Hoppa till innehållet

H&M:s historia inifrån

I höst ges en släktkrönika om familjen Persson och klädjätten H&M ut, skriven av den förre chefredaktören för Expressen, Staffan Thorsell.
Men det blir ingen granskning av nuläget i H&M.
”Det blir en berättelse om ett unikt familjeföretags framväxt”, säger han.

”Först var det Erling som bestämde, sedan var det Stefan och nu är det Stefan och Karl-Johan som tillsammans bestämmer” säger författaren Staffan Thorsell
”Först var det Erling som bestämde, sedan var det Stefan och nu är det Stefan och Karl-Johan som tillsammans bestämmer” säger författaren Staffan Thorsell

I höst är det 70 år sedan Erling Persson öppnade sin första Hennes-butik i en före detta fiskaffär i Västerås.

Han hade varit i USA och blivit inspirerad av klädkedjor som sålde mode snabbare och billigare än sina konkurrenter.

För knappt 50 år sedan köpte han även jakt- och fiskeaffären Mauritz Widforss och döpte om bolaget till Hennes & Mauritz, som i dag förkortas H&M.

1974 noterades företaget på Stockholmsbörsen. I dag finns bolaget på 65 marknader och sysselsätter över 160 000 anställda.

”Utan kapital och med sju års folkskola som grund lade Erling Persson grunden till ett blivande världsföretag. Berättelsen om H&M är som en saga, där familjen Persson sedan har behållit ett fast grepp om verksamheten hela tiden”, säger Staffan Thorsell.

Egentligen är det ganska enkelt att genomlysa H&M, säger han.

”Först var det Erling Persson som bestämde, sedan var det sonen Stefan som bestämde och nu är det Stefan och hans son Karl-Johan som tillsammans bestämmer när det verkligen gäller. Allt annat är på låtsas”, fortsätter han och skrattar.

Men det tog Staffan Thorsell och hans förläggare Albert Bonnier över fem år att få Stefan Perssons samtycke.

”Att vara medial är mot familjen Perssons instinkter, och jag ville inte skriva den här berättelsen utan deras medverkan. När de väl tackade ja spelade det nog stor roll att de firar 70-årsjubileum i höst”, säger Staffan Thorsell.

”Jag har haft H&M på kartan i många år, eftersom jag tycker att deras historia är så spännande. När jag jobbade på Expressen hade vi många artikelserier om dem, den första kom nog redan 1977.”

Författaren och den tidigare Di-journalisten Bo Pettersson har skrivit boken ”Handelsmännen” om familjen Persson och H&M. Staffan Thorsells bok ska heta ”Hennes, Mauritz & familjen Persson – så erövrade H&M världen”.

”Den största skillnaden på våra böcker är väl att det är 16 år sedan ’Handelsmännen’ kom, så det har hänt mycket i H&M sedan dess. Sedan tror jag också att tiden har gjort att nya delar av historien kan berättas, på 16 år har fler gamla motsättningar klingat av och fler är beredda att berätta mer”, säger Staffan Thorsell.

Han har stor nytta av H&M:s eget arkiv, och han intervjuar släktingar och medarbetare som har haft betydelse för bolagets utveckling. Dit hör den i dag 95-årige Inge Stjernquist, legendarisk ekonomichef i H&M som var Erling Perssons högra hand i 40 år.

Staffan Thorsell har inte tidigare skrivit om näringslivet, med undantag för boken ”Warszawasvenskarna” som gavs ut 2015.

”Den handlar om fyra svenska direktörer som dömdes till döden av Hitler. De spelade stor roll för omvärldens kunskap om Förintelsen en gång i tiden. Under arbetet med den boken grävde jag mycket i Ericssons och gamla Aseas och Tändsticksbolagets arkiv. Det gav mig en levande bild av hur storföretag agerar under extrem politisk press, som det ju är när krig pågår.”

I den tidigare börskometen H&M har aktiekursen fallit kraftigt det senaste året, och marknaden vill veta om den rekordhöga försäljningstillväxten i bolaget kommer tillbaka igen.

”Jag kommer inte att spekulera i hur affärerna kommer att gå i framtiden, det ligger utanför mitt område. Jag vill göra läsarna lite klokare genom att berätta historien om H&M, och förklara hur starkt förankrad familjen är i vad den har lärt av tidigare erfarenheter”, säger Staffan Thorsell.

