Di Weekend NYHETER

Fler miljoner när det är män som gör film

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VILL SE FÖRÄNDRING. På Guldbaggegalan i våras tågade 50 svartklädda kvinnor från skådespelarnas metoo-upprop #tystnadtagning in på galan och upp på scenen för att manifestera sitt missnöje med hur branschen ser ut.

Jonas Ekströmer/TT

Kvinnor slutar få huvudroller innan de fyller 40 – men män får synas i stora roller in i femtioårsåldern. Trots branschens egna upprop 2017 råder fortfarande stora skillnader för män och kvinnor som jobbar med film, enligt en färsk rapport. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Färre huvudroller går till kvinnor, kvinnliga regissörer får lägre budget och filmer med män visas på fler biografer. Det visar Filminstitutets senaste jämställdhetsrapport, som presenteras för andra året i rad. 

”Andelen kvinnor sjunker ju högre budgeten blir. Och det gör den inom alla positioner, inte bara regi utan även inom kategorierna manus, producent och huvudroll. Statistiken vittnar om att det är ett strukturellt problem”, säger Jenny Wikstrand, analytiker på Filminstitutet och redaktör för rapporten. 

Årets rapport har fokuserat på hur pengarna fördelas mellan män och kvinnor, eftersom det är pengar snarare än jämställdhetsplaner och styrdokument som visar på maktförhållanden, enligt Filminstitutet. Till exempel är kvinnors budgetar, oavsett nyckelposition i filmprojektet, i genomsnitt 6 miljoner kronor lägre än männens enligt den nya statistiken.

Dessutom har män större förutsättningar att tjäna mer pengar på sikt, då deras karriärer är längre. När kvinnor slutar få jobb strax innan de fyller 40 kan män plocka hem stora filmroller ända in i femtioårsåldern. I genomsnitt har män en sex år längre karriär än en kvinna. 

Lär sin chef att styra rätt

Att pengarnas fördelning är en maktfråga i branschen blev dessutom tydligt under Metoo-hösten 2017. När Jenny Wikstrand senare pratat med skådespelarna bakom branschens egna hashtag #tystnadtagning har manliga och kvinnliga skådespelares löner varit en av de största frågorna som efterfrågats svart på vitt. 

Kan ni se att metoo-uppropet har påverkat jämställdheten i er statistik? 

”Tyvärr är 2017 det sista året vi har data från, så vi kan inte se något än. Sen måste man tänka på att det tar lång tid att göra och finansiera film, så saker ändras långsamt. Det räcker inte med en kvinnlig succé, man måste kunna se att flera kvinnor får göra filmer som går bra för att man ska kunna inse att ’oj, så här kan man också göra’”, säger Jenny Wikstrand. 

Samtidigt nämner hon regissörerna Tuva Novotny och Rojda Sekersöz vars filmer ”Britt-Marie var här” och ”En komikers uppväxt” närmar sig kategorin hög budget, som annars ekar nästintill tom på kvinnor.

»Att välkomna män är målet»

Men Jenny Wikstrand pekar också på att de är få i sammanhanget, och därför inte kan tolkas som någon vändpunkt i statistiken. 

”Vår övertygelse är att branschen behöver använda hela talangbasen för att göra film med hög kvalitet och med en mångfald av berättelser. Kunskapen som finns i vår rapport hoppas vi ska bidra till att vi vågar ompröva gamla sanningar”, säger Anna Serner, vd för Svenska Filmhuset, i samband med rapporten.