Stämningen är entusiastisk och lite pirrig när Di är med på kickoffen för det ett år långa mentorprogrammet Up and Coming Executive Program på Fryshuset i Hammarby sjöstad i Stockholm. Några par har hunnit ses en gång före första träffen, andra inte.
Programmet är ovanligt på så sätt att det är de unga som coachar de äldre, och inte tvärtom.
”Det är väldigt kul att få vända på perspektiven. Jag har själv varit mentor i olika sammanhang, men nu får jag prova på motsatsen”, säger Birgitta Stymne Göransson, styrelseproffs och en av adepterna i programmet. Hon är också styrelseordförande i Fryshuset.
Tanken med programmet är att mentorerna ska bredda adepternas syn på vad kompetens är så att adepternas företag vågar rekrytera arbetskraft som inte brukar komma i fråga vid mer traditionella rekryteringsprocesser.
”Ramarna är för snäva, många talanger faller bort för att de inte har akademiska meriter eller rätt nätverk”, säger Fatima Åsard, projektledare på Fryshuset.
Sverige är en av världens mest internationaliserade ekonomier, samtidigt som integrationen fungerar dåligt.
”Det betyder att våra förorter är fulla av kompetens som Sverige behöver, inte minst när det gäller språkkunskaper. Det handlar inte om att vara snäll, utan näringslivet behöver de här talangerna för att vara lönsamt”, säger Johan Oljeqvist, vd för Fryshuset.
Kerstin Lindberg Göransson, vd för Akademiska hus, tror att hennes mentor ska skaka om hennes inrotade värderingar.
”Jag hoppas att hon kan göra mig till den normkritiska person man behöver vara som vd i dag för att kunna identifiera, attrahera och konkurrera om talanger”, säger hon.
Entreprenören Daniel Beijner driver tillsammans med sina kompanjoner tatueringsstudion Salong Betong, som finns i Högdalen, Stockholms city och Malmö. Han växte upp i en miljö som präglades av kriminalitet, våld och missbruk.
”Jag har gått i sju olika skolor och har inga betyg. Men med ren vilja, lojala vänner, drivkraft och hunger har vi byggt upp ett lönsamt bolag och ett känt varumärke”, säger han.
Daniel Beijners oro för att adepternas deltagande mest skulle vara fernissa försvann när han träffade sin egen adept, Per Lindberg, vd för Billerud Korsnäs.
”Per är en jordnära människa, som också har kämpat. Han är en strateg, men ändå fri och galen precis som jag. Det kommer att bli ett givande åt båda håll.”
Per Lindberg själv är mest nyfiken på vad drivkraften är för en entreprenör som inte har gått den traditionella vägen, som genom högskolan.
”Det här programmet visar också att det finns möjligheter även för dem som inte har de allra bästa förutsättningarna i livet, det är jätteviktigt.”
Faje Gani är chef för Twitters nordiska säljbolag Sellbranch, delägare i restaurangen Yuc och tidigare delägare och vd för Nöjesguiden. Trots att han har en akademisk examen sökte han 200 jobb utan att ens komma på intervju när han var klar på universitetet. Till slut tog han sig ett alias, Alex Niklasson, för att komma på intervju och starta sin karriär.
Han är uppvuxen i Bredäng, som ligger intill villaområdet Mälarhöjden där hans adept Jens Henriksson, vd på Folksam, bor.
”Där går en av Sveriges skarpaste klassgränser, vill jag påstå. Det är intressant. Men jag brukar handla på Hemköp i Bredäng, och min dotter har spelat fotboll i Sätra”, säger Jens Henriksson.
”Och när jag var tio, elva år valde jag medvetet att spela fotboll i Mälarhöjden för att lära mig bättre svenska”, säger Faje Gani.
Benny Örnerfors är vd för statligt ägda Bilprovningen, som konkurrensutsattes 2010.
”Vi är ett välskött företag som klarade omställningen till konkurrens bra, men nu måste vi ta nästa steg och där hoppas jag kunna bolla med min mentor. I ett bolag med lång tradition är det lätt att hamna i gamla hjulspår, jag vill ha hjälp att tänka utanför ramarna. Hur attraherar vi kunder på en marknad som präglas av överkapacitet? Det är inte så lätt att skapa en relation när man träffar kunden en gång om året”, säger Benny Örnerfors.
Hans mentor, Feras Mahdi, avslutade aldrig gymnasiet men är nu kundtjänstchef för 220 anställda på franskägda Teleperformance Nordic.
”Vi är världens största callcenterbolag. Jag hoppas att jag kan bidra i det här programmet, för när jag talar med vänner och bekanta brukar de blir förvånade när jag berättar om vår branta tillväxtkurva och mångfalden hos våra anställda. Att anställa unga människor med skiftande bakgrund är en högst medveten strategi i vårt bolag”, säger han.
Helena Skåntorp, vd på Lernia och en av adepterna, pekar på den utmaning Sverige står inför med många nyanlända.
”De länder som tar sig an den utmaningen på ett klokt sätt blir de som lyckas framöver”, säger hon.