Hoppa till innehållet

Henrik Dorsin: »Det mörka tilltalar mig«

Betala för en, få åtta. På torsdagen är det Stockholmspremiär för den hyllade humormusikalen Gentlemannen med Henrik Dorsin i åtta roller.

UTMANING. I musikalen Gentlemannen spelar Henrik Dorsin i åtta roller.
UTMANING. I musikalen Gentlemannen spelar Henrik Dorsin i åtta roller.Foto: Foto: Joey Abrait

Henrik Dorsins loge på Oscarsteatern gör inte mycket väsen av sig – en ranglig säng iklädd rutig filt, ett skrivbord, spegel, två stolar, några klädkrokar och ombonad belysning. Ungefär som innehavaren själv.

Du har fått hundratusentals människor att skratta. Kan du få oss att gråta också?'
”Det tror jag. Hur lång tid får jag på mig?”

Henrik Dorsin fyrar av ett leende men blir snart allvarlig igen.

”Jag kan tycka att det är väl vattentäta skott mellan humor och drama. När man jobbar med drama finns ett underliggande krav på äkthet, att det ska vara naturligt medan humorn förväntas berätta på ett lättsamt sätt. Förr ville jag få publiken att gapskratta, det blev ett kvitto på att jag var bra. Idag är jag mer intresserad av välgjord underhållning, att folk sitter med ett leende på läpparna räcker.”

Som komiker kan man vara rädd för att gå ned i mörkret, resonerar mannen som bland annat gjort Solsidans Ove Sundberg till Sveriges mest påfrestande granne och grundat humorgruppen Grotesco.

”Det är det mörka som tilltalar mig, att humorn skaver lite. Bra humor förmedlar en berättelse eller ett budskap – inte med allvar, men på allvar”.

Humormusikalen Gentlemannen är exempel på genomtänkt underhållning, enligt Henrik Dorsin. Efter premiären på Broadway 2013 spelades föreställningen för utsålda hus, ansågs revitalisera musikalgenren och vann fyra Tony Awards (teatervärldens Oscar). Handlingen om kärlek och mord bottnar i 40-talsfilmen Sju hertigar, som det brittiska filminstitutet utsett till sjätte bästa film genom tiderna.

”Som publik får du väldigt mycket för pengarna”, konstaterar Henrik Dorsin.

Hans personliga utmaning ligger i att spela åtta roller: dandy, greve, egensinnig pastor, legendarisk bankir, markägare med biodling som specialitet, enfaldig kroppsbyggare, prisad skådespelerska samt högdragen välgörenhetsdam.

Vad har varit svårast?
”Logistiken kring alla rollbyten. Annars var nog den enfaldige kroppsbyggarens karaktär svårast att få till. Jag brukar plocka från människor jag känner och okända, en del växer fram under repetitionerna, och så gör jag anteckningar i mobilen. Civiltillstånd, sexuell läggning, eventuella sjukdomar, hur hen blivit behandlad som barn Kroppsbyggaren, som varit major, är till exempel homosexuell, fast det vet han inte om själv.”

Henrik Dorsin är sedan 2014 även teaterdirektör. Via bolaget GKU, Godkänd kvalitetsunderhållning, blev han och Grotesco-kollegan Michael Lindgren delägare i Scalateatern i Stockholm. Humorduon äger en tredjedel och Conrad och Tova Nyqvist två tredjedelar.

”Vi betalade inte en krona för ägandet, men har rustat upp teatern för kanske 5 miljoner. Det finns en trygghet i att ha en egen scen, som man kan påverka. Men det är oroligt också, alla teatrar ligger i riskzonen att försvinna.”

Så du är bra på företagsekonomi, marknad och strategi?
”Nej, nej, nej, nej.”

Henrik Dorsin är mycket tydlig. Makarna Nyqvist sköter inte bara restaurang och bar utan hela den affärsmässiga verksamheten. Grotesco-duon engagerar sig i det konstnärliga.

”Jag har fortfarande, efter tre år, svårt att ta in att jag kan äta på restaurangen – utan att betala”, säger Henrik Dorsin.

”’Är det här verkligen okej’, brukar jag fråga personalen och får till svar: ’Ja, det är ditt’. Jag är chefen som tassar lite på tå för att inte störa dem som jobbar och, till skillnad från Ove Sundberg, hänger jag inte där varje dag.”

Parallellt med humormusikalen skrivs manus till ett teaterprojekt och förs diskussioner om en långfilm. Mer än så vill Henrik Dorsin inte berätta.

Hans största faiblesse är LP-skivor. Han har över 2  000 skivor med filmmusik och så litar han på människor.

”Tillit är kittet som håller ihop civilisationen. Jag litar på piloten som flyger planet, den som flyttar värdepapper eller står och skojar på en scen. Civilisation är en så oerhört tunn överenskommelse. Tillvaron skulle vara bättre om fler förstod att tilliten är en del av det sociala kontraktet och inte var så självsäkra i sin egen uppgooglade kunskap.”

Hur förmedlar du det till dina barn?
”Åttaåringen är lite för liten, men tolvåringen uppmanar jag att titta på nyheterna, se hur andra har det och att tänka själv. Det är en rätt bra egenskap.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera