inspirerande. Visar på goda exempel, låter människor ta sin tid och börjar med dem som är mest engagerade från start.”

För att nå nästa nivå på tillväxtstegen behövs, enligt Charlotte Haegermark, en kulturresa för att företaget ska bli snabbare, mer öppet för förändring och mer lärande.

”Viktigast är att innovation ger ett värde. Att det blir verkstad. Arbetet mitt team gör ger ringar på vattnet.”

Konkreta resultat så här långt?

”När man jobbar med det här ska man komma ihåg att det är osäker materia. Vi ska omvandla osäkerheter till möjligheter. Men ett exempel är samarbete med ett bolag som sysslar med hur man kan kyla elektronik mer effektivt. Ett annat som är i gång nu görs tillsammans med ett företag som arbetar med designautomation.”

Vilka förebilder har du själv i ditt arbete?

”Volvo Cars tycker jag har gjort det bra där de haft bra ledarskap. Klarna är ett annat exempel. När man kände att man tappat sin ’startup-vibe’ och blivit storbolag, gick man tillbaka och formade många startups internt som var självstyrande.”

För Charlotte Haegermark handlar det om att internt leta efter ”Greta Thunberg-typer” de som brinner för sin sak.

”Poker” Wallenberg – familjens vinnarskalle Söka på lite annorlunda ställen?

”Jag tror det. Många ser nog inte mig som chefsmaterial. Jag är inte intresserad av karriär på det sättet. Men jag vill göra skillnad, driva igenom de här förändringsprojekten och jobba för att modernisera och utveckla.”

I vilka bolag skulle du vilja sitta i styrelsen?

”Jag tror man kan göra mest skillnad i lite större, traditionella bolag. Volvo kanske? Scania, SKF och H&M är några andra. Och Essity verkar spännande.”

Charlotte Haegermark började köra gokart, eller karting, som tioåring i Göteborg. Körde varje helg i tio år, kom med i landslaget. På slutet, 2008–2010, tävlade hon internationellt på fulltid i den hårdaste klassen med växlad go-cart där toppfarten ligger runt 145 kilometer i timmen.

”Jag var som bäst runt 30 i det tyska mästerskapet av 65 förare, vilket jag ändå är nöjd med efter förutsättningarna. Hushållskassan räckte bara till den nivån. Konkurrenterna hade betydligt bättre ekonomi.”

Racingkarriären ligger för tillfället på is, som det brukar heta bland folk som tävlat.

”Jo, jag har en paus. Man vill inte säga att man slutat, jag har ständig bevakning på Blocket för att hitta ett bra objekt man kan köra med. Bara för att det är så kul.”

Men racing har även en baksida, hon var bland annat med i ett race där en av förarna förolyckades.

”Det var ganska tufft och tog lång tid innan jag hade bearbetat det. I första kurvan hakade en av förarnas framhjul fast i karten framför, den virvlade upp i luften och föraren bröt nacken när han slog i marken.”

Vägen som ledde in i Saab-koncernen gick via pr, marknadsföring och varumärkesjobb hos en rad bilmärken och generalagenter: Seat, Porsche och Tesla och Ford samt även Red Bull.

Vilket var roligast?

”Alla hade sin charm, men om man varit motorsportare själv är det klart att Porsche har racing i sitt dna. Så det var speciellt.”

Dumma idén var genidrag

Hennes kunskaper som racingförare öppnade även dörren för ett inhopp som förare i en reklamfilm för Volvo i USA.

”Det var ett gig, jag blev kontaktad av ett castingbolag som ville ha en kvinnlig precisionsförare. Jag tackade ja eftersom jag tycker att det är bra om fler kvinnor syns i bilreklam.”

Hur är du som förare egentligen?

”Jag har en mjuk körstil. I racing är bromstekniken viktigast.”

Det förefaller som Charlotte Haegermark kan använda sig av den strategin och taktiken även i jobbet på Saab. Eller som hon själv uttrycker det:

”Man vinner inte race i första kurvan.”