Innehåll från HörmannAnnons

”Folk blir förvånade över hur tyst den är”

Säljsuccé, extremt tyst – och hög kvalitet.

Här är detaljerna som gör klassiska garageporten marknadsledande.

– Folk blir förvånade över hur tyst den är, säger Niclas Vinberg hos Port & Industriservice om Hörmanns port.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmanns garageportar här

Färgen på garageporten hade börjat släppa. Kunden hörde av sig till Port & Industriservice i Ljungby där Niclas Vinberg tog emot samtalet.

– På något sätt hade fukt trängt in bakom färgen, kanske beroende på ett stenskott, som gjorde att färgen börjat släppa från portbladet. Jag hörde av mig till Hörmann som svarade direkt: ”Det där är inte förenligt med vår kvalitet, självklart byter vi portbladet.” Till saken hör att porten var 13 år gammal och Hörmanns garanti är tio år, berättar han och fortsätter:

– För mig är det ett lysande exempel på Hörmanns inställning, det är ingen diskussion om något inte fungerar, det ska bara åtgärdas.

Tillsammans med kollegan Magnus Johansson tog han över Port & Industriservice, som installerar och servar Hörmanns produkter, för fem år sedan.

– Vi har själva valt att endast sälja Hörmann-portar till privatkunder. Kvaliteten är outstanding, verkligen top of the line. Man är i princip aldrig ute på ett garantijobb eftersom grejerna håller så bra.

Hörmanns garageportar är marknadsledande i Europa, detta trots att de inte är billigast. Förutom att kunderna är beredda att betala för kvalitet som håller länge pekar Vinberg på en detalj som sticker ut:

– Porten är otroligt tyst. När du öppnar en billigare variant så knarrar och klonkar det. När vi installerat är det vanligaste kunderna säger: ”oj, vilken skillnad mot vår förra”. Det enda man behöver göra är att smörja vartannat år. Så länge man inte kör in i den kommer den hålla i många år.

Magnus Johansson och Niclas Vinberg pekar på hur tysta Hörmanns garageportar är.
Magnus Johansson och Niclas Vinberg pekar på hur tysta Hörmanns garageportar är.

Vad är hemligheten bakom att den är så tyst, tycker du?

– Jag skulle säga att det är gummitätningarna mellan olika smådelar, gångjärnen går mycket mjukare. Det är verkligen tysk ingenjörskonst i sin finaste form. Konkurrenterna har mycket större marginaler i sin mekanik och då blir det inte lika smidigt.

Vinberg, som tidigare själv jobbat på en rikstäckande firma i branschen, beskriver det som att Hörmann är väldigt måna om sina återförsäljare:

– De vill ju att vi ska växa för att de ska kunna växa. De hjälper oss med marknadsföring och förser oss med rätt material hela tiden, så att vi alltid kan fånga upp kundernas behov. Det är väldigt tacksamt för oss.

Du som har erfarenheter från andra företag, vad tycker du utmärker samarbetet med Hörmann?

– Framför allt att de ringer och frågar hur vi har det, vi behöver inte ligga på dem för att få stöd och hjälp. På industrisidan jobbar vi även med andra varumärken och där finns inte den kontakten.

Christian Helgesson är försäljningschef konsument hos Hörmann Svenska AB.
Christian Helgesson är försäljningschef konsument hos Hörmann Svenska AB.

Vilka är då framgångsfaktorerna för Hörmann gentemot återförsäljarna? Christian Helgesson, försäljningschef konsument hos Hörmann Svenska AB, pekar på ett ständigt pågående relationsbyggande med landets cirka 1000 återförsäljare.

– De är vår kanal ut mot kunden, därför är det jätteviktigt att vi hela tiden har en pågående dialog kring hur vi gemensamt kan göra slutkunden nöjd. Tillsammans trycker vi på de mervärden som gör Hörmann framgångsrikt, som kvalitet och snabb support, säger han.

De goda relationerna speglar också av sig i positiva omdömen från de som säljer Hörmanns produkter, menar Helgesson:

– Utifrån vår kundundersökning är man särskilt nöjd med framför allt kvaliteten, supporten och tillgängligheten. Det innefattar även snabba leveranser, vilket också påskyndar processen till att få ett lyckat slutförande på de pågående affärerna.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Port & Industriservice

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera