Hoppa till innehållet

Höjdare tar hjälp av gatusmarta

Nu startar Fryshuset ett projekt där åtta höga chefer i svenskt näringsliv får var sin ung mentor som ska coacha dem i gatusmart ledarskap.
”Folksam försäkrar varannan svensk, så vi måste kunna förstå och kommunicera med alla i samhället”, säger Folksams vd Jens Henriksson.

MÅNGFALD I FOKUS. Mentorsprogrammet ska ge adepterna mod att rekrytera utifrån andra meriter än de traditionella. Om detta talades det intensivt på kickoffträffen.
MÅNGFALD I FOKUS. Mentorsprogrammet ska ge adepterna mod att rekrytera utifrån andra meriter än de traditionella. Om detta talades det intensivt på kickoffträffen.

Stämningen är entusiastisk och lite pirrig när Di är med på kickoffen för det ett år långa mentorprogrammet Up and Coming Executive Program på Fryshuset i Hammarby sjöstad i Stockholm. Några par har hunnit ses en gång före första träffen, andra inte.

Programmet är ovanligt på så sätt att det är de unga som coachar de äldre, och inte tvärtom.

”Det är väldigt kul att få vända på perspektiven. Jag har själv varit mentor i olika sammanhang, men nu får jag prova på motsatsen”, säger Birgitta Stymne Göransson, styrelseproffs och en av adepterna i programmet. Hon är också styrelseordförande i Fryshuset.

Tanken med programmet är att mentorerna ska bredda adepternas syn på vad kompetens är så att adepternas företag vågar rekrytera arbetskraft som inte brukar komma i fråga vid mer traditionella rekryteringsprocesser.

”Ramarna är för snäva, många talanger faller bort för att de inte har akademiska meriter eller rätt nätverk”, säger Fatima Åsard, projektledare på Fryshuset.

Sverige är en av världens mest internationaliserade ekonomier, samtidigt som integrationen fungerar dåligt.

”Det betyder att våra förorter är fulla av kompetens som Sverige behöver, inte minst när det gäller språkkunskaper. Det handlar inte om att vara snäll, utan näringslivet behöver de här talangerna för att vara lönsamt”, säger Johan Oljeqvist, vd för Fryshuset.

Kerstin Lindberg Göransson, vd för Akademiska hus, tror att hennes mentor ska skaka om hennes inrotade värderingar.

”Jag hoppas att hon kan göra mig till den normkritiska person man behöver vara som vd i dag för att kunna identifiera, attrahera och konkurrera om talanger”, säger hon.

Entreprenören Daniel Beijner driver tillsammans med sina kompanjoner tatueringsstudion Salong Betong, som finns i Högdalen, Stockholms city och Malmö. Han växte upp i en miljö som präglades av kriminalitet, våld och missbruk.

”Jag har gått i sju olika skolor och har inga betyg. Men med ren vilja, lojala vänner, drivkraft och hunger har vi byggt upp ett lönsamt bolag och ett känt varumärke”, säger han.

Daniel Beijners oro för att adepternas deltagande mest skulle vara fernissa försvann när han träffade sin egen adept, Per Lindberg, vd för Billerud Korsnäs.

”Per är en jordnära människa, som också har kämpat. Han är en strateg, men ändå fri och galen precis som jag. Det kommer att bli ett givande åt båda håll.”

Per Lindberg själv är mest nyfiken på vad drivkraften är för en entreprenör som inte har gått den traditionella vägen, som genom högskolan.

”Det här programmet visar också att det finns möjligheter även för dem som inte har de allra bästa förutsättningarna i livet, det är jätteviktigt.”

Faje Gani är chef för Twitters nordiska säljbolag Sellbranch, delägare i restaurangen Yuc och tidigare delägare och vd för Nöjesguiden. Trots att han har en akademisk examen sökte han 200 jobb utan att ens komma på intervju när han var klar på universitetet. Till slut tog han sig ett alias, Alex Niklasson, för att komma på intervju och starta sin karriär.

Han är uppvuxen i Bredäng, som ligger intill villaområdet Mälarhöjden där hans adept Jens Henriksson, vd på Folksam, bor.

”Där går en av Sveriges skarpaste klassgränser, vill jag påstå. Det är intressant. Men jag brukar handla på Hemköp i Bredäng, och min dotter har spelat fotboll i Sätra”, säger Jens Henriksson.

”Och när jag var tio, elva år valde jag medvetet att spela fotboll i Mälarhöjden för att lära mig bättre svenska”, säger Faje Gani.

Benny Örnerfors är vd för statligt ägda Bilprovningen, som konkurrensutsattes 2010.

”Vi är ett välskött företag som klarade omställningen till konkurrens bra, men nu måste vi ta nästa steg och där hoppas jag kunna bolla med min mentor. I ett bolag med lång tradition är det lätt att hamna i gamla hjulspår, jag vill ha hjälp att tänka utanför ramarna. Hur attraherar vi kunder på en marknad som präglas av överkapacitet? Det är inte så lätt att skapa en relation när man träffar kunden en gång om året”, säger Benny Örnerfors.

Hans mentor, Feras Mahdi, avslutade aldrig gymnasiet men är nu kundtjänstchef för 220 anställda på franskägda Teleperformance Nordic.

”Vi är världens största callcenterbolag. Jag hoppas att jag kan bidra i det här programmet, för när jag talar med vänner och bekanta brukar de blir förvånade när jag berättar om vår branta tillväxtkurva och mångfalden hos våra anställda. Att anställa unga människor med skiftande bakgrund är en högst medveten strategi i vårt bolag”, säger han.

Helena Skåntorp, vd på Lernia och en av adepterna, pekar på den utmaning Sverige står inför med många nyanlända.

”De länder som tar sig an den utmaningen på ett klokt sätt blir de som lyckas framöver”, säger hon.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera