Hoppa till innehållet

Företagande nära hjärtat

En personlig sorg fick Allen Ali Mohammadi att börja fundera på hur man kan upptäcka risken för hjärtsjukdom i ett tidigt stadium.
Nu är entreprenören nära en lösning som för bara ett par tusenlappar ger resultatet direkt i telefonen.

SLÅR FÖR SVERIGE. Allen Ali Mohammadi blev entreprenör redan som tonåring. Han vill att den senaste uppfinningen Heartstrings ska förbli svensk.
SLÅR FÖR SVERIGE. Allen Ali Mohammadi blev entreprenör redan som tonåring. Han vill att den senaste uppfinningen Heartstrings ska förbli svensk.Foto: Foto: Jonatan Bylars

Allen Ali Mohammadi är bara 27 år gammal, men en entreprenör ut i fingerspetsarna. Sitt första företag startade han endast tolv år gammal, i sin hemstad Shiraz i sydvästra Iran. Vännernas svårighet med matematik gav honom en idé.

”I stället för att lära sig på det vanliga sättet tänkte jag att man borde göra det på ett roligt sätt. Jag och min bror gjorde därför ett dataspel som komplement till undervisningen.”

Spelet blev en succé och spred sig till fler skolor i staden och vidare till regionen. När han var 15 år gammal hade han drygt 30 jämngamla kamrater som arbetade för honom, och sålde företaget för en ansenlig summa. Pengarna investerade han bland annat i att ta extra lektioner i engelska.

”Det var då jag upptäckte företagandet, det var en häftig känsla att vara så ung och samtidigt ha många av sina vänner som anställda, och att som tonåring helt plötsligt ha mycket egna pengar.”

I grunden är han ingenjör, och som 19-åring skrev han en bok inom maskinteknik som användes vid undervisningen på universitetet. Men 2012 förändrades hans tillvaro rejält.

Det var fest, hans kusin fyllde år. Plötsligt föll mormodern ihop och avled. En hjärtattack avslutade den till synes friska 63-åringens liv.

”Det var väldigt sorgligt. Det var fest och alla var glada, plötsligt blev det en begravning i stället.”

Tillsammans med sin bror Max Mohammadhassan Mohammadi, som då läste på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, bestämde han sig för att göra något åt problemen med hjärtsjukdomar. För deras mormor var det för sent, men de såg en möjlighet att rädda andra och började läsa på om hjärtsjukdomar och deras symtom.

”Vi insåg att det är den vanligaste dödsorsaken i världen och att det inte fanns något sätt att upptäcka dem i ett tidigt stadium”, säger Allen Ali Mohammadi.

De båda ingenjörsstudenterna angrep det som ett tekniskt problem. Tanken var att människokroppen är en enhet där flera delar samspelar med varandra på olika sätt. När en del inte fungerar som den ska, påverkar det andra delar.

Alltså, om man kan samla en stor mängd medecinsk informationoch matcha den mot demografi och statistiska jämförelser av hjärtsjukdomars symptom, kan man i ett tidigt stadium upptäcka riskerna. Den stora utmaningen låg i att skapa en produkt som kunde hämta information om en individs hjärta på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

Lösningen blev Heartstrings, en liten apparat utrustad med olika sensorer som man håller mot hjärtat i 30 sekunder, och som samlar in en stor mängd information om ens hjärta.

”Du får resultatet direkt i din telefon och kan dela det med din läkare”, säger Allen Ali Mohammadi.

Bröderna har tagit fram en prototyp och verktyget har testats och validerats med 500 patienter. Det kan innebära stora tids- och resursbesparingar för patienter, läkare och andra samhällsaktörer. Den färdiga apparaten tror han kommer kunna säljas för ungefär 2 000 kronor, till både privatpersoner och sjukvården. Verksamheten har hittills finansierats med eget kapital, bland annat vinstpengar i olika entreprenörstävlingar. Allen Ali Mohammadi har till exempel nyligen utsetts till Årets Uppsalastudent och fått ta emot 100 000 kronor av den svenska finansmannen Anders Wall.

”Det var otroligt roligt att få det priset, det var också ett välkommet tillskott till Heartstrings.”

Den första kontakten med Sverige fick han 2010 när han var på besök i samband med en internationell forskningskonferens och föreläste om en ny metod inom beräkningsmekanik.

