Hoppa till innehållet

Gör misstag till designklassiker

Det är en legendarisk formgivare som bjudits in som hedersgäst till årets designvecka. Mitt bland hennes färgspäckade mönster och former i ett provisoriskt atrium möter Di den italienska designern Paola Navone.

”Inget jag gör är avsiktligt. Man skulle kunna säga att det är en samling av olyckshändelser”.

DESIGNIKON. ”Att jag blev designer var bara en slump, precis som allt jag gör och formger. Det bara blir”, säger Paola Navone som är hedersgäst på årets designvecka.
DESIGNIKON. ”Att jag blev designer var bara en slump, precis som allt jag gör och formger. Det bara blir”, säger Paola Navone som är hedersgäst på årets designvecka.Foto: Foto: Jonas Eng

Besökarna på årets designvecka möts redan i entréhallen på Stockholmsmässan av en färgexplosion. Det är hedersgästen, den näst intill ikoniska formgivaren, Paola Navones eklektiska kreativitet som ligger bakom fyrverkeriet.

För femtonde året i rad har världens största och viktigaste mötesplats för skandinavisk design bjudit in en internationellt välrenommerad designer som hedersgäst.

”Det är jättekul att vara här. Att få fly kontorslivet en stund. Alla är väldigt snälla, det känns som att komma hem till vänner”, säger Paola Navone som lutar sig tillbaka i en av sina allra brokigaste fåtöljer som ställs ut på mässan.

Under 1980-talet tillhörde Paola Navone den avantgardiska designrörelsen Alchimia och Memphis och under samma årtionde startade hon tillsammans med formgivaren och arkitekten Giulio Cappellini Mondo-varumärket. Sedan dess har hon gett form åt alltifrån smycken och kläder till belysning och inredning. På den imponerande kundlistan står märken som Armani, Knoll International, Natuzzi, Alessi, Abet Laminati, Motteni och många fler.

Atriet med flera meter höga textilväggar i mässan är en installation som hon fått i uppdrag att bygga. En mjuk värld i runda former och lekfulla mönster med ett storskaligt innehåll. Soffor som ledigt rymmer närmare 20 personer omringar meterhöga blommor utformade i material som plast, tyg och papper.

Paola Navone är rustad i ull från topp till tå, beredd att möta de svenska minusgraderna. Om bara några dagar byts de ut mot tunnare tunikor när kosan styrs mot den grekiska huvudstaden Aten där nya uppdrag väntar. Att ständigt vara på resande fot har varit hennes verklighet de senaste 40 åren. I dag, trots att hemmet i Milano, ser hon sig som en världsmedborgare.

”Redan när jag var fyra år försökte jag fly min hemstad Turin för första gången. Min dröm var att köpa en Harley Davidson och köra runt i världen. Att jag blev designer var bara en slump, precis som allt jag gör och formger. Det bara blir”, säger Paola Navone.

Fram till 1973 studerade Paola Navone arkitektur vid Italiens äldsta tekniska högskola, Turin Politecnico grundad 1859. Under hela 1970-talet var hon med och skapade en av Italiens mest progressiva designuppsättningar vilket ledde till att hon 1983 var den första att tilldelas det mycket prestigefyllda priset Osaka International Design Award.

Karriären har gett henne titlar som arkitekt, designer, konstnärlig ledare, inredare, kritiker, lärare och organisatör av utställningar. Intresset för estetiska hybrider, så som att förena modern design och klassiskt konsthantverk, har präglat hennes dynamiska formspråk.

Att svara på var inspirationen kommer ifrån hävdar hon är väldigt enkelt; en process som pågår 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året.

”Var jag än befinner mig fångar jag intryck, smaker, dofter, former och så vidare. Allt lägger jag i en stor mental låda. Och när jag ska påbörja ett nytt projekt plockar jag slumpvis fram saker ur den.”

Paola Navone ses som en pionjär vad gäller både inredandet med stora möbler i vardagsrummen och inredningsstilen shabby chiq. Något hon rycker på axlarna åt.

”Återigen, inget jag gör är avsiktligt. Man skulle kunna säga att det är en samling av olyckshändelser. En filmskapare gör aldrig samma film två gånger. Man börjar alltid från början och skapar något nytt, detsamma gäller min design.”

Just nu fokuserar den italienska designikonen på Singapore där hon tillsammans med sina kollegor arbetar på ett komplext projekt som innefattar ett center för mat och mode. Själv åker Paola Navone dit var och varannan månad och resandet lär inte sluta efter det. Barndomsdrömmen har slagit in, om än inte på två hjul.

”Jag har varit över hela världen, men däremot har jag aldrig haft en Harley Davidson. Kanske blir även den drömmen verklighet en vacker dag.”

Innehåll från OncopeptidesAnnons

“Nu rullar vi ut vårt läkemedel över Europa”

Med ett fullt europeiskt godkännande i ryggen har Oncopeptides nu ett mycket tydligt fokus framåt. I flera europeiska länder förhandlar man nu om pris eller har börjat sälja läkemedlet Pepaxti.

