Di Weekend NYHETER

Henrik Lundqvist: Då ser mitt hår ut hur som helst

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

HOCKEYHJÄLTE OCH KALSONGKUNG. Hockeykarriären är fortfarande i full gång för Henrik Lundqvist, och vid sidan av NHL-karriären har han flera projekt i gång.

Jesper Frisk

Sedan hockeyproffset Henrik Lundqvist gick in som delägare i underklädesmärket Bread & Boxers har försäljningen skjutit i höjden. Henrik Lundqvist utesluter inte fler investeringar i Sverige, men vad som händer när karriären tar slut är fortfarande oklart.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Sommar innebär paus från hockeyrinken för målvakten Henrik Lundqvists del, men också tid att lägga på andra projekt. Sedan fem år tillbaka är han delägare och ansiktet utåt för det svenska underklädesmärket Bread & Boxers. Enligt grundarna Alexander Palmgren och Henrik Lindahl har Henrik Lundqvist varit en viktig anledning till att försäljningen ökat, särskilt i Sverige och USA, där intresset för hockey är stort. Bolaget omsatte 23 miljoner kronor förra året och gjorde en vinst på drygt 3,4 Mkr. Hur stor andel Henrik Lundqvist äger vill han dock inte uppge.

När Henrik Lundqvist är hemma på svensk mark kläms både kampanjfotografering och signering på Åhléns i Stockholm in. Trots att det är en timme kvar till signeringen har kön börjat ringla lång, hängivna New York Rangers-fan står troget längst fram. Men till skillnad från idrottsstjärnor som Börje Salming och Björn Borg, har Henrik Lundqvist inte velat skylta med sitt namn på produkterna.

”När jag gick in i det här var det viktigt för mig att inte bara bli ett kampanjansikte. Jag tror genuint på produkten och enkelheten i den. Vid sidan av hockeyn gillar jag att vara kreativ och jag har lärt mig jättemycket under de här åren i företaget genom att vara delaktig i arbetet.”

Hur involverad är du när hockeysäsongen väl drar i gång?

”Jag tar några telefonsamtal och lite så, men sedan drar man till någon träning och då finns det kanske inte så mycket tid att tänka på det.”

Vilka andra investeringar han gjort vill han inte gå in på, mer än att han privat framför allt investerar i fastigheter.

FAKTA
Henrik Lundqvist

Ålder: 37 år.

Familj: Gift med Therese Lundqvist. Barnen Charlise och Juli.

Bakgrund: Blev proffs i NHL 2005 och har sedan dess blivit utnämnd till NHL:s bäste målvakt, varit Stanley Cup-finalist och tagit OS-guld, VM-guld och två VM-silver.

VISA MER
Hur har din syn på pengar förändrats?

”Inte så mycket egentligen. Sedan jag blev proffs har det ökat successivt. Jag tror inte att det är bra om det går för snabbt.”

Vad tar du med dig som idrottsman in i affärsvärlden?

”Disciplin, fokus och att arbeta hårt för att nå framgång. Det finns inga genvägar, vare sig det gäller elitidrott eller affärer. Spelar man hockey är man van vid att någon står och skriker på en, ingenting lindas in. Man har också vant sig vid det enorma medieuppbådet, går det bra får man höra det, och går det dåligt får man sannerligen höra det också. Det härdar en.”

»Ikoner i skottlinjen när det mullrar på nätet«

Henrik Lundqvist har nu två år kvar på det sjuårskontrakt han tecknade med New York Rangers 2013, ett kontrakt värt nästan 530 Mkr. Men hur tillvaron kommer se ut när han lägger handskarna på hyllan är fortfarande ovisst.

”Det är många som frågar mig, men jag vet inte än. Jag har levt och andats hockey i alla år, men det kommer ta slut en dag och den dagen närmar sig så klart. Den där kicken, adrenalinet man får av en match, är svår att hitta någon annanstans. Jag har pratat med många andra som lagt av och hur livet ser ut efter det.”

Kommer du flytta hem till Sverige?

”Jag vet inte. Jag älskar Sverige, men jag har också en familj att tänka på nu. Vi trivs i New York, vi har bott där i 14 år nu. Det är vårt hem och det är där barnen går på dagis och i skola.

Henrik Lundqvist är förutom delägare för Bread & Boxers även delägare i en restaurang på Manhattan och driver dessutom välgörenhetsstiftelsen Henrik Lundqvist Foundation, som genom åren skänkt miljonbelopp till Ronald McDonald-huset i Göteborg.

Han har även varit ansiktet utåt för shampoomärket Head & Shoulders i åtta år och gjort flera uppmärksammade kampanjer och reklamfilmer. I arbetet med filmerna har Henrik Lundqvist varit högst involverad, alltifrån att själv skriva manus, till att komma med idéer. I den senaste reklamfilmen ville teamet fånga att vissa ser honom som ”schampokillen”, snarare än en hockeyspelare.

Slutscenen starten på nya sagor

”Det är jätteviktigt med långa samarbeten, och där jag själv får vara delaktig i processen och vara kreativ.”

Hur mycket fixar du ditt hår egentligen?

”Inte så jättemycket, helt ärligt. Jag tar lite vax i det. När jag drar till träningarna brukar det stå åt alla håll och kanter, det kan se ut lite hursomhelst.”