”Det fanns en speciell relation mellan professorerna och studenterna som tilltalade mig, det kändes som att de verkligen ville hjälpa studenterna på ett annat sätt än i många andra länder.”

Därför blev det ett naturligt steg för Allen Ali Mohammadi att läsa sin masterutbildning i Sverige och 2014 började han i Uppsala. I dag ser han sin egen och Heartstrings framtid i Sverige.

”Vi har fått erbjudanden från investerare att flytta verksamheten utomlands, men vi känner att vi vill ge något tillbaka eftersom både jag och min bror har utbildat oss här.”

Det är en avancerad bransch han har gett sig in i, som kräver såväl hjälp från experter som kapital. Men det är viktigt att det blir rätt investerare.

”Vi vill hitta bra människor att arbeta med som också delar vår vision.”

Hans dröm är att Heartstrings ska användas kommersiellt men att den också ska kunna göra nytta i fattiga länder, även om det inte skulle innebära några egentliga intäkter.

”När du förlorar någon du verkligen älskar inser du värdet av de stunder ni kunde ha tillbringat tillsammans. Vi vill rädda de värdefulla stunderna.”

Innehåll från MendiAnnons

Träna upp hjärnan – öka effektiviteten och skapa optimala arbetsplatsen

Mendi är en portabel hjärnträningsprodukt. Med den kan företag båda mäta och träna upp de anställdas hjärnaktivitet – och därmed öka effektiviteten.

Hjärnhälsa är sällan något det pratas om och att det går att träna upp hjärnan är det inte alla som har koll på – men det går i allra högsta grad.

– De flesta är medvetna om att man får positiva effekter av att träna kroppen och hjärnan fungerar på exakt samma sätt, säger Eva Engelbert, vd på Mendi.

Portabel hjärnträningsprodukt 

Neurofeedback-träning har funnits sedan 1960-talet och är ett vetenskapligt validerat sätt att lära hjärnan att fungera bättre. Det används exempelvis av professionella atleter amerikanska elitstyrkor och av dem som vill hantera vardagen bättre.

– Våra kunder vittnar om att de sover bättre, känner mindre ångest, kan kontrollera sin PTSD och har starkare impulskontroller som är en del av ADHD- och ADD-problematiken, säger Dr Mustafa Hamada, produkt- och forskningsansvarig på Mendi.

Detta eftersom neurofeedback exempelvis kan ge förbättrat fokus, kortare reaktionstider och snabbare skiftningar mellan olika tillstånd. 

Mendi har tagit fram en portabel hjärnträningsprodukt. Med hjälp av ett headband och en app får användaren information om sin hjärnaktivitet och kan på så sätt träna upp sin mentala förmåga. Det här innovativa systemet gör det möjligt att mäta och förbättra hjärnfunktionen i realtid. 

– Neural information från hjärnan omvandlas till spelliknande övningar, vilket gör neurofeedback till en rolig och engagerande upplevelse, säger Dr Mustafa Hamada.

Plattform som ger helhetsbild av hälsan på arbetsplatsen

Mendi Innovations AB, som i dag har drygt 35 000 användare, samarbetar med det globala IT-konsultbolaget Accenture för att bygga en plattform för hjärnhälsa som riktar sig mot ‘Corporate Wellness’ och elitidrottare. Plattformen ska ge en helhetsbild av hälsa och välmående på arbetsplatsen, med skräddarsydda träningsprogram som förbättrar kognitiv funktion, stresshantering och generell produktivitet hos anställda. I förlängningen möjliggör detta förutom en bättre allmänhälsa även effektivare och säkrare arbetsplatser.

– För exempelvis piloter och kirurger kan tappat fokus vara skillnaden mellan liv eller död, säger Eva.

Enligt en studie av IT Governance Institute kostar mänskliga fel företag i Storbritannien uppskattningsvis 98,6 miljarder pund per år.

– Tappar man fokus kommer misstag att ske. Vi vill använda Mendi för att under längre perioder kunna se, och varna, om en person är nära en nivå där misstag kan begås, säger Dr Mustafa Hamada.

– Att bygga en ekonomi baserad på psykologiskt och kognitivt välbefinnande gör det möjligt att skapa en starkare och mer motståndskraftig framtid.

 

Läs mer på https://www.mendi.io/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mendi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera