Di Weekend NYHETER

Framtiden – så ser den ut

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

BLICKAR FRAMÅT. ”Varje enskilt föremål här representerar en pusselbit i hur vår framtid kommer att te sig”, säger Kieran Long, överintendent på ArkDes om utställningen ”Framtiden börjar här”.

Jack Mikrut

Från 3D-printade handproteser till evigt liv. Den nya utställningen på ArkDes utforskar hur de innovationer som skapas i dag redan är en del av vår framtid. Men parallellt med utställningsbygget har museichefen också hamnat i blåsväder och anklagats för att ha en hårdhänt ledarstil.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Som Google Streetview fast under havsytan. Med den stora svarta undervattensfarkosten som simmar omkring bland färgglada fiskar har korallrevens spridning i stora barriärrevet kunnat kartläggas – och ge en unik inblick i hur klimatförändringarna påverkar den känsliga miljön. Men projektet är inte i första hand till för forskning, utan en studie som sjösatts av den globala försäkringsjätten Catlin Group.

”Det här tycker jag är ett bra exempel på när innovation, design, företag och samhällsutveckling möts och tillsammans skapar något nytt som ger oss en bättre förståelse för världen. Samtidigt finns det en dubbelhet i det: är det cyniskt eller rimligt att ett försäkringsbolag vill bilda sig en egen uppfattning om klimathotet?”, säger Kieran Long, överintendent på ArkDes, Arkitektur- och designcentrum. 

Undervattendrönaren är ett av hans favoritföremål i den nya utställningen ”Framtiden börjar här” som öppnar på museet i veckan. Men bland 80 olika innovativa projekt, tekniska prylar och arkitektoniska skisser har han svårt att begränsa valet till ett enda objekt. 

Sida vid sida i utställningshallen visas bilder på en gräsrotsfinansierad bro i Rotterdam och de första föremålen som är märkta ”Made in Space”; 3D-printade reservdelar som tillverkats på rymdstationen ISS. Här visas också ett kit från Cryonics, som genom att frysa ned människor strax efter dödsögonblicket vill ge dem evigt liv den dagen teknologin är redo för det och exempel på hur 3D-printade handproteser ger barn i flyktingläger en ny chans till ett bättre liv.

Genom att ställa frågor till besökarna som ”vem äger rymden?” eller ”blir vi mer ensamma av att vara uppkopplade hela tiden?” hoppas museet väcka tankar. Men passar sig noga för att ge svar.

FAKTA
Framtiden börjar här

Efter att ha gjort succé på museet V&A i London under 2018 kommer Framtiden börjar här, i original Future starts here, till Stockholm.

Sammanlagt 80 innovationer visas upp, däribland ”domedagsvalvet” av fröer i Svalbard, en nederländsk bro som finansierats genom crowdfunding av lokalinvånarna och teknik för kryopreservering. Allt är nytt eller under utveckling av forskare, arkitekter och formgivare.

Utställningen pågår mellan 21 mars och 4 augusti.

VISA MER

”Idén är i stället att tydligt visa att det är hur vi väljer att använda tekniken som kommer att avgöra hur vår morgondag blir. Tar vi 3D-skrivare till exempel har vi kunnat se hur de använts i Texas för att tillverka fungerande vapen, samtidigt som samma teknik används för att göra handproteser. Det ena är jätteläskigt, det andra inger hopp, och den utvecklingen är vi alla del av”, säger Kieran Long.

Ikea visar upp gamla visioner och egna floppar

Innovationer har valts ut från hela världen och från Norden har två projekt tagit sig in i utställningsrummet: fröbanken på Svalbard och den finska Onkalo-anläggningen för slutförvaring av radioaktivt avfall. Gemensam nämnare för alla innovationer är att de redan finns i dag och att de handplockats för just den här utställningen av Kieran Long och hans tidigare team på Victoria & Albert i London, där utställningen visats tidigare. 

”Varje enskilt föremål här representerar en pusselbit i hur vår framtid kommer att te sig. Men när vi är mitt uppe i samtiden är det ofta svårt att överblicka stora globala skeenden som flyktingkrisen, teknologiska skiften, politiska handlingar och förstå hur vi som enskilda individer kan vara med och forma den”, säger han och tar Pussyhat-demonstrationerna för kvinnors lika rättigheter i Washington som exempel:

”Där såg vi hur design och kreativitet användes på ett nytt och innovativt sätt i samhällsutvecklingen, där de som inte kunde delta i marschen ändå kunde visa sitt stöd genom att tillverka den rosa mössa som demonstranterna bar.”

Leonardo da Vinci fyller upp Louvren

För Kieran Long blir det den andra stora utställningen i hans regi sedan han tillträdde på ArkDes 2017. Men sluttampen av utställningsbygget har också präglats av den kritik som riktades av Kieran Longs ledarstil i en lång artikel i tidsskriften Form i februari, där han bland annat sades ha ”odlat ett hierarkiskt” chefskap på den statliga institutionen. 

Hur ser du på kritiken som riktats mot dig och har den påverkat utställningen på något sätt?

”Vi gör verkligen vårt bästa. ArkDes har haft utmaningar under många år och det kommer vi inte att kunna lösa över en natt. Utställningen ’Framtiden börjar här’ är en del av vår nya inriktning att vara en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design.”