Hoppa till innehållet

Fixar tv-fest för miljoner

Vad är väl en bal på slottet när man kan sitta på medierättigheterna till Nobelbanketten?

”Tittarsiffrorna är fascinerande stabila”, säger Mattias Fyrenius, vd för Nobel Media som i fjol omsatte 45,5 miljoner kronor och visade ett rörelseresultat på 5,7 Mkr.

GALA MED KUNGLIG GLANS. På söndag är det dags för en ny Nobelbankett i Blå hallen i Stockholms stadshus. Kronprinsessan Victoria är en given gäst.
GALA MED KUNGLIG GLANS. På söndag är det dags för en ny Nobelbankett i Blå hallen i Stockholms stadshus. Kronprinsessan Victoria är en given gäst.Foto: Foto: TT
GALA MED KUNGLIG GLANS. På söndag är det dags för en ny Nobelbankett i Blå hallen i Stockholms stadshus. Kronprinsessan Victoria är en given gäst.
GALA MED KUNGLIG GLANS. På söndag är det dags för en ny Nobelbankett i Blå hallen i Stockholms stadshus. Kronprinsessan Victoria är en given gäst.Foto: TT
MEDVIND. ”Vi ser att intresset för Nobelpriset och de verksamheter vi har runt omkring växer”, säger Mattias Fyrenius, vd för Nobel Media som förvaltar Nobelstiftelsens medierättigheter.
STÅR FÖR MATEN. Daniel Roos, dessertkonditor, och Tom Sjöstedt, Nobelkock.Foto: Henrik Montgomery
HÅLLER TAKTEN. Gustavo Dudamel dirigerar fredagens Nobelpriskonsert.
HÅLLER TAKTEN. Gustavo Dudamel dirigerar fredagens Nobelpriskonsert.Foto: Ronald ZaK

Exakt vad Nobelbanketten på söndag kostar är hemligt, men en fingervisning går att få i den senaste årsredovisningen från Nobelstiftelsen.

I fjol uppgick den totala summan för samtliga Nobelpris och verksamhetens kostnader till 97,2 Mkr, varav Nobelveckan i Stockholm och Nobeldagarna i Oslo bokfördes till 14,6 Mkr.

Prestigeuppdraget att laga maten har i år gått till kocken Tom Sjöstedt, som driver restaurang Lilla Ego i Stockholm. Det är premiär för honom att skapa Nobelmenyns för- och varmrätt.

Desserten sköts av en gammal räv i Nobelfestsammanhang: konditorn Daniel Roos. Det är fjärde året i följd som han skapar den vanligtvis väldigt uppskattade detaljen.

Arbetet med menyn har pågått sedan tidigt i våras tillsammans med Nobelstiftelsens gastronomiska rådgivare: Restaurangakademiens kreativa ledare Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus, och Gert Klötzke, professor i gastronomi vid Umeå Universitet samt Stadshusrestaurangers kökschef Gunnar Eriksson.

Festligheterna inleds redan på fredagskvällen med Nobelpriskonserten i Konserthuset och dirigenten Gustavo Dudamel. Biljetterna kostar från 400 till 1 290 kronor och det är slutsålt sedan länge.

Söndagens prisceremoni tv-sänds som brukligt precis som efterföljande festligheter i Stadshuset.

Att Nobeldagen i år infaller på en söndag påverkar inte publiksiffrorna i särskilt stor utsträckning, enligt Mattias Fyrenius.

”Tittarsiffrorna är fascinerande stabila även om de är något högre för själva prisceremonin om det är på en helg.”

Nobel Media har i uppdrag att sprida kunskapen om Nobelpriset internationellt och samarbetar med Ericsson, Scania, 3M, Volvo Cars samt Astra Zeneca.

”Jag är inte helt opartisk, men det är nog få som känner till hur aktiva vi är i världen med ett tiotal aktiviteter per år i år bland annat i Sydkorea och Indien”, säger Mattias Fyrenius.

Det handlar om utställningar, evenemang och olika former av dialoger där Nobelpristagare, experter och inbjudna gäster diskuterar aktuella ämnen. I Seoul till exempel om åldrandet i framtiden, högaktuellt för en nation med världens äldsta befolkning.

I Indien hölls i början av året rundabordssamtal med nio Nobelpristagare och Indiens premiärminister Narendra Modi om hur Indien kan utvecklas som forskarnation.

”Vi hoppas på att verka ännu mer internationellt. Vi kommer att åka tillbaka till Indien i februari, tittar på samarbeten i Japan i mars och hoppas på Tyskland, Chile och USA. En promille av vår trafik är från Sverige. Indien är det land där vi har den största publiken. Den största målgruppen digitalt sett är 18–25 år”, säger Mattias Fyrenius.

Även om Nobel Media de senaste åren har försökt utveckla ett antal aktiviteter eller verksamheter kopplade till den 10 december är det festernas fest som mycket av uppmärksamheten kretsar kring.

De 1 300 gästerna vid söndagens festligheter i Blå hallen är förstås speciellt inbjudna utom några få som lyckats få tag på de eftertraktade studentbiljetterna som säljs efter lottning där varje lott kostar 50 kronor.

Priset för Nobelfesten är fastställt till 3 295 kronor per person, det vill säga 6 590 kronor per parbiljett. I detta ingår förrätt, varmrätt, dessert, vin samt kaffe och avec.

Efterfesten, kallad Students’ Nobel nightcap, kostar 995 kronor per person, vilket även inkluderar transport från Stadshuset (795 kronor för studenter). Sängfösarfesten arrangeras i år av Medicinska Föreningen vid Karolinska Institutet. Dörrarna till Campus Solna öppnar klockan 22.00 och man stänger inte förrän 05.00 måndag morgon.

Planering och förberedelser har pågått i ett år. Sammanlagt 200 studenter jobbar med evenemanget. Festplatsen målas om och dekoreras på ett sätt som enligt tradition aldrig avslöjas i förväg.

”Vi har 1 200 gäster och förväntar oss att merparten av pristagarna kommer. Temat är hemligt fram till dess gästerna kommer. Vi har 15 rum med olika underteman, speciell mat och dryck och underhållning samt tre dansgolv” säger Johan Wallin, medieansvarig för efterfesten.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera