Hoppa till innehållet

»Försöker inte vara vackra«

Di Weekend ställer sex frågor till Astrid Sylwan, konstnär, känd för sina abstrakta målningar, som är aktuell med en ny soloutställning på Galleri Andersson/Sandström i Stockholm med premiär i morgon.

Konstnären Astrid Sylwan.
Konstnären Astrid Sylwan.Foto: Foto: Johan Adelgren

Utställningen är döpt till ”Mig driver en längtan”. Vad betyder det för dig?
”För mig är måleri en oerhört känslosam process. Det fungerar som mina dagboksanteckningar och jag försöker förstå saker om mig själv via måleriet. I det finns det en ganska romantisk längtan efter något större, lite vackrare och lite djupare. Min drivkraft är att komma till någon sorts djupare förståelse.”

Hur har skapandeprocessen sett ut?
”Jag har hållit på med den här utställningen i nästan ett och ett halvt år. Den speglar olika faser i mitt privatliv. Rent måleriskt har jag också försökt sätta käppar i hjulet för mig själv, så att jag inte riskerar att fastna i ett sätt att måla och slutar upptäcka nya saker. ”

Hur har du begränsat dig själv?
”Konkret innebär det töntiga saker som att jag tagit bort vissa färger. Jag förbjöd bland annat mig själv från att använda svart eller vissa former under perioder. Man kan jämföra sitt konstnärskap med en sångröst. När man skriver en låt vet man att en tonartshöjning skulle göra det hela lite klatschigare, men i stället för att välja ett lätt sätt att lösa ett problem har jag gått en annan väg.”

Dina tidigare konstverk har blivit kända som väldigt färgstarka och storskaliga. Är det något som betraktaren kommer känna igen även denna gång?
”Absolut, den stationen befinner jag mig fortfarande på. Det är så djupt rotat i mig. De flesta av verken är stora målningar, där vissa nästan har en ökad intensitet, skulle jag vilja säga. Men de stora steg som man själv tycker sig ha tagit kanske bara uppfattas som myrsteg hos andra.”

Vad hoppas du att verken ska väcka för känslor?
”Den här utställningen handlar mycket om att vara ute på känslomässigt tunn is. Jag hoppas att betraktaren genomsköljs av någon form av känsla, kanske av oro. Jag tycker själv att målningarna innehåller alltifrån sorg, kärlek, förtvivlan till hopp. För mig har de varit väldigt terapeutiska att måla. De fegar inte ur och försöker inte att vara vackra.”

Förutom utställningen har du under de senaste åren även arbetat med utsmyckningen till den nya stationen för Citybanan vid Stockholms centralstation. Vilka skillnader upplever du mellan att skapa offentliga och privata konstverk?
”I en offentlig miljö har man ett annat ansvar, vilket jag tycker är synd. Det är svårt att vara politisk i tunnelbanan. När jag gjorde arbetet ville jag att det skulle utstråla trygga och upplyftande känslor. Man ska känna sig tillfreds och komma till ro. Det känner jag inte kring utställningen på Galleri Andersson/Sandström, det är två helt väsenskilda upplevelser.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera