Sweden Arena ligger helt vid sidan av den statsfinansierade OS-budgeten, som för det OS som invigs på fredag ligger på 70 miljoner kronor. Det som framför allt skiljer sig från vinter-OS i Sotji i Ryssland för fyra år sedan är de högre resekostnaderna.
Sveriges Olympiska Kommitté arbetar med statliga medel som anslås för fyraårsperioder. Den nuvarande perioden, 2015–2018, omfattar sommar-OS i Rio i Brasilien 2016 och de kommande vinterspelen i Pyeongchang i Sydkorea. För det svenska deltagandet i dessa båda OS har SOK fått 154 miljoner kronor, men det är inte riktigt säkert att det räcker.
”Prognosen över dessa två spel är att kostnaderna landar på 156 Mkr, 86 för Rio och 70 för Pyeongchang”, säger Mikael Gunnarzon, ekonomichef på SOK.
”Det är alltså inte riktigt säkert att det går ihop.”
Skulle det fattas pengar när de fyra åren summeras räknar SOK med att sponsorer skjuter till medel.
Den fyraårsperiod som avslutas i år blir något dyrare än den föregående då spelen hölls i London respektive Sotji. Skidlandslaget med sina slipmaskiner och annan tung utrustning kunde färdas landvägen till Sotji. Till Pyeongchang har SOK skeppat fyra containrar med material. Därtill kommer att aktiva och ledare redan har varit i staden för att bekanta sig för miljöerna och undersöka förutsättningarna inför tävlingarna.
”Det är en nödvändig kostnad att man har varit på plats en gång för att komma så väl förberedd som möjligt”, säger Mikael Gunnarzon.
Den svenska OS-truppen består av drygt 100 aktiva idrottare. Totalt med ledare, materialförvaltare med mera skickar Sverige närmare 250 personer.
Förutom den längre resvägen fördyras det svenska deltagandet något av att SOK den här gången har ansvar för att se till att deltagarna i herrlandslaget i ishockey kommer på plats. Tidigare, när NHL-spelare har deltagit, har den kostnaden hamnat på NHL.
En nyhet för i år är den svenska paviljongen Sweden Arena. Den finansieras av sponsorer med lastvagnstillverkaren Scania och mediebolaget Discovery i första ledet. Discovery äger de tv-kanaler som sänder spelen. Kanal 5 blir en renodlad OS-kanal under de dryga två veckor som spelen pågår.
En annan stor partner är telekomföretaget Ericsson. Gemensamt för dem som har gått in i Sweden Arena är att de har verksamheter och varumärken i Sydkorea. Andra, mindre partner, är sprittillverkaren Absolut, säkerhetsföretaget Securitas och svenska ambassaden i Seoul.
Hur stora kostnaderna för Sweden Arena är vill inte Anna Lundin, marknadschef på SOK, uppge.
”Målsättningen är att uppmärksamma den svenska närvaron i Korea”, säger hon.
”Vi börjar med ett ganska begränsat omfång, Sweden Arena, är på 200 kvadratmeter, men vi hoppas kunna ha sådana här mötesplatser under många OS framöver.”
Sweden Arena finns under spelen i det så kallade Nations village i Yongpyong, intill skidbackarna där slalom och storslalomstävlingarna avgörs. Till tävlingsområdena för längd och skidskytte är det någon kilometer, och i samma område ligger invigningsarenan där medaljceremonierna kommer att hållas.
Nations village består av sju hus knutna till andra nationer eller stora olympiska partner.
”När det gäller det sportsliga kommer alla presskonferenser, ett trettiotal, att hållas i Sweden Arena. Dessa kommer för första gången att livesändas”, säger Anna Lundin.
Det blir också två stora mottagningar i paviljongen, en med svenska politiker och en där kungaparet väntas närvara.
SOK hyr Sweden Arena under OS. Huset har senast använts under seglingstävlingen Americas Cup på Bermuda. Det flyttas och byggs upp på plats där det anpassas för hyresgästen.