Hoppa till innehållet

Hem flyttar hem igen

Flyttlasset för den svenska startupen Hem, specialiserad på designmöbler, har gått. Efter två år i Berlin tar vd:n Petrus Palmér hem verksamheten – och han har redan hunnit inreda både kontor och det egna boendet.

PRISVÄRD KVALITET. Enkelheten är norm för Petrus Palmér, som grundade Hem som en startup för två år sedan i Berlin. Nu går flyttlasset hem till Stockholm.
PRISVÄRD KVALITET. Enkelheten är norm för Petrus Palmér, som grundade Hem som en startup för två år sedan i Berlin. Nu går flyttlasset hem till Stockholm.Foto: Foto: Jonatan Bylars

Ur ett platt paket drar han fram en bordsskiva och tre ben. Två minuter senare har Petrus Palmér skruvat ihop ett sidobord signerat designerduon GamFratesi, nästan lika högt som den svarvade metallpallen av industridesignern Max Lamb som står intill.

"Det här är typiska produkter för oss. Kvalitet, design, enkelt, snyggt och lätt att frakta och sätta ihop", säger Petrus Palmér, grundare av och vd för Hem.

På den vägen har hans webbaserade bolag blivit en av få snabbväxare i designmöbelbranschen. Dessutom med ärofyllda uppdrag som att möblera delar av Facebook, Uber och andra jättar i Silicon Valleys kontor.

"Vi har blivit populära där. Förmodligen för att de känner mer släktskap med andra startups än med den traditionella möbelindustrin. Men också för att våra möbler passar bra i kontorsmiljöer."

Han talar av erfarenhet. Tidigare i år flyttade designvarumärket företagets huvudkontor från Berlin till Stockholm. Men resan dit har varit lång för Petrus Palmér som är designer i grunden.

Efter utbildningen i industridesign bildade han och två klasskompisar designbyrån Form us with love. Där arbetade han i nära tio år, med prisade uppdrag för jättar som italienska Cappellini och Ikea. Men ju mer erfarenhet han fick av branschen, desto mer insåg han behovet av nytänk.

"Möbelindustrin har stagnerat i en distributionskedja med återförsäljare och agenter i flera led vilket gör att man får vänta i åtta veckor på sin soffa. Vi stångade oss blodiga för att passa in, men till slut insåg jag att antingen är man frustrerad eller så tar man saken i egna händer."

Så föddes, 2014, idén till Hem, ett designvarumärke med egna kollektioner, med huvudsaklig försäljning på nätet. Priserna skulle dessutom vara lägre tack vare färre mellanhänder. Han och en finsk partner hann dock knappt sätta upp en hemsida, förrän de blev uppköpta av en investerargrupp där välkända riskkapitalbolag ingick, bland dem amerikanska Andreessen Horowitz, kinesiska Tencent och Niklas Zenströms Atomico.

"Det var stora namn inom e-handel som såg potentialen i vårt bolag, eftersom det finns ganska få möbelstartups."

Med huvudkontor i Berlin skapade Hem sin första kollektion, och fick en bra start på försäljningen i USA, Tyskland och England. Redan ett år senare, år 2015, var omsättningen på drygt 45 miljoner kronor. Men i slutet av samma år kände Petrus Palmér att grundarna och ägarna drog åt olika håll.

"De ville göra en snabb resa, medan vi inte ville det. Jag har stor respekt för att kvalitet tar tid, särskilt om man ska göra möbler som folk ska lära sig att älska."

Vid årsskiftet köpte han därför ut investerargruppen, tillsammans med en schweizisk investerare "med lång erfarenhet från möbelbranschen", som i dag är majoritetsägare. Det är inte känt vem investeraren är, men enligt arkitektur- och designmagasinet Dezeen kan det vara Ormand AG, moderbolaget till det schweiziska lyxmöbelföretaget Vitra.

Efter det påbörjades flytten av huvudkontoret till Stockholm, där 20 personer redan har anställts.

"Flytten berodde i första hand på att jag vill vara här, eftersom jag har en son som är två år. Men det är också för att vi har vårt DNA här. Dessutom är penetrationen av designmöbler i Sverige mycket större än på andra marknader."

Vad beror det på?

"Vi har en tradition av design med formgivare som Bruno Mathsson och Josef Frank som finns i det kollektiva minnet här."

I dag finns bolaget på 35 marknader, där USA är den största. Och att folk skulle vara skeptiska till att köpa möbler på nätet är ingenting bolaget känt så mycket av.

"Det finns säkert en viss skepsis, men jag är förvånad varje gång vi får en sofforder från någon i till exempel Virginia i USA. De har ju garanterat inte provsuttit den."

Ni har kallats ett lyxigare Ikea, håller du med?
"Vi är mer premium än Ikea, men har samma tankar kring kvalitet och prisvärdhet. Vi har också Ikea att tacka för till exempel vår efterfrågan i Asien och Dubai, där de banat väg."

Hur har du själv möblerat hemma?
"Design är min passion så i gårdshuset jag har ritat tillsammans med en arkitekt har jag mycket egna grejer och saker från Hem."

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera