Di Weekend NYHETER

Gammalt möter nytt på årets vårsalong

LÄGGER SISTA HANDEN. Liljevalchs chef Mårten Castenfors framför ett av årets 284 utvalda verk: Simon Fergins Kanin med morot, virkat med garn av återvunna t-shirts.

Foto: Evelina Carborn

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Underfundig”. Så beskriver Liljevalchschefen Mårten Castenfors Vårsalongen 2018.
På fredag öppnas portarna till 283 nya konstverk.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Efter två års byggflykt är Vårsalongen nu tillbaka i lokalerna på Djurgården. I år visas 283 vitt skilda verk av 137 konstnärer.

Vårsalongen är Sveriges äldsta obrutna utställningsformat sedan starten 1921. Med återkomsten till de vanliga lokalerna hoppas konsthallschefen Mårten Castenfors på publikrekord och överträffa fjolårets 86 000 besökare.

I utställningen samsas professionella konstnärer med amatörer. Den är också ett exempel på klassisk marknadsekonomi med helt oreglerad prissättning.

I år varierar konstnärernas priser från 350 till 150 000 kronor. Totalsumman landar på nära 4,5 miljoner kronor, vilket ger ett snittpris på förvånansvärt höga 15 700 kronor per verk.

”Av 2 423 ansökningar antogs 137. Många tycks reagera med ’Tjoho jag kom med, f-n vad kul, jag höjer’. Det kan vara ett missgrepp”, säger Mårten Castenfors.

FAKTA
Årets vårsalong
  • Vårsalongen 2018 pågår 12 januari till 25 mars.
  • Totalt visas 283 verk av 137 konstnärer – 79 kvinnor och 58 män – mellan 19 och 93 år.
  • Alla verk är till salu och kostar från 350 kronor till 150 000 kronor.
  • Årets jury: konstnärerna Dan Wolgers och Sara-Vide Ericson, författaren Lena Andersson och Liljevalchs chef Mårten Castenfors.
VISA MER

Hur pass enig var juryn i årets urval?

”Juryn brukar vara enig till 90 procent. Resterande 10 procent blir kohandel – någons favorit kommer med till priset av någon annans.”

I år ingick författaren Lena Andersson i juryn. Hur påverkade hon arbetet?

”Lena vill ha svar på allt – orsak och verkan, och inget bludder. Hennes frågor tvingade oss andra i juryn – konstnärerna Dan Wolgers, Sara-Vide Ericson och mig – att verbalt förklara varför vi gick i gång på vissa saker och inte andra.”

Vad kom du fram till?

”Att vi söker efter det som sticker ut och att det som är självklart för mig inte är självklart för andra och därmed behöver förklaras. Ett tränat öga ser direkt om till exempel en till synes platt yta på en oljemålning beror på oskicklighet eller konstnärens medvetna val.”

Vårsalongen ska representera olika slags genrer och material – måleri, teckning, skulptur, installation, rörligt, textil, keramik, foto. Den ska också ge en ögonblicksbild av den konst som skapas runt om i Sverige.

”Mixen är jätteviktig. Vårsalongen ska vara som ett stort smörgåsbord med något för alla att tycka om, eller tycka illa om”, betonar Mårten Castenfors.

”Ögongodis är fusk och bluff”

”Många sökande verkar göra vad de tror är konst eller vad de tror går att sälja, i stället för att göra det som är absolut viktigast för dem själva. Att undvika allmänningen är bra om man ska göra något unikt”, lyder konsthallschefens råd.

En bra vårsalong bjuder även på ett antal udda verk i genren kul-kontot.

Ser du några nya trender inom konsten över lag?

”Egentligen inte. Vi lever i en tid där allt är möjligt. Ser man historiskt märker man att ju närmare man kommer vår egen tid desto mindre energi har verken. Konstnärer vill förstås kunna leva på sitt arbete, gallerister och auktionshus likaså. Men när alla aktörer börjar snegla på vad marknaden vill ha urvattnas verkens energi.”

Ser du några nya trender i konsten att visa konst?

”Ja, det måste finnas generösa öppettider, bra kafé, bra toaletter, skåp och en riktigt bra shop.”

Fast den sortens faciliteter tillhör numera en konsthalls hygienfaktorer. Vad ser du bortom detta, till exempel digitaliseringen?

”För mig är det digitala en inkastare. Vi kan ha vissa grejer på nätet som service för att locka hit publiken, men behovet av fysiska möten kommer inte att minska, tvärtom. Ju mer alienerade vi blir desto viktigare blir offentliga rum där man vill vara och träffas. Utställningar måste kombineras med bra fik, toa och shopping. Fotografiska har fattat det och gör ett paket av alltihop. Det måste vi också göra.”

Den största utmaningen för anrika institutioner som Liljevalchs är att börja attrahera icke frälsta, däribland ytterstadens människor.

Vilket hallå det blev i konstvärlden

”Djurgården har 15 miljoner besökare varje år. Det är fler än kinesiska muren! Gröna Lund, Skansen, Vasamuseet, Abba-museet, vi och alla andra här borde gå samman, utnyttja den kraften och göra Djurgården till en världsattraktion med fokus på mat och kultur”, resonerar Mårten Castenfors.

Liljevalchs pågående tillbyggnad, signerad arkitekten Gert Wingård och konstnären Ingegerd Råman, beräknas vara klar våren 2020.

”Då hoppas jag kunna erbjuda bredare utställningar i den gamla konsthallen och smalare, mer udda utställningar i den nya”, avslutar Mårten Castenfors.

Men närmast ska han traditionsenligt dela ut gratis korv i fredagens vernissagekö till Vårsalongen 2018.