Di Weekend NYHETER

Han låter musikerna behålla kontrollen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek
Erik Ohlsson lämnade ett av världens största skivbolag och startade Jubel, en artistbyrå som låter musikerna behålla kontrollen – och större delen av intäkterna. ”Det blir en sundare relation”, säger grundaren om konceptet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Artistbyrån Jubel fungerar ungefär som en reklambyrå, men för musik. Artisterna behåller oftast rättigheterna till sina egna låtar och släpper dem på sitt eget skivbolag, och Jubel tar betalt för allt arbete kring releasen, livebokningar och för att ta fram en strategi för artistens varumärke.

”I vanliga fall tar skivbolagen väldigt hög procent av masterintäkterna för en låt, mer än hälften och ibland 90 procent. Om någon annan äger så stor andel av det du har skapat blir situationen obalanserad. Artisten kanske pushar för att lägga brutalt mycket pengar på att spela in en musikvideo eftersom det ändå är skivbolaget som tar kostnaden och tjänar mest på det”, säger Erik Ohlsson, vd och grundare.

”Men om man jämnar ut det och låter artisten behålla kontrollen och intäkterna, så blir det en sundare relation.”

På bara tre år har Jubel vuxit från en person som tog en chansning, till 13 anställda och fler på väg in. Källarlokalen i Vasastan i Stockholm är redan urvuxen och Erik Ohlsson letar efter en större.

Han är uppvuxen i Njutånger utanför Hudiksvall och försörjde sig tidigt som gitarrist i ett coverband. För tio år sedan flyttade han till Stockholm för att läsa till ekonom på Handelshögskolan.

Men redan efter ett halvår halkade han in i musikbranschen igen, när han grundade Hudik-kalaset, en festival som lockar 14 000 besökare och redan har bokat artister som Laleh och Timbuktu till årets upplaga.

”Tanken var ju att jag skulle lämna musikbranschen och växa upp. Många på Handels var väldigt drivna och fick praktik på H&M och McKinsey, men jag drev en festival i Hudiksvall”, säger han.

Men istället för att bryta med musiken uppmuntrade en professor honom att hitta ett sätt att använda sin master- utbildning inom branschen. Så hamnade han på Universals varumärkesavdelning, där han efter ett år tog över som chef.

Han tillbringade tre år på Universal, men såg till slut en helt ny affärsmöjlighet och sade upp sig.

”Jag skissade en affärsidé på ett papper och startade Jubel i början av 2016.”

De första artisterna att ansluta sig var Daniel Adams Ray och Oskar Linnros. Med ett helt nytt upplägg jobbade Erik Ohlsson med releasen av en helt nyskriven låt.

Musiker flockas till Höga Kusten

”De tyckte det var roligt att jag jobbade åt dem, istället för tvärtom.”

Men det var en viss tröskel att sälja in det nya upplägget till andra artister.

”De är vana vid att få ett bud av skivbolaget, hur mycket pengar de är beredda att satsa. Vi sa att ´så här mycket pengar vill vi ha för att förvalta dina rättigheter´. Det tog ett tag att få folk att förstå vitsen. Men då var det en ganska stor grupp artister som var redo.”

Sedan dess har artister som Markus Krunegård, Teddybears, Eric Saade och Moneybrother valt att släppa musik med hjälp av Jubel. Efter drygt ett år strömmade så många artister till byrån att det uppstod en kö och omsättningen har på mindre än tre år vuxit till 25 Mkr. I år väntas det bli dubbelt så mycket.

Är det något särskilt som utmärker de artister som kommer till Jubel?

”De vill bygga en långsiktig karriär, de har någon typ av driv själva och vill behålla kontrollen. Och de behöver inte lika mycket hjälp med musiken som nya artister.”

Från början användes enbart upplägget att artisten behåller 100 procent av rättigheterna själv, men betalade en större summa för att använda Jubels tjänster.

Men på efterfrågan av artisterna används också ett parallellt upplägg sedan 1,5 år, där Jubel tar 30 procent av intäkterna i ersättning för arbetet. På så vis slipper artisten lägga upp pengarna på ett bräde.

Han utmanar Spotify

Nästa stora release sker nu på fredag, då släpps den officiella låten inför skid-VM i Åre, “Young, handsome and fast”, som är ett samarbete mellan Teddybears och artisten Rakel, som vuxit upp i Åre.

Hur känns det att idén som du skissade på ett papper verkligen fungerade?

”Det har varit en utmaning. Jag ville ju visa att idén fungerade, men plötsligt var vi 13 anställda och dessutom fick jag en son för 1 år sedan som jag har försökt vara pappaledig med under hösten. Det har gått så fort, och vi har redan lagt planen fram till 2023.”

Att sitta i Sverige har varit en fördel - den svenska musikbranschen ligger generellt flera år före andra länder. Det öppnar också för funderingar på expansion.

”Vi är ju ett tjänstebaserat företag med massa kunskap om hur man gör detta. Så vi funderar på att testa konceptet i Norge, Tyskland och England”, säger Erik Ohlsson.