Hoppa till innehållet

Golfhålets par: 14 000

82 dagar. 1 850 kilometer. 180 slag om dagen.
Adam Rolston och caddien Ron Rutland spelar nu världens längsta golfhål med par 14 000.
”Det kommer bli brutalt”, säger Adam Rolston.

LÅNG VÄGS FÄRD MOT HÅL. Adam Rolston och Ron Rutland slog den 28 juni ut på en golfexpedition som tar dem genom Mongoliet.
LÅNG VÄGS FÄRD MOT HÅL. Adam Rolston och Ron Rutland slog den 28 juni ut på en golfexpedition som tar dem genom Mongoliet.

Europatouren i golf har sanktionerat projektet vilket i sin tur har gjort att Guinness World Records har godkänt det som en ny kategori: världens längsta golfhål.

Bagen är laddad med bara sex klubbor. En trätrea som driver, en järnfyra, en järnsjua, järnåtta, en wedge samt en putter.

Adam Rolston har 1 i handicap. Efter att ha varit och provspelat några dagar på plats har han insett att väldigt långa slag inte lönar sig längden.

”Jag kommer framför allt att använda sjuan och åttan. Då har man bäst möjlighet att hitta bollen igen.”

Tee off var den 28 juni från baslägret vid Khüiten Peak i landets västra hörn.

Målet är 18:e hålets green på Mt Bogd Golf Club i utkanten av huvudstaden Ulaanbaatar, som de hoppas nå den 17 september.

För att hinna med expeditionen inom den tid deras visum sträcker sig är det tidig revelj. Tanken är att tillryggalägga omkring två mil om dagen.

”Solen går upp vid sextiden och vi räknar med att kunna spela fram till tio på förmiddagen. Därefter blir det för varmt. På eftermiddagen siktar vi på att börja spela vid tretiden och hålla på till solnedgången runt klockan nio.”

En rätt rejäl sandbunker är i spel: Gobiöknen.

”Vi kommer att passera den i dess norra ände, vid sidan om sanddynerna. Bara den delen av resan kommer att ta två veckor”, säger Adam Rolston.

Bland sponsorerna finns golfutrustningsjätten Taylor Made och sportutrustningskoncernen Salomon.

”Rundan” registreras av Dimension Data, ett sydafrikanskt it-bolag, som har erfarenhet som teknikpartner till cykelloppet Tour de France.

Det något omaka paret träffades i Kenya i fjol när Adam Rolston var där med sitt rugbylag och fick lyssna på en inspirationsföreläsning med Ron Rutland.

Ron Rutland jobbade tidigare i finansbranschen i Hongkong innan han sålde alla ägodelar för att göra något helt annat. Han gjorde sig känd efter att på tre år ha cyklat genom alla länder i Afrika på vägen till Rugby-VM 2015 i England för att se matchen mellan Sydafrika och Japan.

En match som hans favorittippade ”Springboks” osannolikt nog förlorade mot japanerna. Samtidigt gjorde det hans uppoffring viral: Att cykla så långt för att se det största fiaskot i rugbyhistorien.

Föreläsningen tände en idé hos Adam Rolston att genomföra ett äventyr i samma klass. De pratade ihop sig och enades om att spela golf genom Mongoliet. Planeringen av golfvandringen har tagit flera månader. Bara att hitta en sträcka som går att slå sig igenom har varit knepig.

Rutten är lagd så att de passerar områden med så lågt gräs som möjligt. Mongoliets stäpper kan med lite fantasi ses som en väldigt, väldigt bred fairway.

”Överraskande nog kommer vi hälften av tiden att ha 3G-uppkoppling eftersom mycket av Mongoliet faktiskt är platt. Det blir mycket spel där underlaget är fullt av småsten och mycket ogräs. Det är väldigt hårt. Klubborna kommer att bli fullständigt fördärvade. Men vi är sponsrade av DHL som ska släppa ned utrustning längs vägen ett par tre gånger.”

Adam Rolston räknade före start med att göra av med 150 bollar enbart de första tre veckorna, och helt enligt reglerna bokföra pliktslag och droppa ny för varje förlorad boll. Totalt har de 400 bollar med sig. Varje slag registreras via gps och en mobilapp.

Golfspelarnas framsteg kan följas i realtid, slag för slag, för dem som har sponsrat en viss boll på sajten Thelongesthole.com.

Caddien Ron Rutland slipper dock bära golfbagen. Han drar i stället en specialtillverkad vagn med 100 kilo utrustning och förnödenheter, inte minst vatten. Vagnen har solceller för att kunna ladda all teknisk utrustning på vägen.

Ett sydafrikanskt filmteam, som normalt jobbar med Red Bull och Salomon, kommer att följa dem sex av tolv veckor.

Duon hoppas kunna samla in 100 000 dollar som ska gå till välgörenhet. Men det är definitivt inte huvudsaken för Adam Rolston.

”Jag gör det här för äventyrets skull. Jag räknar med att endast slå med drivern en gång och helst bara använda puttern vid det sista slaget. Det får bara inte bli en fyrputt när vi går i mål.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera