Di Weekend NYHETER

Han byter Vogue mot Patriksson

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KOMMER HEM. Johan Svensson överger brittiska Vogue och går till Patriksson Creative Studio.

Johan Svensson har sedan 27 år arbetat som art director på internationella modemagasin som franska Vogue, Harper’s Bazaar, W och nu senast som kreativ chef för brittiska Vogue. Nu lämnar han tidningsvärlden och blir kreativ chef på kommunikationsbyrån Patriksson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Johan Svensson har ända sedan sin examen från Beckmans i början av 1990-talet arbetat på olika internationella modemagasin som art director. Nu kommer han för första gången på 27 år arbeta från Stockholm, som kreativ chef på modespecialiserade kommunikationsbyrån Patriksson.

”Mitt sista nummer av brittiska Vogue finns ute i butik nu, jag slutade innan jul. Nu tillträder jag uppdraget på Patriksson omgående”, berättar Johan Svensson.

På kommunikationsbyrån kommer han att jobba särskilt med Patrikssons Creative Studio som gör allt från rena reklamkampanjer i alla mediekanaler till varumärkesarbete för olika uppdragsgivare. Bland kunderna finns flertalet svenska modemärken, som H&M-ägda Arket och Cos, Rodebjer, Toteme och Björn Borg, liksom internationella modehus som Louis Vuitton, Hermès, Calvin Klein, Cartier och Ralph Lauren.

”Brittiska Vogue har varit ett drömjobb på det sättet att jag och nye chefredaktör Edward Enninful fick fria händer att omforma tidningen. Den har inte bara varit en vacker tidning, utan vi arbetade också med mångfald, gjorde den mer politisk, föryngrade läsekretsen och på 2,5 år ökade 10 procent varje år i upplaga och annonsintäkter samtidigt som övriga branschen minskade mellan 30–40 procent”, säger Johan Svensson och räknar upp några favoritgrepp från tidningen, som när Meghan Markle, gift med prins Harry, var gästredaktör för deras senaste septembernummer. Och som när nu framlidne fotografen Peter Lindbergh fotograferade 15 olika omslag, bland annat ett med Greta Thunberg, under vinjetten ”Forces for change”.

Hon tar över satirklassiker

Under arbetet har hans familj varit baserade främst i Stockholm och själv har han pendlat till London några dagar i veckan. På senare år har familjen utökats med ett tredje barn.

”Det är också ohållbart att resa på detta sätt och jag vill vara mer med min familj”, säger han.

FAKTA
Johan Svensson

Ålder: 51 år.

Familj: Fru Julia Svensson zu Innhausen und Knyphausen, tre barn, 10, 9 och 1 år.

Gör: Blir kreativ chef för Patriksson Creative Studio.

VISA MER

Byrån Patriksson fyller 20 år i år och är namngiven efter en av dess grundare, Lena Patriksson Keller som bland annat sitter i H&M:s styrelse. Drygt 70 personer arbetar inom företaget som har kontor i Stockholm, Paris, Köpenhamn och Oslo. Koncernens omsättning var 87 miljoner kronor 2018.

Acnechef går in i Rodebjer

”Mediekonsumtionen har förändrats drastiskt på senare år och efterfrågan på olika tjänster varierar, därmed förändras också vi som kommunikationsbyrå. Vår ambition med vår Creative Studio är ett svar på det, där vi jobbar helt omfattande med våra kunder”, säger Lena Patriksson Keller.