Di Weekend NYHETER

Från industri till konst

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

100-ÅRSJUBILEUM. Inför utställningen på Västerås Konstmuseum hjälper utställningsteknikern Bengt Andersson museéts kommunikatör Tom Larsson att hänga konstverket ”Evropa” av konstnären Jukka Vänttinen. Samlingsintendent Åsa Grönlund tittar på och i mitten står utställningsintendent Katrin Ingelstedt.

Joey Abrait

Mimerverkstaden i Västerås är en gigant i Aseas industrihistoria, som den största och första moderna fabriken i Sverige under tidigt 1900-tal. Nu firar även Västerås konstmuseum 100-årsjubileum innanför dess väggar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den anrika tegelbyggnaden på Karlsgatan 2 välkomnar sina besökare med fantastiska, meterhöga fönster i original från 1910. Stålpelare möter upp på andra sidan suckande glasdörrar, även dessa i original.

”När vi flyttade in såg det ut som en övergiven industrilokal helt utan väggar. Här fanns traverser, stålbalkar och stämpelklocka. Vi beslöt att spara stålet och låta det träda fram, berättar Åsa Grönlund, intendent Västerås konstmuseums samling.

Utställningen ”19-19-en konsthistoria från 1919 till 2019” är kronologisk. Besökare kan följa hur historiska händelser avspeglat sig i konsten från 1919 fram till i dag. Ett tidsdokument i konst, både i målningar, fotografier och skulpturer.

”Tanken är att utställningen ska bli en sorts bas där man kan prata om konsten. Vi vill visa sammanhang i konsten, berättelser i och kring konsten”, berättar Katrin Ingelstedt, utställningsintendent vid Västerås konstmuseum.

Historien tar fart 1920 med verk av Ivan Aguéli, Britta Nordencreutz och Elsa Celsing, konstnärer som ställdes ut redan 1929 vid den första konstutställningen på Viksäng i Västerås. Nordencreutz och Celsings målningar är detaljstudier och symboliserar perioden ”Den nya sakligheten”.

FAKTA
Västerås konsthistoria

1919 Västerås konstförening bildas.

1929 Hantverksföreningen i Västerås firar 50 år med en konstutställning på Viksäng.

1973 Västerås konstmuseum, invigs i lokaler i stadens rådhus.

1974 Västerås konstförening överlåter sin konstsamling på runt 1 000 verk till Västerås stad.

2019 Enprocentsregeln för konstnärlig gestaltning införs i Västerås, vilket innebär att en procent vid ny-, om- eller tillbyggnad inom staden ska avsättas för konstnärlig gestaltning.

Utställningen ”19-19-en konsthistoria från 1919 till 2019” öppnar med vernissage lördagen 2 februari kl 14–16.

VISA MER

”Det är Västerås konstmuseums konsthistoria, urvalet kommer från vår egen samling och får representera det typiska för den perioden. Inte inköpsperiod utan tillverkningstid”, fortsätter Katrin Ingelstedt.

Historien löper som en tidslinje genom det konkreta och abstrakta 1940-/1950-talet, Andre Nemes och Gösta Adrian Nilsson, mera känd som GAN, står för 1960-talets symbolism och förkärlek för det abstrakta.

Lena Cronqist, som gärna målade den privata sfären och med starka politiska uttryck mot exempelvis psykiatrin och Anders Åberg som ofta gjorde modeller av byggnader med en historia som kopian av Black Panthers högkvarter som nu visas upp i Västerås visar hur konsten började politiseras under 1970-talet.

”Under 1980-talet kommer pengar in i konsten och då kommer även kvinnorna mer in i konsten. Cecilia Edefalk exempelvis intresserar för hur kvinnor framställs i konsten. Hon leker med formen, klipper ut foton på kvinnor i nya former”, säger Katrin Ingelstedt.

Bakom Cecilia Edefalks trio ”Cut out” finns utställningens tema del: ”Den nakna kvinnan”. En närstudie i den nakna vita kvinnokroppen, kvinnan som subjekt eller objekt.

Unik samling på auktion

Ett verk från Annika von Hausswolffs uppmärksammade bildserie ”Tillbaka till naturen” hänger i ensamt majestät på en vit vägg.

Verket ställer samma frågor i dag, om synen på kvinnan som objekt, som 1993 när det skapades.

På en angränsande vägg syns Jukka Vänttinens ”Evropa”, en tolkning av grekisk mytologi och namngivandet av Europa. Zeus i tjurskepnad som förde bort kung Agendors dotter Europa och rusade med henne på ryggen över Europas kontinenter.

1990-talet representeras av enbart kvinnliga konstnärer som exempelvis Eva Zettervall och från 2000-talet syns Frida Fjellmans detaljrika ”Skogens djur” med både glas och keramik.

”Västerås stad äger runt 9 000 konstverk som muséet ansvarar över. Det är vanligt att konstverk hyrs av oss så alla verk är inte på plats hos oss på muséet”, berättar Åsa Grönlund, intendent för Västerås konstmuseums samling.

Västerås konstmuseum är enda muséet som täcker in Västmanland, deras fokus är svensk konsthistoria och aktiva val att köpa in konst lika mycket från män och kvinnor.

”Vi kan inte göra om historien utan får tänka aktivt framåt gällande kön och könstillhörighet. Tiden får avspegla sig i konsten”, avslutar Katrin Ingelstedt.

Jätteskulptör i högform

Ritades av Erik Hahr, Västerås stadsarkitekt 1909–1935, kallas även ”Mimer” eller ”Sotis”.

Byggdes i två etapper 1911–1912 och 1914–1915.

Asea tillverkade stålramen till byggnaden och de stålpelare som syns inne i museumet.