Hoppa till innehållet

Göteborg scenen för manligt mode

I vår startar två svenska modeveteraner Skandinaviens första herrmodevecka – i Göteborg. Scandinavian Man ska veckan heta och till sin hjälp har de både tunga sponsorer och stjärnregissören Johan Renck.

MODE SOM LIVSSTIL. Herrmodetidningen Plaza magazines chefredaktör Konrad Olsson och Jonas Bergström, som tidigare ansvarade för Mercedes-Benz Fashion Week, introducerar i vår en vecka där manligt mode får all uppmärksamhet.
MODE SOM LIVSSTIL. Herrmodetidningen Plaza magazines chefredaktör Konrad Olsson och Jonas Bergström, som tidigare ansvarade för Mercedes-Benz Fashion Week, introducerar i vår en vecka där manligt mode får all uppmärksamhet.Foto: Foto: Evelina Carborn

Götaplatsen, med sina trappor och den pampiga entrén till Göteborgs konstmuseum, högst upp på paradgatan Avenyn kommer i vår att locka till sig en ny typ av besökare. Modepassionerade sådana. När Skandinaviens första herrmodevecka någonsin arrangeras här den 7–8 juni 2017, kommer trapporna att bli en naturlig samlingsplats för alla som vill visa upp sin stil.

”Det kommer att fungera perfekt som bakgrund för street style-fotograferingar som har blivit så populära under modeveckor”, säger Konrad Olsson, en av initiativtagarna till herrmmodeveckan Scandinavian Man.

Han är i dag chefredaktör för Plaza magazine och herrmodetidningen Plaza Uomo. Medgrundaren Jonas Bergström har han lärt känna under världens största herrmodemässa Pitti Uomo som arrangeras två gånger om året i italienska Florens. Jonas Bergström har tidigare varit ansvarig för Mercedez-Benz Fashion Week, och var den som först hade idén till en skandinavisk herrmodevecka.

”Jag har länge haft tanken på att göra en skandinavisk modevecka, eftersom stora delar av världen ser Skandinavien som en gemensam marknad och det har funnits diskussioner om att slå ihop Stockholms och Köpenhamns modeveckor”, säger Jonas Bergström.

Det är främst under dessa veckor, som arrangeras två gånger per år, som Skandinaviskt mode har visats hittills.

”Men där har herrmode en svag närvaro, trots att det har exploderat både globalt och här i Sverige”, säger Konrad Olsson.

De senaste åren har den globala herrmodebranschen, som står för 25 procent av alla modeinköp, årligen vuxit med omkring fem procent, enligt undersökningsföretaget Euromonitor. Det är betydligt mer än dammodemarknaden, och det har fått både nya och etablerade varumärke att inse potentialen. Till exempel har Stella McCartney och Michael Kors nyligen lanserat herrlinjer.

Att herrmode blomstrar just nu tror grundarna beror bland annat på att det har blivit mer accepterat för män att bry sig om sitt utseende.

”Det har förändrats bara de senaste tio åren, tack vare sociala medier och internet som har gjort det lättare att få inspiration och konsumera mode”, säger Konrad Olsson.

Med knappt ett halvår kvar tills att den första modeveckan hålls, är arbetet nu i full gång. Konrad Olsson, som till våren kommer att avsluta sina uppdrag på Plaza magazine för att helhjärtat koncentrera sig på modeveckan, arbetar för att locka modeföretag. Men vilka som kommer att hålla visningar vill initiativtagarna inte berätta än.

Samtidigt ansvarar Jonas Bergström, som är modeveckans vd, för att hitta sponsorer. Redan nu är det klart att fastighetsbolaget Wallenstam och banken Collector kommer att gå in som finansiärer, och bankens grundare Lena Apler blir senior rådgivare. En annan tung värvning till modeveckan är den berömde filmregissören Johan Renck, som tillsammans med sin bror Martin Renck går in som kreativa chefer.

”De var inte alls svåra att övertyga, utan gick i gång på det här direkt”, säger Konrad Olsson och Jonas Bergström fyller i:

”De blir också viktiga kuggar i maskineriet för att det här inte ’bara’ ska bli en modevecka, utan en internationell lansering av ett mycket större koncept: den skandinaviska mannen.”

För om andra stora modeveckor som Paris, London, Florens och New York alla har olika karaktärer, menar grundarna att det också finns en skandinavisk stil, som i utlandet ofta beskrivs som ren, enkel och funktionell.

”Stilen präglas också av värderingar, där den skandinaviska mannen är jämställd, har koll på mode och design, är världsvan resenär och ligger i teknisk framkant”, säger Konrad Olsson.

De värderingarna ska också prägla modeveckan, som ska bli den mest digitala någonsin, lovar grundarna, och dessutom utökas med bland annat musikarrangemang.

”Att bjuda på en helhetsupplevelse med bra mat, hotell och uteliv är avgörande för att vi ska kunna motivera upptagna modemänniskor, som journalister och inköpare, från hela världen att komma hit”, säger Konrad Olsson.

Att Göteborg har en bred restaurangscen som vuxit fram de senaste åren är en av anledningarna till att de valt att lägga arrangemanget där. Att det inte är en huvudstad gör det också till en neutral plats dit även danska, norska och finska märken kan lockas att visa. Dessutom finns ett textilt arv i regionen med Borås som centrum, och flera herrvarumärken som Eton, Oscar Jacobsson och Tiger, som nu ägs av danska IC Company, har grundats här.

”Att Göteborg har varit bra på stora evenemang som musikfestivalen Way out West har också bidragit”, säger Jonas Bergström.

Hur har initiativet mottagits?

”Vi har blivit välkomnade med öppna armar av näringsliv och politiker. Det är roligt att se att vi verkar ha träffat en magisk punkt mellan modevärlden, Sveriges näringsliv och Skandinavien som begrepp i världen.”

Bör Stockholms modevecka oroa sig nu?

”Modeveckor är sponsorfinansierade så det är klart att det finns en viss konkurrens, och redan nu räknar vi med att ha en 3–4 gånger så stor budget som Stockholms modevecka (cirka 8 miljoner kronor år 2015, Di:s anm). Men det här är något helt annat”, säger Jonas Bergström.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera