Hoppa till innehållet

Han utmanar Systemet

Vin hem till dörren är en affärsverksamhet som lockar allt fler.

Nu ger sig danska Winefamly in på den svenska marknaden. Med sin prenumerationstjänst vill företaget vända upp och ned på det svenska monopolet.

VIN TILL DÖRREN. Winefamily, med ordförande Morten Strunge, ger sig in på den svenska vinmarknaden.
VIN TILL DÖRREN. Winefamily, med ordförande Morten Strunge, ger sig in på den svenska vinmarknaden.Foto: Foto: Emma-sofia olsson

I Sverige har vi de senaste åren vant oss vid att e-handla. Kläder, skor, mediciner och till och med mat, köps i allt större utsträckning på nätet. Men när det gäller vin och alkohol är andelen som köps online fortfarande relativt låg.

”Jag läste att enbart 2 procent av Systembolagets kunder handlar på nätet. Det är konstigt om man tänker på hur digitaliserad svensken är i övrigt. Och hur jobbigt och tungt det är att bära hem vinflaskor”, säger Morten Strunge, ordförande och strategiansvarig för Winefamly.

För ett år sedan lanserade han sin e-handel för vin och sprit i Danmark. Sedan dess har bolaget blivit en av de största nätförsäljarna av alkohol i landet, med en omsättning som väntas landa på 75 miljoner kronor i år. Lagom till ettårsjubileet den 1 december går Winefamly nu också in i Sverige.

”I dagsläget hanterar vi omkring 2 000 flaskor vin och alkohol om dagen och vi tror att det finns en liknande potential i Sverige.”

Morten Strunge är välbekant med den svenska marknaden. Han är serieentreprenören som för ett drygt år sedan sålde sitt ljudboksföretag Mofibo till svenska Storytel. Sedan dess är han kommersiell direktör och del av ledningsgruppen på Storytel, med Stockholm som arbetsplats cirka en av veckans arbetsdagar. Men på fritiden fortsätter han att starta företag.

”Min kunskap ligger i att bygga upp prenumerationsdrivna företag. Eftersom jag gillar vin och vi fick ihop ett bra team var den här idén given.”

Förutom han själv är även den tidigare Mofibo-chefen Rasmus Jensen delägare i Winefamly, liksom vinhandlaren Thomas Pedersen, som kom med idén, och stjärnkocken Thomas Herman. Och även här handlar det om en prenumerationstjänst. För 99 kronor i månaden får kunden möjlighet att köpa viner till företagets inköpspris.

”Vinhandelsbranschen har varit dålig på innovation och är icke-transparent. Som kund vet man inte varför en flaska kostar 200 kronor i en butik och 100 kronor i en annan. Det vi gör är att helt slopa marginalerna, så att man kan hitta ett bra vin till lägre pris än om man hade köpt det i handeln”, säger Morten Strunge.

I prenumerationsavgiften ingår även fri frakt hela vägen hem till dörren, dagen efter beställning, och alla leveranser skickas från Danmark eller andra EU-länder.

Det är nämligen tricket för att runda Systembolaget, som annars har monopol på alkoholförsäljning i Sverige och i fjol omsatte 28 miljarder kronor. Efter den så kallade Rosengren-domen från 2007 är det som privatperson tillåtet att importera alkohol från andra EU-länder, vilket gett e-handlare och postorderföretag av alkohol, som tolkat domen till sin fördel, luft under vingarna.

Till exempel driver vinbaren Gaston, som ingår i krögaren Björn Frantzéns imperium, också vinhandel med hemleverans, där alla köp skickas till kunden från företagets lager i Danmark. Sedan 2010 har också The Wine Company, som ingår i tyska Hawesko Group, etablerat sig som en av de största e-handlarna av vin i Sverige, med en omsättning på drygt 100 miljoner kronor förra året, enligt koncernens årsredovisning.

Samtidigt har det Skåne-baserade företaget Winefinder, som var först med att driva distanshandel av vin och alkohol till svenska privatkunder, under året fått stor uppmärksamhet för sitt samarbete med Mathem. Via matföretaget kan kunder också klicka hem viner från Winefinder som levereras tillsammans med matkassarna. Även här skickas flaskorna från utlandet och i fjol omsatte företaget 10,8 miljoner kronor.

En upptrappad konkurrens på svensk mark har dock fått Systembolaget att reagera. E-handelsstrategin har vässats de senaste åren och just nu pågår försök med hemleveranser, där kunden får stå för frakten. I höstas öppnades också en första utlämningsdisk, där kunder ska kunna hämta upp sina nätköp utan att behöva gå in i butiken.

Men medan Systembolaget betonar att man har 18 000 drycker i sortimentet, marknadsför sig de mindre aktörerna med att deras produkter är noggrant utvalda eller kommer från små, exklusiva partier som jättar som Systembolaget inte kommer över.

”En annan fördel är att vi har data. Att beskriva vilken typ av vin man gillar är svårt, men om man betygsätter viner man har köpt hos oss, kan vi ge individuella rekommendationer på andra viner man kan gilla. Det tror vi är en outnyttjad möjlighet att hjälpa kunden till bättre val”, säger Morten Strunge.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera