Di Weekend NYHETER

Från hängmatta till hytta

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

HETTA PÅ GOTLAND. ”Jag har en ganska tydlig idé om vad jag tror på och vad jag vill”, säger Jennie Olofsson, glasblåserska och grundare av glasstudion Big Pink.

Amanda Lindgren

Passion och en stark fascination för materialet – det ligger bakom framgången för glasstudion Big Pink på den gotländska landsbygden. Jennie Olofsson valde att följa drömmen och blev glasblåserska. ”Varje glas har en berättelse bakom sig”, säger hon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den vita ladugården i sten badar i sol. Jennie Olofsson lyckas ändå hitta en skuggig plats och börjar berätta om resan hit, till hennes egen glasstudio. En verksamhet som många aldrig trodde skulle vara möjlig, men i dag säljs hennes glas såväl i New York som i den egna butiken, och finns att dricka ur på flera av Sveriges stjärnrestauranger.

Jennie Olofsson är född på södra Gotland. Hon berättar om en kreativ uppväxt i en entreprenörsfamilj, där hon själv gillade att måla och dansa på fritiden.

Hon fastnade för fotografyrket och framför allt var det att stå i mörkrummet, skapa och se bilderna ta form utifrån hantverket som lockade. Hon jobbade en period som fotoassistent, men när mörkrummen började bytas ut mot datorer kände Jennie Olofsson att själen i yrket gick förlorad för henne.

Under en backpackerresa i Asien låg hon i en hängmatta i Laos, och där kom insikten: ”Jag ska bli glasblåsare”.

Hemma kontaktade hon en glasblåsare i Visby som i princip avrådde henne från ett slitigt, kostsamt och svårt yrke. Men Jennie Olofsson hade bestämt sig.

FAKTA
Glasstudion Big Pink

Ägare: Jennie Olofsson.

Plats: Norrlanda, Gotland.

Mer: I glashyttan finns numera även Restaurang Rot som drivs av krögaren Luqaz Ottosson där gästerna äter vid ett bord inne i glasstudion.

VISA MER

”Det är ett vansinnigt material egentligen. Det är varmt, farligt, rinnande och starkt, och man blir svettig och skitig av att hålla på med det. Och nästa dag när man tar ut det ur ugnen så är det i stället skört och transparent, men också så vackert och respektfullt.”

Det blev praktik, sommarjobb, utbildning i glasriket i Småland och en kandidatutbildning vid Danmarks designskola. Åtta år passerade medan Jennie Olofsson byggde upp sin kunskap.

2013 flyttade Jennie Olofsson och pojkvännen Peder Jessen hem till Gotland igen. Han startade saluhall och bar i Visby med sin familj och Jennie Olofsson började leta efter en plats för sin egen glashytta.

Så blev Norrlanda bygdegård till salu, mitt ute på landet, ganska långt från det mesta.

”De hade gjort ett fantastiskt jobb med att försöka ta hand om stället, men det hade varit svårt att hinna med och det var ganska nedgånget. Vi åkte hit en augustikväll när solen sken över majsfälten. Det var mycket som var övervuxet, det var mycket sly och mycket jobb. Men jag kände direkt att ’det är här jag ska vara’”.

Jennie Olofsson och Peder Jessen skrev brev till hembygdsföreningen, som var säljarna, och beskrev vad de ville göra med platsen. Trots att de inte hade kunnat lägga det högsta budet så fick de köpa.

Nytt innertak, isolering, vatten, el, ytskikt – allt var tvunget att ordnas. Det blev ett omfattande renoveringsprojekt, först i ladugården för glashyttan och sedan i hembygdsgården intill som i dag är parets bostad.

”Det är en sak att vara glasblåsare och fascinerad av materialet, men en helt annan sak att förstå hur man driver en glashytta med allt vad det innebär av ugnar och el och allt som krävs.”

Krogtest: Gotländskt med glöd

Sommaren 2015 öppnades glasstudion Big Pink.

”Namnet kommer från The Band’s musikstudio i USA, en ganska enkel studio i ett rosa hus i skogen utanför Woodstock norr om New York. Dit kom det andra konstnärer och musiker och de skapade grejer tillsammans. Jag ville ha ett sådant typ av ställe, en öppen och kreativ plats.”

Jennie Olofsson förstod att hon snabbt behövde komma upp i försäljning för att kunna driva och leva på glashyttan.

”Man måste producera mycket för att ha råd att ens ha ugnarna i gång.”

Därför föll beslutet på att fokusera på bruksglas i början, vilket hon nu gjort de första tre åren.

”Jag tycker mycket om bruksglasen. Jag kan väva in mina minnen och mina tankar i ett objekt som du använder varje dag, det är häftigt.”

Kommersiellt var det också ett smart drag. Big Pink har även fått draghjälp i försäljningen från restauranger som upptäckt Jennie Olofssons hantverk och köpt in, och som kunder sedan fascinerats av och velat köpa sina egna.

Men hon kände att hon saknade det konstnärliga skapandet och har därför nu ett pågående projekt med fokus på att skulptera.

”Nu har jag blåst svart glas i tre månader och det är vansinnigt svårt eftersom du inte ser hur materialet reagerar när det inte är transparent. Fjorton år som glasblåsare men nu kände jag mig som en nybörjare. Fast det är väldigt roligt också”, säger Jennie Olofsson.

Säljer ekomat över Twitter

Målet är en utställning i New York, där hennes glas redan säljs i ett showroom som drivs av ett amerikanskt par som upptäckte Jennie Olofssons glas under en Gotlandsresa.

I dag står USA för 20 procent av försäljningen och tankar finns på att expandera med en butik i Los Angeles.

Jennie Olofsson säger att hon känner att hon har vågat landa mer och mer i vad som verkligen är hon i hantverket.

”I början lyssnade jag väldigt mycket på vad andra sa och tyckte men det går inte att hålla på så. I dag lyssnar jag mycket mer på mig själv. Man måste hitta en balans mellan sin egen drivkraft och ambitionen att vara till lags.”