Di Weekend NYHETER

Fotografen bygger rum för själen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På VÄG UPP. Konstnären Anna Kleberg Tham hänger sin fotografiserie ”San Michele” inför vernissagen.

Jack Mikrut

Från djurkyrkogård till miniatyrhus och pappkartonger. Fotografen Anna Kleberg Tham fortsätter att utforska det mänskliga psyket genom sina två nya serier som ställs ut på Arsenalgatan 3 i höst.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Förberedelserna inför vernissagen under torsdagen är i full gång.

Konstnären och fotografen Anna Kleberg Tham ställer för första gången ut två nya serier. Fotografierna hänger på Arsenalgatan 3, den nya konsthandeln i centrala Stockholm som drivs av grundarna Anna Persson och Ebba Bozorgnia. Bägge två har tidigare arbetat för Bukowskis och flera stora gallerier i Stockholm.

Anna Kleberg Tham är på plats för att hänga fotografierna. Hennes tidigare verk har hängt runtom i hela världen och kortfilmen ”Djurkyrkogården” visades både på SVT och på Göteborgs filmfestival.

Nu är hon aktuell med två nya serier som visas på Arsenalgatan 3 under hösten.

Den ena serien, ”San Michele”, består av fotografier av modeller i kartong som skapats och placerats ovanpå varandra. Enligt fotografen själv visar bilderna hur människan kan skapa olika typer av rum.

Nu hänger hon tavlorna inför vernissagen som slår upp dörrarna på torsdag.

Hon började arbeta med serien under en stipendievistelse i San Michele på den italienska ön Capri. Husliknande kartongmodeller har arrangerats på ett ruinliknande sätt. Galleriet beskriver bilderna som ”en studie i mimikry (härmning, reds.anm.) och vår förmåga att skapa olika rum, både mentala och arkitektoniska”.

Staden Gibelina jämnades med marken efter en jordbävning 1968. Ruinerna lämnades kvar orörda. Det som tidigare var en plats av liv är nu en spökstad. Anna Kleberg Tham besökte monumentet under sin vistelse i Italien. Upplevelsen var drabbande, men också inspirerande för henne.

Konstnären Alberto Burri skapade ett monument över staden genom att täcka ruinerna med cement.

”De svartvita bilderna blir nästan som en rebus för betraktaren. Förhoppningsvis står människorna som tittar på bilderna kvar och funderar en stund.”, säger hon.

De startar Stockholms nya konstutmanare

I andra serien ”On and on” har Anna Kleberg Tham återanvänt material och rekvisita som funnits i hennes studio i Frihamnen under de senaste 20 åren. Samma hus och träd som använts på ett strikt och strukturerat sätt har nu arrangerats i , som galleriet beskriver det, ”till synes omöjliga staplar”.

”Jag använde modellerna första gången år 2000 i mitt första projekt som ställdes ut efter åren på Konstfack. På den tiden jobbade jag mer statiskt och dokumentärt, husen var uppställda på en linje. Nu ville jag interagera mer med modellerna”, säger konstnären och fotografen själv.

Båda serierna fokuserar på förhållandet mellan det arkitektoniska och det psykologiska.

”Det som är byggt runtomkring oss är statiskt eller resultatet av ett ideal. Husen står där av en anledning. Det är ämnen som är intressanta att ifrågasätta och att titta på”, säger Anna Kleberg Tham.

Arbetet med ”On and on” har pågått under flera år. Eftersom modellerna har funnits i hennes närhet så länge har hon inte behövt förhålla sig till tiden på samma sätt som när hon jobbat med sitt tidigare projekt och andra format.

”I tidiga projekt är allt bestämt innan, men i ateljén har jag oändligt med tid. Processen blir mer slumpartad”, säger Anna Kleberg Tham.

Hennes nästa projekt kommer att arbeta med 3D-scanning och skulptering.

Jätteskulptör i högform

”Jag använder metoder som passar till idén. För mig handlar det inte bara om foto, även om jag ofta jobbar med saker som har med foto att göra. 3D-scanning och foto lämnar båda ett avtryck, säger hon,”

Det har gått 20 år sedan fotografen och konstnären ställde ut sina verk för första gången. Men hon tycker inte att hennes arbete har blivit enklare. I december kommer det ut en bok där Anna Kleberg Tham intervjuas om sin konst.

Du säger i boken att tvivel är både viktigt och utmanande för dig på samma gång. Vad menar du då?

”När man nollställer sig själv efter att ha avslutat ett projekt har jag alltid tänkt att det skulle bli lättare att börja om när man blivit äldre, men så blir det inte. Det blir svårare. Tvivlet är dåligt när det betyder att jag inte gör någonting, men när det i stället fungerar som en inre kritiker får det mig att våga mer”, säger hon.

Utställningen av ”On and on” och ”San Michele ”hänger på Arsenalgatan 3 mellan 14 november och 20 december. I december kommer dessutom en bok som sammanfattar Anna Kleberg Thams 20 år som konstnär där hon bland annat intervjuas av konsthistorikern Marie-France Rafael.