Hoppa till innehållet

Fäviken knep White Guides mästartitel

MALMÖ

Fäviken Magasinet i Jämtland återtar förstaplatsen på svenska White Guides mästarklasslista. Fjolårets etta, tillika Sveriges enda trestjärniga krog, Frantzén i Stockholm, halkar ned till tredje plats.

Foto: Håkan Wike
Foto: Oskar Omne
Foto: Håkan Wike

Däremellan, på andra plats, placerar sig Daniel Berlin Krog i Skåne-Tranås, som liksom Magnus Nilssons Fäviken (etta första gången 2015) har två stjärnor i franska Guide Michelin. Det betyder att fyra av de tio bästa restaurangerna i Sverige, däribland de två bästa, ligger på landsorten. Till topp tio, som kallas Global Mästarklass, hör nämligen också PM & Vänner i Växjö och Krakas Krog på Gotland.

I den yppersta toppen är det små marginaler som skiljer restaurangerna åt. White Guide rankar Sveriges bästa restauranger i först hand efter matpoäng (max 40) och i andra hand efter totalpoäng (max 100).

Fäviken Magasinet, som också ligger överst i Di Weekends kroglista, har 39 matpoäng och totalt 97. Björn Frantzéns självbetitlade Frantzén har 38 matpoäng, men 98 poäng totalt och kan som helhet anses vara bäst. Detta speglas också i de priser som delades ut på en gala på Malmö Opera under måndagseftermiddagen. Fäviken vann priset ”Årets bästa gastronomi” medan Frantzén kammade hem både ”Årets serviceupplevelse” och ”Årets restaurangkultur”.

Nykomlingen Etoile i Stockholm, som Di Weekend tidigt uppmärksammade, utsågs till ”Årets stjärnskott” och gick rakt in på Mästarklasslistan på plats 25.

”Årets värt en resa” gick till Skoogs Krog- och Logi i Funäsdalen medan ”Årets hjärtekrog” blev Hemmagastronomi i Luleå. Det nyinstiftade priset ”Årets dolda pärla” gick till Taxinge Krog i Nykvarn.

Det är alltså god representation av landsortskrogar i årets guide, där också Köket Falkenberg, Lilla Bjers på Gotland och Boo Natur i Hjortkvarn är nykomlingar på Mästarklasslistan.

Det är även Mathias Dahlgrens Rutabaga i Grand Hôtel i Stockholm, som nyligen också fick höjt betyg i Di Weekend.

Därtill kan noteras att Restaurang & Vinbar 28+ i Göteborg gör comeback på Mästarklasslistan. Det är den restaurang i Norden som haft en stjärna i Guide Michelin längst av alla, i 29 år, sedan 1991. White Guide, som funnits i 15 år, har vanligtvis inte rankat 28+ lika högt.

Årets enda nya svenska stjärna i Guide Michelin var den som gick till Gastrologik i Stockholm som därmed har två. I White Guide ligger krogen på en oförändrad fjärdeplats med samma matpoäng som året innan.

De personliga utmärkelserna gick till kocken Frida Nilsson på MJ’s i Malmö, som utsågs till ”Årets rising star”, och till krögaren PG Nilsson på Svenska Brasserier i Stockholm, som fick ta emot priset ”Årets hyllning av en långtida betydelsefull gastronomisk gärning”.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera