Di Weekend NYHETER

Här lär de sig att spela rent

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amanda Lindgren

Deras idé om att få killar att prata känslor innan träningen har prisats av Zlatan och dragit miljoner i stöd från näringslivet. Under 2018 har Shanga Aziz och Rogerio Silva hunnit besöka över 100 omklädningsrum runt om i Sverige. Nu står de inför sitt viktigaste år hittills.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det luktar svett i omklädningsrummet, trots att kvällens träning inte börjat än. I mitten av rummet står Shanga Aziz och Rogerio Silva och gör sig redo för dagens genomgång. Längs bänkarna framför dem sitter elva 13- och 14-åringar, iklädda shorts och fotbollsskor.

”Jag ska ställa en fråga nu, och jag vill att ni svarar ärligt. När var senaste gången som du faktiskt pratade känslor med en annan vän?”, säger Rogerio Silva.

Organisationen Locker Room Talks idé är enklare än ämnet de tar sig an: under åtta veckor träffar de killar i 10–14-årsåldern innan träningen, och pratar jämställdhet, oskrivna regler och vad det innebär att vara kille.

”Vi vill träffa och kunna fånga upp dem innan de blivit tonåringar. Det är både bättre och lättare att jobba förebyggande då”, säger Shanga Aziz.

Målet är att ändra attityden i sportvärlden. Utgångspunkten är omklädningsrummet, men ibland tar arbetet dem också till andra platser: som när mittfältaren Jimmy Durmaz möttes av en rasistisk hatstorm på sociala medier efter tacklingen som nästan slog ut Sverige ur fotbolls-VM. Locker Room Talk reagerade genom att samla hundratals supportrar i Kungsträdgården i Stockholm i en manifestation.

Men det är långt ifrån platsen där allt en gång började. När klasskompisarna i gymnasiekursen Ung Företagsamhet skissade på företag som skulle sälja inredningsprylar eller frukter ville Shanga Aziz och Rogerio Silva i stället engagera sig för samhället. Samtidigt som de satt och spånade idéer avslöjades inspelningen där den då presidentkandiderande Donald Trump hörs skryta om att tafsa på kvinnor inför programledaren Billy Bush. Till medierna avfärdade han det sedan som ”Locker room talk”, det vill säga omklädningsrumssnack. Det fick killarna från Finspång att rikta blickarna mot omklädningsrummet.

”Jag kommer ihåg när jag var 14 år och skulle träna fotboll med en äldre grupp. En av killarna sa ’käften jävla bög’ till mig. Innan man kommit in i ett sånt omklädningsrum tror man inte att det existerar”, säger Rogerio Silva.

”Jag trodde att det var så man pratade. Till slut hörde jag mig själv säga hora om en kompis ex-tjej, eftersom hon gjort slut med honom”, säger Rogerio Silva.

Det blev droppen för Rogerio Silvas pappa, som överhört samtalet. Inte långt efter pappans tillsägning startade kursen i företagande på gymnasiet.

”Vårt budskap har varit helt nytt för många tränare. Det finns en kultur inom idrott där man inte pratar om känslor därför att man tror att det betyder att man blir svag då”, säger han.

Orden bakom guldtippade filmen

Metoo-upproret hösten 2017 förändrade inte bara samhällsdebatten utan också synen på Locker Room Talks arbete. Tidigare kritiska tränare öppnade för värdet av att prata om känslor och fördomar med unga spelare.

När Locker Room Talk som första organisation belönades med Zlatans stipendium ”Nr 10” på 1 miljon kronor i november 2017, finansierat av Volvo, exploderade uppmärksamheten. Grundarna bjöds in till morgonsoffor, pratade i radio och syntes på bild i de största tidningarna.

Dörrarna in till omklädningsrummen runt om i Sverige står numera vidöppna för Locker Room Talk. Sedan starten har verksamheten expanderat från Östergötland till Stockholm, Västra Götaland, Västerbotten, Norrbotten, Småland och Skåne.

Hur gör man för att få nå fram till unga killar kring de här frågorna?

”Det är inte så svårt egentligen. Ibland kan det vara helt nytt för dem. Men att ha Zlatan bakom sig gör ganska stor skillnad. När man står i ett omklädningsrum och kan säga att Zlatan stöttar oss, ja då är vi Zlatan i åtta veckor” säger Shanga Aziz.

Rogerio Silva och Shanga Aziz löner betalas av organisationen. Allmänna Arvsfonden har donerat 8 miljoner kronor. Därtill stöttar också Volvo, Swedbank och den Kinnevikgrundade stiftelsen Reach for change med pengar. Av H&M får de bland annat hjälp med strategi, men också ekonomiskt via så kallade aktiveringar, där kunder uppmanas lägga till en slant på varje köp till förmån för Locker Room Talk.

När Volvo gick in med finansiellt stöd fick Locker Room Talk besöka fabriksgolvet för att berätta om deras arbete. Liksom i omklädningsrummet kämpar näringslivet också med frågor kring jämställdhet.

Näringslivet får hemläxa Hur ser ni att ni kan påverka näringslivet i en annan riktning?

”Näringslivet har en lång historia av att vara engagerade i svensk idrott. Efter metoo vet vi att många i näringslivet skrivit avtal för att låta jämställdhetsfrågor ta större plats. Just nu håller vi på att utveckla ett koncept som också riktar sig till föräldrar ute på deras arbetsplatser” säger Shanga Aziz.

Nu ska en forskare följa med duon under 2019 och hjälpa den att hitta metoder för att mäta effekten av deras jobb. Samtidigt ska de under året mer än fördubbla antalet anställda, från fyra till tio personer. Det i sin tur ska göra det möjligt att nå ut till ännu fler städer, sportlag och omklädningsrum.

”Det finns idag 300 000 killar som är mellan 10 och 14 år. Vi vill nå alla dem.”