Hoppa till innehållet

Företagens nya arena

För första gången i OS- sammanhang har Sverige en nationell paviljong på plats i Pyeongchang under vinter-OS.

Huset kallas Sweden Arena och ska fungera som mötesplats för svenska intressen. Det finansieras av sponsorer och drivs av Sveriges Olympiska Kommitté, SOK.

SVENSK MÖTESPLATS I SYDKOREA. Freestyleåkarna Felix Elofsson, Walter Wallberg och Ludvig Fjällström framför den nya OS-paviljongen i samband med en pressträff på onsdagen.
SVENSK MÖTESPLATS I SYDKOREA. Freestyleåkarna Felix Elofsson, Walter Wallberg och Ludvig Fjällström framför den nya OS-paviljongen i samband med en pressträff på onsdagen.Foto: Andreas Hillergren

Sweden Arena ligger helt vid sidan av den statsfinansierade OS-budgeten, som för det OS som invigs på fredag ligger på 70 miljoner kronor. Det som framför allt skiljer sig från vinter-OS i Sotji i Ryssland för fyra år sedan är de högre resekostnaderna.

Sveriges Olympiska Kommitté arbetar med statliga medel som anslås för fyraårsperioder. Den nuvarande perioden, 2015–2018, omfattar sommar-OS i Rio i Brasilien 2016 och de kommande vinterspelen i Pyeongchang i Sydkorea. För det svenska deltagandet i dessa båda OS har SOK fått 154 miljoner kronor, men det är inte riktigt säkert att det räcker.

”Prognosen över dessa två spel är att kostnaderna landar på 156 Mkr, 86 för Rio och 70 för Pyeongchang”, säger Mikael Gunnarzon, ekonomichef på SOK.

”Det är alltså inte riktigt säkert att det går ihop.”

Skulle det fattas pengar när de fyra åren summeras räknar SOK med att sponsorer skjuter till medel.

Den fyraårsperiod som avslutas i år blir något dyrare än den föregående då spelen hölls i London respektive Sotji. Skidlandslaget med sina slipmaskiner och annan tung utrustning kunde färdas landvägen till Sotji. Till Pyeongchang har SOK skeppat fyra containrar med material. Därtill kommer att aktiva och ledare redan har varit i staden för att bekanta sig för miljöerna och undersöka förutsättningarna inför tävlingarna.

”Det är en nödvändig kostnad att man har varit på plats en gång för att komma så väl förberedd som möjligt”, säger Mikael Gunnarzon.

Den svenska OS-truppen består av drygt 100 aktiva idrottare. Totalt med ledare, materialförvaltare med mera skickar Sverige närmare 250 personer.

Förutom den längre resvägen fördyras det svenska deltagandet något av att SOK den här gången har ansvar för att se till att deltagarna i herrlandslaget i ishockey kommer på plats. Tidigare, när NHL-spelare har deltagit, har den kostnaden hamnat på NHL.

En nyhet för i år är den svenska paviljongen Sweden Arena. Den finansieras av sponsorer med lastvagnstillverkaren Scania och mediebolaget Discovery i första ledet. Discovery äger de tv-kanaler som sänder spelen. Kanal 5 blir en renodlad OS-kanal under de dryga två veckor som spelen pågår.

En annan stor partner är telekomföretaget Ericsson. Gemensamt för dem som har gått in i Sweden Arena är att de har verksamheter och varumärken i Sydkorea. Andra, mindre partner, är sprittillverkaren Absolut, säkerhetsföretaget Securitas och svenska ambassaden i Seoul.

Hur stora kostnaderna för Sweden Arena är vill inte Anna Lundin, marknadschef på SOK, uppge.

”Målsättningen är att uppmärksamma den svenska närvaron i Korea”, säger hon.

”Vi börjar med ett ganska begränsat omfång, Sweden Arena, är på 200 kvadratmeter, men vi hoppas kunna ha sådana här mötesplatser under många OS framöver.”

Sweden Arena finns under spelen i det så kallade Nations village i Yongpyong, intill skidbackarna där slalom och storslalomstävlingarna avgörs. Till tävlingsområdena för längd och skidskytte är det någon kilometer, och i samma område ligger invigningsarenan där medaljceremonierna kommer att hållas.

Nations village består av sju hus knutna till andra nationer eller stora olympiska partner.

”När det gäller det sportsliga kommer alla presskonferenser, ett trettiotal, att hållas i Sweden Arena. Dessa kommer för första gången att livesändas”, säger Anna Lundin.

Det blir också två stora mottagningar i paviljongen, en med svenska politiker och en där kungaparet väntas närvara.

SOK hyr Sweden Arena under OS. Huset har senast använts under seglingstävlingen Americas Cup på Bermuda. Det flyttas och byggs upp på plats där det anpassas för hyresgästen.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera