Hoppa till innehållet

Fondmiljardär ger teater nytt liv

Svante Bergström brinner för mer än de matematiska algoritmerna som gjort honom stormrik. Hans stora passion är teater.
Han är både aktör och åskådare men framför allt är han med och finansierar teatrar både i Sverige och i USA.

PASSION. Svante Bergström är teaterfrälst men också grundare av en av världens mest framgångsrika hedgefonder, Lynx Asset Management. Det är till teaterlivet i Stockholm och New York som åtskilliga av hans miljoner går. Här vid Times Square
PASSION. Svante Bergström är teaterfrälst men också grundare av en av världens mest framgångsrika hedgefonder, Lynx Asset Management. Det är till teaterlivet i Stockholm och New York som åtskilliga av hans miljoner går. Här vid Times SquareFoto: Pontus Höök
PASSION. Svante Bergström är teaterfrälst men också grundare av en av världens mest framgångsrika hedgefonder, Lynx Asset Management. Det är till teaterlivet i Stockholm och New York som åtskilliga av hans miljoner går. Här vid Times Square
PASSION. Svante Bergström är teaterfrälst men också grundare av en av världens mest framgångsrika hedgefonder, Lynx Asset Management. Det är till teaterlivet i Stockholm och New York som åtskilliga av hans miljoner går. Här vid Times SquareFoto: Pontus Höök
TEATERÄLSKARE. Svante Bergstöm sponsrar Playhouse Stockholm som grundades av Björn Lönner och Elisabet Klason.
TEATERÄLSKARE. Svante Bergstöm sponsrar Playhouse Stockholm som grundades av Björn Lönner och Elisabet Klason.Foto: Pontus Höök

”För mig är det här delvis rent egoistiskt eftersom jag tycker om att se på den här typen av oupptäckt ny teater. Eftersom jag nu har tjänat en massa pengar och har det här intresset kan jag använda en del av pengarna för att ge tillbaka. Det har känts naturligt för mig”, säger Svante Bergström.

Han har sitt största engagemang i Playhouse i Stockholm, som grundades av Elisabet Klason och Björn Lönner 2000. Di träffade trion när de besökte förebilden Playwrights Horizons i New York.

”Playwrights är en off Broadwayteater vars syfte är att stötta dramatiker, få fram nya talanger och ny amerikansk dramatik. Här hittar vi ofta de pjäser som vi översätter till svenska och sätter upp i Stockholm”, berättar Elisabet Klason.

Svante Bergströms väg till framgång började när han tillsammans med sina kolleger Martin Sandquist och Jonas Bengtsson startade fonden Lynx vid sekelskiftet. Affärsidén, som då var ny, gick ut på att med algoritmer placera köp- och säljorder på marknader som uppvisar trender.

”Det var mycket svårt att få någon att tro på det här konceptet och placera pengar i vår fond. De första åren slet vi ont och plockade inte ens ut någon lön”, minns Svante Bergström.

Men det skulle bli annorlunda. Efter några år började framgångarna komma och även påstötningar från ett antal potentiella partner. Till slut slog de ihop sina påsar med Brummer&Partners.

”De presenterade ett upplägg där vi kunde behålla merparten av aktierna i bolaget, i stället för att bli anställda i en större organisation. De lät oss bygga Lynx på vårt eget sätt men med stöd av en större organisations infrastruktur”, säger Svante Bergström.

Resten är, som det heter, historia. I dag har Lynx drygt 60 anställda och förvaltar över 50 miljarder kronor. Svante Bergström och hans kolleger har kunnat plocka ut hundratals miljoner kronor i vinster under årens lopp. Även internationella kunder fick snabbt upp ögonen för Lynx, vilket har fört med sig att Svante Bergström tillbringat mycket tid i New York.

”Det var under mina arbetsresor som jag på allvar plockade upp mitt fritidsintresse igen. I stället för att sitta ensam på hotellrummet och läsa en bok, bokade jag in mig på olika teatrar varje kväll. Det var på det sättet jag kom i kontakt med Playwrights Horizons i New York”, berättar han.

Här spelas alltid nyskriven dramatik till skillnad från det som visas på de stora scenerna på Broadway.

”Jag går inte i gång på klassikerna trots att jag förstår att det är bra teater. Men jag kan inte relatera på samma sätt till Shakespeare, som till nyskriven dramatik. Därför har jag alltid sökt mig mot off Broadway”, säger Svante Bergström.

Hans intresse föddes tidigt. Han spelade teater som barn och tonåring och är i dag medlem i amatörgruppen Teater Rapid. Gruppen har nypremiär på pjäsen ”Hoppa Gunbritt”, skriven av Paula McManus och som gästspelar på Playhouse i september.

Elisabet Klason och Björn Lönner startade teatern 2000 efter att de hade gått en teaterutbildning i New York under tre år.

”Vi hade liknande erfarenheter som Svante, nämligen att vi blev berörda av den nyskrivna dramatiken. När vi kom hem till Sverige kunde vi konstatera att de pjäserna aldrig kommer hit. Då bestämde vi oss ganska raskt för att det är vad vi vill göra”, säger Elisabet Klason.

Men att driva en liten teater med nyskrivna pjäser är tufft både i Sverige och i USA. De nyskrivna pjäserna försvinner oftast snabbt från scenen, jämfört med Broadwayuppsättningar som ofta går flera år inför fulla hus.

”Off Broadway betyder nästan per definition att du inte att kan leva på detta. I Sverige är de små teatrarna oftast skattefinansierade men här i USA är det i stället privatpersoner som är med och stödjer verksamheten”, säger Björn Lönner.

Efter många år av slit ville paret Elisabet Klason och Björn Lönner även kopiera de amerikanska teatrarnas sätt att söka sponsring hos sin publik. Men det blev ingen översvallande respons – snarare ingen.

”Vi fick bara ett enda svar på vårt utskick och det var från Svante. Det var fantastiskt värdefullt för oss och har drastiskt förändrat förutsättningarna för vår verksamhet och möjligheterna att verkar långsiktigt”, säger Björn Lönner.

Svante Bergström visste att han gav sig in på en förlustverksamhet när han skickade den första checken till Playhouse.

”Man måste se på det här på ett annat sätt. Med en salong på ett par hundra platser och oupptäckt, ny dramatik blir det förluster”, säger Svante Bergström.

Efter några år av samarbete kallade Svante Bergström 2010 till ett möte med paret Klason-Lönner, som var beredda på att han ville avsluta samarbetet.

”Men i stället ville han utöka sitt engagemang. Han undrade hur vi ville utveckla Playhouse om vi fick drömma fritt. Jag tror inte det är många kulturarbetare som får den frågan”, säger Elisabet Klason.

Och efter några års letande hittade trion en teater på Drottninggatan i Stockholm som Svante Bergström köpte. Efter nio månader av renovering öppnade Playhouse i september i fjol och har nyss avslutat sin första säsong i de nya lokalerna.

”Det har varit fantastiskt. Vi har nästan fördubblat vår publik till i år. För att få ekonomin att gå ihop på sikt har vi både en bar och en restaurang i huset som nästan alltid håller öppet”, säger Björn Lönner.

Svante Bergström tror att det finns fler inom Sveriges finanselit som är med och stödjer olika projekt, även om många inte talar högt om det.

”Det händer nog oftare än man tror även om det inte är jättevanligt. Det är fortfarande inte lika accepterat att gå in och finansiellt stödja projekt i Sverige som det är i USA”, säger Svante Bergström.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera