Di Weekend NYHETER

Ginboomen har nått till Sverige

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vi ville skapa det urbana destilleriet, en mötesplats där man kan ha kreativa samarbeten och en öppen verksamhet där folk kan hälsa på”, säger Anna Wikner, som driver Stockholms Bränneri med Calle Wikner.

Foto: Joey Abrait

Mikrobryggerier är passé, nu vill alla ha gin i glaset.

Antalet gindestillerier ökar i en rasande fart och den svenska, lokalproducerade ginen rankas som världens bästa.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Stockholms Bränneri är det första destilleriet i stan sedan statliga Vin & Sprit lade ned sin produktion på Reimersholme i slutet av 1970-talet. I en källarlokal i slutet av Folkungagatan står destillationspannan med smeknamnet ”Fåfängan”, som har kapacitet att producera 700 flaskor per sats.

Calle och Anna Wikner träffades när de båda studerade till civilingenjörer på Lunds universitet och flyttade sedan till Vancouver för att arbeta efter ett par år i Stockholm.

”Nästa trendvåg efter mikrobryggerierna var destillerierna som började poppa upp överallt. Vi började lära oss mer och mer om gin och reste runt i USA för att besöka olika producenter”, säger Anna Wikner.

Calle och Anna Wikner började experimentera med ett litet kemikit hemma i lägenheten i Vancouver.

”Vi destillerade en massa saker. Enbär och mängder av olika kryddor. Det är häftigt att se vad som händer när man lägger något i sprit, det smakar helt annorlunda. När man sedan destillerar det smakar det helt annorlunda igen”, säger Calle Wikner.

Sakta började ett recept ta form och hobbyn utvecklades till en idé om att skapa Stockholms första småskaliga destilleri.

”När det var dags att flytta tillbaka ringde vi Jon Hillgren på Hernö Gin som vunnit flertalet priser och fick råd om hur vi skulle gå till väga”, säger Anna Wikner.

Nu har Stockholms bränneri funnits i drygt ett år och räknar med att omsätta runt 2 miljoner kronor första året. Ginen serveras på Stockholmskrogar som Bar Agrikultur, Folii, Tjoget och Mathias Dahlgrens restauranger.

Vad är viktigast, att få in ginen hos privatpersoner eller på restauranger?

”Ur ett kommersiellt perspektiv kommer den största volymen från privatpersoner, men barer och restauranger är också viktiga, inte minst ur ett marknadspespektiv för att synas”, säger Calle Wikner.

Varför har gin blivit trendigt?

Viner att möta våren med

”Dels är det utbudsdrivet. Det kommer många nya producenter som gör nya tappningar på gin och det driver på intresset hos konsumenter. Definitionen av gin är bred, vilket gör att man kan utveckla olika typer gin med olika uttryck och användningsområden”, säger Calle Wikner.

”Allt går i cykler. Många av de klassiska drinkarna som Martini, Negroni och French 75 har gin som bas. De får en återupplivning i sig. På 1920-talet, fram till 1950–1960-talet, var gin spritsorten man föredrog”, säger Anna Wikner.

Många förknippar gin med Storbritannien, på 1600-talet blev gin något av en nationaldryck i landet. Under 1700-talet var konsumtionen så pass stor att parlamentet införde en särskild lag, även känd som ”The Gin Act”, som innebar skatt på försäljningen.

På 1800-talet blev ginen både torrare, lättare och fick högre status. Gin var det självklara valet till drinkar, fram till att vodka slog igenom på exportmarknaden runt 1960-talet.

Det är först på senare år som gin har fått ett rejält uppsving, bara i Storbritannien har antalet gindestillerier dubblerats sedan 2010.

Generellt sett fatlagras inte gin och kan säljas relativt omgående. Därför är spritsorten särskilt populär bland småskaliga producenter eftersom man kan mixtra med olika smaksättare, precis som hos Stockholms Bränneri. Karaktären på ginen beror helt på hur den destilleras och kryddsätts.

Försäljningen av gin låg på ungefär samma nivå från 2003 till 2014 innan den började öka. För två år sedan skedde ett tydligt trendbrott, när den totala spritförsäljningen ökade för första gången på flera år.

Enligt Systembolagets lanseringsplan för 2018 minskade försäljningen av både rom och vodka förra året, medan försäljningen av gin ökade med 7,1 procent.

Brinner för brännvin

Det finns en tydlig gintrend och framför allt finns det ett ökat intresse för gin i högre prisläge, både i Sverige och internationellt. Ginflaskor som kostar över 300 kronor utgjorde 2015 bara 2 procent av den totala ginförsäljningen, men under året trefaldigades volymerna.

En annan skillnad är antalet märken. I dag har Systembolaget 175 tillgängliga ginsorter, varav ett femtiotal är svenskproducerade. Jämfört med 2006 när det fanns 47 stycken sorter, varav åtta svenska.

Och världens bästa gin är faktiskt svensk. I år vann Skånska Spritfabrikens G Gin pris som världens bästa gin till gin & tonic vid den prestigefyllda internationella sprittävlingen IWSC i somras. Ett pris som tidigare vunnits av Hernö Gin.

I höstas släppte whiskeyproducenten Mackmyra sin första gin på marknaden och Spirit of Hven har också börjat tillverka spritsorten.

”En av anledningarna till att vi kände oss säkra på att göra just gin är att det finns en stark trend. Men Sverige ligger efter Europa och USA där den kommit ännu längre, så vi tror att vi kan se fram emot fler småskaliga destillerier i Sverige”, säger Anna Wikner.