Hoppa till innehållet

Här smörjer Trump kråset

Donald Trump flyttar inte till Washington och Vita huset förrän i januari. Men den som besöker New York kan redan nu äta sig mätta i affärsmannens fotspår.

MATGLAD. Donald Trump åt middag med tidigare presidentkandidaten Mitt Romney på Jean-Georges i New York den 30:e november.
MATGLAD. Donald Trump åt middag med tidigare presidentkandidaten Mitt Romney på Jean-Georges i New York den 30:e november.Foto: Foto: Evan Vucci

”Ni ska äta middag på det världsberömda 21 Club”, förkunnade Donald Trump högaktningsfullt till det vinnande laget i ett tidigt avsnitt av tv-serien ”The Apprentice”, vars första säsong sändes 2004.

Han berättade sedan om sin far, som byggde upp en förmögenhet genom fastighetsaffärer i Brooklyn och Queens.

”Hans största njutning var möjligheten att gå till 21 Club och äta middag där med sina vänner. Han hade ett stambord där.”

Kort efter att Donald Trump blivit vald till president, besökte han på nytt sin stamkrog:

”Vad det är för sorts krog kanske illustreras av att Donald Trump, när han kom in, möttes av en tio minuter lång stående applåd från de andra gästerna”, summerade Olle Wästberg, New York-kännare och tidigare svensk konsul, nyligen i sitt nyhetsbrev.

Som namnet antyder har 21 Club drag av en herrklubb, i det avseende att mörk panel präglar inredningen. Det är också en krogklassiker av stora mått.

Stället har besökts av samtliga USA:s presidenter sedan Franklin D. Roosevelt, som för övrigt också kom från New York. Det är även en central plats för svenskt näringsliv, eftersom den svensk-amerikanska handelskammaren regelbundet håller möten och evenemang i de anrika lokalerna.

Det är däremot inte den enda krogen som uppmärksammats av Donald Trump sedan hans skrällseger i det amerikanska valet. Härom veckan höll han ett jippo på Cipriani’s, på 42:a gatan. Den exklusiva kedjan är en annan långkörare, och den exklusiva kedjan spårar sina anor till 1930-talets Venedig och legendariska Harrys Bar.

Just lokalen på 42:a gatan är dock stängd på daglig basis, men går att hyra som ett slags konferenslokal. Samma kedja driver dock det synnerligen sympatiska hämtmatsstället Le Specialità i lokalen intill.

Finast i sammanhanget är dock Jean-George. Restaurangen har haft tre stjärnor i Michelinguiden så länge någon kan minnas – och ligger i samma byggnad som ett av Trumps hotell. Det var här Donald Trump bjöd den förre republikanske presidentkandidaten Mitt Romney på en präktig middag tidigare i december.

I anknytning till den kulinariska Trump-kartan bör även tilläggas att Andy Puzder kommer att bli ansvarig minister för arbetsmarknadsfrågor. Han driver i dag hamburgerkedjorna Carl’s Jr. och Hardee’s.

Ingen av dessa, högst medelmåttiga, kedjor finns dock i staden New York. Den som vill smaka på arbetsmarknadsministerns burgare kan däremot bege sig till Poughkeepsie ett stycke norröver i samma delstat.

Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

Deras garageportar är en hyllad säljsuccé sedan många år.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera