Di Weekend NYHETER

Hemglass börjar sälja hundglass

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

LYXVOVVE. Glassarna från Hugo&Celine har namn som Lickin Liver, Magic Moose och Slick Salmon och kostar cirka 45 kronor för en 100 gramsburk.

Foto: Hugo & Celine

Det finns 820 000 hundar i Sverige, men bara 730 000 barn. Med den logiken ska nu Hemglass börja sälja hundglass till sommaren.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Med smaker som lax, lever och älg har hundglassen från det svenska entreprenörsföretaget Hugo&Celine snabbt blivit en favorit för många svenska hundar.

”Vi började förra sommaren med att sälja glassen på ett par utvalda restauranger i Stockholm och fick över 3 000 nöjda kunder. Sedan har det rullat på i en rasande fart och nu förbereder vi oss för en ny sommarsäsong”, säger grundaren Sonja Marie Catani.

Till sommaren mångdubblas också kundunderlaget när Hemglass börjar distribuera Hugo&Celines hundglass.

”Det är fantastiskt! Avtalet med Hemglass gör att vi når ut till samtliga svenska hushåll. Men det skapar också lyxproblem för oss att hinna ikapp med produktionen. Just nu är efterfrågan på vår glass större än vi hinner producera”, säger Sonja Marie Catani.

Hur fick du idén med en glass för hundar?
”Det var min då tioåriga dotter som kom på det. Hon hade fått i uppdrag av en stor glasstillverkare att ge förslag på en ny glassmak, men det finns ju redan alla smaker, så hon sa: ’varför gör de inte hundglass i stället?’ Jag tyckte att det var en briljant idé. Det tyckte inte glasstillverkaren, som fann det helt absurt med malet kött i en glassfabrik. Så då startade jag det här på egen hand i stället."

Sonja Marie Catani började med att experimentera själv hemma med en glassmaskin från Clas Ohlson. Hennes två dvärgtaxar Hugo och Celine fick namnge företaget och de har agerat smaktestare sedan starten.

”Alla hundar som testar glassen älskar den. Hittills har vi 100 procent hitrate!”, säger Sonja Marie Catani.

Nu har Hugo&Celine lagt gasen i botten. I vår har företaget investerat i en egen hundglassfabrik i Karlskrona. Sortimentet har utökats med hundhamburgare och hundgodis och chips. Sonja Marie Catani menar att marknadspotentialen är ”enorm”.

”När vi träffar glasschefer brukar jag påpeka att det finns 820 000 registrerade hundar i Sverige. Som jämförelse finns det 730 000 svenska barn i åldern 6 till 12 år. Bara i Sverige omsätter hundmatsbranschen 6 miljarder kronor.”

Enligt Sonja Marie Catani är kvaliteten på dagens "standardhundmat" överlag väldigt dålig. Allt fler hundar lider av allergier och övervikt på grund av dålig kost.

”Det är mycket tillsatser och sådant som vi aldrig skulle ge till våra barn. Vi använder bra råvaror och har inga tillsatser i våra produkter.”

Men glass och godis låter ju inte så nyttigt?
”Haha, nä men innehållet är faktiskt nyttigt. Det vi säljer är kompletteringsfoder, alltså inte tänkt som en hel måltid, men jag tycker man kan äta hundglass varje dag.”