Hoppa till innehållet

Gör miljoncomeback

E-sport är fortsatt feberhet. Ett nygammalt lag siktar nu på att ta en plats i världstoppen. Det är troligen den största satsningen inom svensk e-sport på flera år.
”Vi ska slåss med de absolut bästa”, säger Aron Larsson, general manager för Team Property.

GÖR SIG SPELKLARA. Svenska Team Property gör comeback på e-sportarenan och planen är att ha lag i Counter-Strike Go, League of Legends och Hearthstone. Senast till Dreamhack Winter i början av december ska de vara på plats.
GÖR SIG SPELKLARA. Svenska Team Property gör comeback på e-sportarenan och planen är att ha lag i Counter-Strike Go, League of Legends och Hearthstone. Senast till Dreamhack Winter i början av december ska de vara på plats.Foto: Foto: TT

Det återuppväckta Team Property har utöver Aron Larsson tre nya delägare:

Mathias Hautala får vd-rollen. Han har spelat i de högsta ligorna i League of Legends (LoL), och varit vd för Leagueshop.com som handlat med prylar riktade till LoL-spelare.

Kevin Chan blir manager för bolagets satsning i strategispelet Hearthstone. Han är tidigare proffsspelare.

Andreas Roseborg står för huvuddelen av kapitaltillskottet via ett investmentbolag i Tallinn, Estland, där han är bosatt.

Planen är att ha lag i de hetaste e-sportspelen: CS:GO, League of Legends (LoL) och Hearthstone. Senast till Dreamhack Winter i början av december ska de vara på plats.

Siktet är högt ställt: att slå sig in i den absoluta världstoppen och konkurrera med redan etablerade varumärken som Fnatic och Ninjas in Pyjamas.

Men det är en satsning som kräver stora pengar. Att tävla med 20 till 30 spelare vid i snitt två tävlingar per månad ger en årlig nota på minst 2 miljoner kronor enbart i resekostnader.

Aron Larsson vill inte specificera några summor, men kapitalet för nysatsningen bör i utgångsläget sannolikt röra sig om 5 till 10 Mkr.

”Vi har en ekonomiskt stabil grund att bygga vidare på och har kommit långt i samtalen med stora sponsorer. Vi har även klart med nya spelare vilket vi ska berätta mer om snart”, säger han.

Team Property har ett par stökiga år bakom sig, bland annat ett försök med ett tjejlag i CS:GO som aldrig lyfte.

”Ja, Team Property har varit på dekis. Det har varit ohållbart för mig att driva det på egen hand. Nu med nya delägare och fler som kan vara med på kommandobryggan har laget fått en vitamininjektion”, säger Aron Larsson.

Han har inte längre ägarmajoritet, men är nöjd med fördelningen.

”Jag har lagt ned alla mina pengar och all min energi på den här branschen de senaste sju åren och hamnade till slut i en personlig kris som jag nu tagit mig ur. Jag vill ge det här en sista chans, att bygga ett varumärke i världstoppen. Den procentandel jag har nu är mer värd än vad jag hade när jag drev bolaget på egen hand”, säger han.

Hajpen för e-sport har smittat av sig i skenande kostnader för de lag som är med i toppen. Kostnaden för att till exempel köpa en så kallad LCS-plats, för att tävla i högsta ligan i League of Legends, är nära 20 Mkr. Samtidigt ligger prispengarna för en större turnering nu ofta på 1 miljon dollar eller mer.

De allra bästa spelarna kan kvittera ut månadslöner på 150 000 till 300 000 kronor och prispengar ovanpå det. För lagen eller de organisationer som vill vara med i världstoppen är jakten på toppspelare stenhård.

”Det liknar en haussad bomarknad där man köper nyproducerade lägenheter utan att flytta in och säljer den tre månader senare för tio gånger så mycket. Det är så det ser ut på spelarmarknaden inom e-sport i dag”, säger Aron Larsson.

Hemlighetsmakeriet om spelarnas ersättningar skadar sporten anser han.

”Jag skulle vilja se mer öppenhet och att man gör som i fotbollen och har bestämda transferperioder.”

Team Property samarbetar redan med United Screens, ett av Skandinaviens största nätverk för videokreatörer. Men för att skapa ett stort varumärke krävs intäkter via sponsring.

En inte allt för vild gissning är att det kapitalet kommer att komma från kasinovärlden och bettingbolag.

”De pengar jag går in med räcker inte. Sponsringskontrakt är A och O och vi har sådana avtal på gång”, säger Andreas Roseborg.

Han har en bakgrund i pokervärlden och driver tv-produktionsbolag och eventbolaget Cash Game Festival, som samarbetar med de stora bettingbolagen i Europa.

”Jag är övertygad om att e-sport är en framtidsbransch och det känns perfekt att få vara med på den här resan. Vi är inte ute efter att tjäna pengar på kort sikt. De spelare vi anlitar ska kunna bli delägare i varumärket och känna att de är delaktiga. Vi vill utveckla e-sporten och ta hand om våra spelare.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera