Exakt vad Nobelbanketten på söndag kostar är hemligt, men en fingervisning går att få i den senaste årsredovisningen från Nobelstiftelsen.
I fjol uppgick den totala summan för samtliga Nobelpris och verksamhetens kostnader till 97,2 Mkr, varav Nobelveckan i Stockholm och Nobeldagarna i Oslo bokfördes till 14,6 Mkr.
Prestigeuppdraget att laga maten har i år gått till kocken Tom Sjöstedt, som driver restaurang Lilla Ego i Stockholm. Det är premiär för honom att skapa Nobelmenyns för- och varmrätt.
Desserten sköts av en gammal räv i Nobelfestsammanhang: konditorn Daniel Roos. Det är fjärde året i följd som han skapar den vanligtvis väldigt uppskattade detaljen.
Arbetet med menyn har pågått sedan tidigt i våras tillsammans med Nobelstiftelsens gastronomiska rådgivare: Restaurangakademiens kreativa ledare Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus, och Gert Klötzke, professor i gastronomi vid Umeå Universitet samt Stadshusrestaurangers kökschef Gunnar Eriksson.
Festligheterna inleds redan på fredagskvällen med Nobelpriskonserten i Konserthuset och dirigenten Gustavo Dudamel. Biljetterna kostar från 400 till 1 290 kronor och det är slutsålt sedan länge.
Söndagens prisceremoni tv-sänds som brukligt precis som efterföljande festligheter i Stadshuset.
Att Nobeldagen i år infaller på en söndag påverkar inte publiksiffrorna i särskilt stor utsträckning, enligt Mattias Fyrenius.
”Tittarsiffrorna är fascinerande stabila även om de är något högre för själva prisceremonin om det är på en helg.”
Nobel Media har i uppdrag att sprida kunskapen om Nobelpriset internationellt och samarbetar med Ericsson, Scania, 3M, Volvo Cars samt Astra Zeneca.
”Jag är inte helt opartisk, men det är nog få som känner till hur aktiva vi är i världen med ett tiotal aktiviteter per år i år bland annat i Sydkorea och Indien”, säger Mattias Fyrenius.
Det handlar om utställningar, evenemang och olika former av dialoger där Nobelpristagare, experter och inbjudna gäster diskuterar aktuella ämnen. I Seoul till exempel om åldrandet i framtiden, högaktuellt för en nation med världens äldsta befolkning.
I Indien hölls i början av året rundabordssamtal med nio Nobelpristagare och Indiens premiärminister Narendra Modi om hur Indien kan utvecklas som forskarnation.
”Vi hoppas på att verka ännu mer internationellt. Vi kommer att åka tillbaka till Indien i februari, tittar på samarbeten i Japan i mars och hoppas på Tyskland, Chile och USA. En promille av vår trafik är från Sverige. Indien är det land där vi har den största publiken. Den största målgruppen digitalt sett är 18–25 år”, säger Mattias Fyrenius.
Även om Nobel Media de senaste åren har försökt utveckla ett antal aktiviteter eller verksamheter kopplade till den 10 december är det festernas fest som mycket av uppmärksamheten kretsar kring.
De 1 300 gästerna vid söndagens festligheter i Blå hallen är förstås speciellt inbjudna utom några få som lyckats få tag på de eftertraktade studentbiljetterna som säljs efter lottning där varje lott kostar 50 kronor.
Priset för Nobelfesten är fastställt till 3 295 kronor per person, det vill säga 6 590 kronor per parbiljett. I detta ingår förrätt, varmrätt, dessert, vin samt kaffe och avec.
Efterfesten, kallad Students’ Nobel nightcap, kostar 995 kronor per person, vilket även inkluderar transport från Stadshuset (795 kronor för studenter). Sängfösarfesten arrangeras i år av Medicinska Föreningen vid Karolinska Institutet. Dörrarna till Campus Solna öppnar klockan 22.00 och man stänger inte förrän 05.00 måndag morgon.
Planering och förberedelser har pågått i ett år. Sammanlagt 200 studenter jobbar med evenemanget. Festplatsen målas om och dekoreras på ett sätt som enligt tradition aldrig avslöjas i förväg.
”Vi har 1 200 gäster och förväntar oss att merparten av pristagarna kommer. Temat är hemligt fram till dess gästerna kommer. Vi har 15 rum med olika underteman, speciell mat och dryck och underhållning samt tre dansgolv” säger Johan Wallin, medieansvarig för efterfesten.