Di Weekend NYHETER

Folkkonstscenen öppnar upp

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

REDO FÖR BESÖKARE. Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs och ordförande i juryn bakom Vårsalongen 2019, framför verket ”17 000” av Skaparkollektivet Forma.

Joey Abrait

”En tokig, en som svär mycket och en omdömesgill själ. Det blev en väldigt bra blandning.” Så beskriver Liljevalchschefen Mårten Castenfors juryn bakom Vårsalongen 2019, som invigs på fredagen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Bortsett från beredskapsåren är det 98:e året i rad som Liljevalchs konsthall på Djurgården i Stockholm inleder ett nytt konstår med att ställa ut svenska folkets alster.

Årets jury bestod av konstprofilerna Helene Billgren, Susanne Vollmer och Lasse Åberg. Tilläggas bör att Mårten Castenfors adjektiv ofta sägs med kärlek, yrkesrespekt och humor, i ungefär lika stora delar. Så även denna gång.

”Tanken är att man ska delta i juryn en enda gång. Ernst Billgren torde vara undantaget efter att jag hade glömt att han hade varit med en gång tidigare. Mitt jobb som ordförande är inte att bedöma verken, utan att se till att det blir en bra mix varje år och att alla i juryn blir avspända och känner sig trygga”, säger Mårten Castenfors efter 13 år som Liljevalchschef och därmed juryns ordförande.

Målet om en bra mix gäller även slutresultatet – blandningen av olika verk, genrer, tekniker och tilltal.

”Oftast är vi i juryn överens vad gäller verkens konstnärliga kvalitet. Vi kan däremot ha olika favoriter. Man får ge och ta, ungefär som i regeringsbildningen, fast utan drama och prestige.”

FAKTA
Folkets konst säljs för från 200 kr till 1 miljon

Vårsalongen 2019 visar 254 sprillans nya verk.

Nära hälften har måleri som bas. Övriga representerar teckning, grafik, skulptur och textil.

Antalet ansökningar uppgick till 3 538, vilket är ungefär 1 000 fler än tidigare år.

Totalt deltar 136 personer – 79 kvinnor och 57 män.

Närmare hälften är från Storstockholm.

Deltagarnas medelålder är 49 år. Yngst är 18-årige Axel Österholm från Stockholm. Äldst är 93-åriga Siv Appelqvist från Lund.

Priserna bestäms av respektive konstnär, och varierar i år från 200 kronor till 1 miljon kronor.

Priset för samtliga verk uppgår till 4 934 905 kronor, vilket ger ett snittpris på cirka 19 400 kronor per verk.

Årets jury har bestått av konstnärerna Helene Billgren, Susanne Vollmer och Lasse Åberg med Liljevalchschefen Mårten Castenfors som ordförande för 13:e året i rad. Juryn bedömer alla inkomna verk utan att veta vem som gjort vad.

De flesta deltagare är fritidskonstnärer, medelklass med någon av form av förberedande konstutbildning: Men bland årets antagna verk skymtar även etablerade kulturprofiler som författaren Inger Edelfeldt.

Vårsalongen invigs den 25 januari klockan 11.00. Försäljningen startar samma dag klockan 11.30 enligt kölappar på plats.

Utställningen avslutas den 24 mars.

VISA MER

”Broderade mattor, rörmuffar, travesti på Zorn, böcker vända med ryggarna inåt i en Billybokhylla, knytblus i marmor, en halvtom Svenska Akademien, 17 000 små träbitar som representerar avvisade flyktingbarn och en kiosk där någon köpte sina första cigaretter  Vårsalongen största styrka är just att den öppnar för folkkonst som inte får plats någon annanstans.”

Flera av deltagarna återkommer år efter år. Vad behövs för att slå igenom som konstnär?”

”Att du tar dig in på konstmarknaden”, svarar konsthallschefen.

Enligt honom finns fem parametrar för att lyckas. För det första måste du höra till ”rätt” galleri, det vill säga ett galleri som anses inne.

För det andra måste din konst åtrås av ”rätt” köpare, det vill säga vad konstvärldens coola konstsamlare tycker är kul.

För det tredje måste du ha kontakt med större institutioner som vill ställa ut dina verk. För det fjärde måste du ha en kritikerkår som gillar det du gör, och för det femte behöver det finnas en kommersiell andrahandsmarknad, en efterfrågan på dina verk bland auktionshusen.

Antikt 1900-tal ska locka yngre publik

Kort: Varumärkesarbete, marknadsföring och kontakter.

Vart tog det konstnärliga vägen?

”Det primära för konstnären är att få uttrycka sig och helst kunna leva på det. Konstvärlden kan vara läskig. Men ta Lars Lerin. Han målar på, helt ointresserad av konstvärlden, och Ernst Billgren som tidigt medvetet gick in i densamma, för att ta ett grepp om den och testa vad den gick för, och nu är lycklig om han bara får vara och jobba i ateljén.”

Du säger att du är ”obehaglig” för konstvärlden. På vilket vis?

”För att jag inte rör mig i den. Som chef för Liljevalchs sitter jag på en maktposition som tillhör konstvärlden, men jag rör mig inte de kretsarna privat, går inte på vernissager.”

Varför inte?

”För att jag innerst inne är folkskygg, rentav blyg. Som Liljevalchschef bjuder jag upp, välkomnar och råddar socialt, men privat är jag jättetråkig. Sitter gärna i soffan och tittar på tv.”

Vart är konsten på väg generellt – mer av det gamla eller mer av det nya?

”Samtidskonst, inte Bruno Liljefors eller Carl Larsson, har varit en trend ett tag, särskilt bland yngre. Det är lite tråkigt, men en trend är att man köper samma som kompisen. Man kan se tecken på att köpare går ned i storlek, från större till mindre målerier, vilket kan vara tecken på en lågkonjunktur. Men det är min hypotes.”

Närmast på tur står att traditionsenligt bjuda på varm korv och småprata med köande till Vårsalongen. De första besökarna brukar börja köa vid 9-tiden. I fjol sattes nytt publikrekord med över 122 000 besökare till Vårsalongen och nära 341 000 besöker för helåret tack vare Lars Lerins akvarellutställning.

Konsthallschefens huvudvärk – den försenade utbyggnaden – hänger kvar ett tag till:

De startar Stockholms nya konstutmanare

”Bygget ska vara klart i april 2021”, fastslår han.

”Men vi behöver mer externt kapital, runt 10 miljoner kronor, för att kvalitetssäkra saker som att lägga in det bästa av trägolv i stället för plastgolv eller göra bänkar och caféinredning av almarna från Humlegården.”

Hittills har en handfull mecenater gått in med externa medel. Som tack för sin nationella insats får de sina namn inristade i tillbyggnadens fundamenta, cementgrunden.

”Den som vill bidra till att Sveriges första självständiga och offentliga konsthall för samtidskonst ska bli bra hela vägen får gärna höra av sig”, säger Mårten Castenfors.