Di Weekend NYHETER

Han laddar om med elmotorcykel

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SNART STARTKLAR. Stefan Ytterborn, som ligger bakom skyddsföretaget Poc, har en ny och mer komplicerad produkt på gång, en elmotorcykel för terrängkörning. I slutet av året väntas de första kunna rulla ut ur garaget.

Foto: Jesper Frisk

Stefan Ytterborn lämnade vd-posten i hjälm- och skyddsföretaget Poc i september.
I en liten lokal på Södermalm bygger han nu sitt nästa bolag, Cake. Den här gången handlar det om elmotorcyklar, och de första prototyperna rullar till Sverige under våren.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

På hans cv finns bland annat Ikeas PS-serie och konsultuppdrag för varumärken som Iittala, Rörstrand, och Ericsson. Men mest känd är Stefan Ytterborn som grundare av Poc, hjälmföretaget som köptes av amerikanska Black Diamond 2012 och som 2015 såldes vidare till Investcorp. I september lämnade han vd-posten i bolaget som han själv har grundat.

”Det var dags för mig och jag känner mig trygg med att Poc är i goda händer”, säger Stefan Ytterborn när Di träffar honom i en liten lokal på Södermalm i Stockholm, där en Land Rover Defender står lastad med crossmotorcyklar på flaket.

Under de senaste åren har Stefan Ytterborn nämligen gått och funderat på en helt annan affärsidé. Att bygga en elmotorcykel för off road-körning.

”Det började med att jag sprang in i cykel- och motorcykeltillverkaren Quantya på ISPO-mässan i München för sju–åtta år sedan. De stod där med en elmotorcykel som jag blev sugen på att köpa, trots att jag inte är någon motorcykelkille i grunden. Det som lockade var att kunna komma ut i terrängen utan att skita ned eller störa någon.”

Något köp blev det inte, men fröet till den nya satsningen, Cake, hade slagit rot.

FAKTA
Cake
  • Bygger elmotorcyklar för off road- körning.
  • Pris: 12 000–14 000 euro, motsvarande 115 000–135 000 kronor.
  • Räckvidd: 40 minuter till två och en halv timme beroende på underlag och körstil.
  • Den första versionen ska lanseras under fjärde kvartalet 2017.
  • Har kontor i Stockholm och Taiwan.
  • Namnet Cake har sitt ursprung i Stefan Ytterborns tidigare bolag, Poc, som står för ”Piece of Cake”.
VISA MER

”Motorcykelbranschen är lite räddhågsen och bygger elmotorcyklar på traditionellt sätt med samma konstruktion som ligger till grund för att hantera en förbränningsmotor. Upplevelsen blir i och för sig jätteintressant, men cykeln ser fortfarande exakt ut som motorcyklar alltid har gjort.”

Efter att ha fått se designen på den första produkten från Cake kan Di intyga att den kommer att sticka ut bland konkurrenterna.

”Vi bygger en hoj som väger 60 kilo i stället för 120. Och den elektriska driv- linan är enkel att underhålla och insteget att börja köra, även för den som inte är van, blir lågt. Medan branschen inte vill fjärma befintliga kunder pratar vi mer om naturupplevelsen och ’outdoorkänslan’.”

För att lära sig mer om både bensin- och eldrivna crossmotorcyklar har Stefan Ytterborn köpt på sig en ansenlig mängd fordon som han och ett testlag på kring 100 personer har fått utvärdera.

”Den ovane föraren tycker att de traditionella motorcyklarna är stora, tunga och svårhanterliga, medan de små tillverkarna som byggt mindre elmotorcyklar har lockat fram en helt annan känsla. Det är den vi är ute efter men med en premiumprodukt med de bästa komponenterna.”

Mycket av testerna sker på mark nära lantstället på Gotland som Stefan Ytterborn har fått arrendera.

Fajten för livet – och företaget

”Alla fordonstillverkare ska ju ha en hemlig testanläggning. Vi har låtit ett hundratal personer testa olika hojar och gjort analyser nu under ett par års tid.”

Cakes produkter ska byggas i Taiwan där man har ett kontor sedan ett par månader tillbaka.

”Jag har haft fantastiska kolleger genom åren och jobbat väldigt mycket med att hitta rätt leverantörer, vilket lärt mig sortera bort tröghet i systemet. David Earl, med bakgrund på några av världens största cykeltillverkare, delar sin tid mellan San Francisco och kontoret i Taipei. Han kan allt jag inte kan och har dessutom rätt ingångar till alla upptänkliga leverantörer av kolfibertillverkning och aluminiumfräsning och så vidare. Det har på många sätt kapat en massa ledtid för oss.”

De första prototyperna ska vara klara och komma till Sverige under våren 2017.

”Vi ska göra fyra modeller på fem år. Den första modellen lanseras om ett år.”

Off road-marknaden omsätter omkring 300 000–350 000 motorcyklar per år. Cake har målet att ta 10 procent av den marknaden inom tio år, och alltså sälja omkring 30 000–35 000 elmotorcyklar per år.

Hittills har Stefan Ytterborn satsat 5 miljoner kronor i Cake, men han räknar med att stänga en emissionsrunda i januari som ska trygga verksamheten fram till dess att den första produkten finns till försäljning. På sikt räknar han med att behöva ta in 200–250 miljoner kronor genom emissioner innan bolaget blir bankfäigt och kan hitta parallella finansieringsformer.

”Jag har ju tränat på det här en gång förut, har många upparbetade kontakter och många intressenter. Enligt plan ska Cake om fem år vara lika stort som Poc är i dag och på sikt så är det en verksamhet som har potential att bli tio gånger större.”

Superentreprenören laddar om

Stefan Ytterborn räds inte konkurrens.

”Det finns många skitduktiga ’garageaktörer’ som håller på, men det är långt ifrån färdiga industriprodukter det handlar om. Och så finns det etablerade aktörer, som KTM exempelvis, som bygger elhojar, men de bygger i princip vanliga motorcyklar som sedan byggs om för eldrift. Vi bygger något annat.”

Priset för den första elmotorcykeln från Cake, en ’limited edition’, kommer att ligga på 14 000 euro, motsvarande 135 000 kronor. En senare version kommer att kosta 12 000 euro, motsvarande 115 000 kronor.

Och trots att det är en elcross för friluftsentusiaster det handlar om, så räknar Stefan Ytterborn med att en annan kundgrupp ska bli minst lika stor på sikt: pendlarna som vill åka med eldrift till jobbet, men som inte vill fastna med Teslan i trafiken.

”Man kan lugnt konstatera att det inte rör sig om någon hajp eller trend. Elektrifieringen av transporter är något som händer här och nu, och därvidlag är vi bara en spelare i en större förändring. Det är väl tveksamt om det kommer att finnas några förbränningsmotorer om tio år, så ur det perspektivet är vi inte så unika”, säger Stefan Ytterborn.