– Det är Europaaffären som kommer att utgöra kärnan i Oncopepetides och ta oss till lönsamhet, säger vd:n Sofia Heigis.

Läs mer på Oncopeptides.com 

Oncopeptides, som är inriktat på forskning, utveckling och kommersialisering av mediciner för behandling av svårartade tumörsjukdomar, är just nu i färd med att kommersialisera läkemedlet Pepaxti i flera europeiska länder.

– Vi ser en total marknadspotential på 1,5 miljarder kronor i Europa och vi har ett team med rätt kompetens och nätverk för vårt område, säger Sofia Heigis.

Tyskland, där Oncopeptides just nu förhandlar om pris, står för ungefär en fjärdedel av den potentialen, bedömer hon.

– Det är en marknad där det tar tid att arbeta sig in. Men när man väl har gjort det är Tyskland en lojal marknad som brukar leverera över tid, säger hon.

Sedan slutet av 2022 har Sofia Heigis arbetat med att bygga upp team för att bearbeta den tyska marknaden. I dag har Oncopeptides femton personer anställda i Tyskland som med att öka kunskapen kring Pepaxti.

Förutom storleken – varför är den tyska marknaden intressant?

– De har en stor förståelse och en välvillig inställning till den typen av preparat som vi lanserar. Vår produkt är en förbättrad version av traditionell kemoterapi eller cytostatika, och då en av de vanligaste kemoterapierna ursprungligen togs fram i Tyskland är läkare ofta välinställda till att använda kemoterpi som är tolerabel. 

Även i Grekland har Oncopeptides börjat sälja, på så kallad individuell patientbasis, medan man gör sig redo att lansera i Spanien under andra halvåret och samtidigt förhandlar om marknadstillträde i Italien, Nederländerna och delar av Norden.

Bolaget är finansierat fram till år 2026. Då räknar Sofia Heigis med att Oncopeptides säljer för omkring 400 miljoner kronor och har nått lönsamhet.

– Vi har medvind nu, därför att vi har satt planer som vi levererar på. Samtidigt är jag öppen med att vi börjar från en låg nivå och har mycket kvar att göra för att nå vårt lönsamhetsmål. Men vi har en tydlig plan framöver som vi har möjlighet att leverera på, säger Sofia Heigis.

– Sedan har vi ju haft en diskussion med FDA, den amerikanska Livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, under en längre tid. Det har satt något av ett frågetecken kring oss. Nu är den processen avslutad och det gör att osäkerheten kan lyftas bort och att vi kan fokusera på Europa.

Sofia Heigis, VD på Oncopeptides
Sofia Heigis, VD på OncopeptidesFoto: Liza Simonsson

Vad talar för att ni kommer att lyckas med kommersialiseringen i Europa?

– Vi har en produkt som adresserar en dödlig sjukdom, och en växande marknadsmöjlighet. Patientpopulation växer, eftersom det lyckligtvis finns preparat som behandlar sjukdomen, så att de kan leva längre. Men med tiden kan de som behandlas med immunoterapi få ett ”trött immunförsvar”. Och då finns det inte så många läkemedel som fungerar. Men vårt är ett av dem.

Även efter att lönsamhetsmålet är nått 2026 ser Sofia Heigis en fin uppsida. Inte minst eftersom Oncopoeptides räknar med att försäljningstoppen på en marknad nås först år 3 eller 4.

– Ju fler europeiska länder man säljer i, desto lättare blir det att ta sig till nästa. Det blir en positiv spiral eftersom länderna tittar på varandra. Över tid ser vi också möjlighet till väldigt goda ebitda-marginaler, på över 50 procent på landsnivå.

Dessutom bearbetar Oncopeptides länder utanför Europa. I Japan och Kina har bolaget börjat interagera med regulatoriska myndigheter och för diskussioner med bolag för partnerskap. I Mellanöstern och Nordafrika offentliggjordes nyligen ett sådant partnerskap för individuell patientbehandling.

– Det är Europaaffären som kommer att bygga kärnan i Oncopepetides och ta oss till lönsamhet. Men allt som händer utanför Europa kommer att vara en bonus, säger hon.

Utöver läkemedlet Pepaxti har Oncopeptides dessutom ytterligare produkter i pipelinen, konstaterar Sofia Heigis. Däribland finns läkemedelskandidater som bygger på samma plattform som Pepaxti härstammar från, liksom en plattform för polypeptidbaserade NK-cellstimulerare, SPiKE

– NK-celler är ett ganska outforskat område, men potentialen är att de kan ge en effektiv immunoterapi med färre biverkningar, säger Sofia Heigis och fortsätter:

– Vi har preklinisk data som ser fin ut och vi arbetar just nu mot att ta alla steg för att komma till klinik. Jag tycker att det är roligt att få möjlighet att föra svenska innovationer framåt. För grunden till våra produkter finns ju i svensk forskning.

Läs mer på Oncopeptides.com 

 

Mer från Oncopeptides

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oncopeptides och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera