Di Weekend NYHETER

Fan flyttar in i hyttan

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SKÅDEPLATS. Axmar bruk, med sin välbevarade masugn, är platsen för Folkteaterns uppsättning av ”Mästaren och Margarita”. Pjäsen bygger på ryske Michail Bulgakovs kända roman med samma namn som handlar om när Satan dyker upp i Moskva. 

Tomas van der Kaaij

I nästan 300 år var Axmar bruk fyllt av liv och rörelse och en stor tillverkare av järn i området. Här arbetade generationer med människor som slet vid bruket. Snart blir den gamla hyttan återigen en livfull plats då djävulen flyttar in genom klassikern ”Mästaren och Margarita” som spelas här i sommar.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Axmar bruk ligger vid havet efter Jungfrukusten, på gränsen mellan Gästrikland och Hälsingland. Bruket har anor från 1670-talet och var en viktig del i det så kallade järnriket som var flera olika anläggningar för järn och gruvdrift runt Gästrikland. På 1700-talet styrdes bruket under 50 år av Brita Behm, eller ”Järn-Brita” som hon också kallades för. På 1860-talet utvecklades bruket och det byggdes en då toppmodern masugn för stålframställning. 

Det är tegelhuset med den stora välbevarade masugnen som kommer vara platsen för Folkteaterns uppsättning av ”Mästaren och Margarita”. Pjäsen bygger på ryske Michail Bulgakovs kända roman med samma namn. 

 ”Det är en bok som är fruktansvärt svår att förklara vad den handlar om, den har tre handlingar i en. Enklaste svaret är att den handlar om när Satan en vacker dag dyker upp i Moskva. En annan syn på den är att den handlar det om vad som händer när människan rationaliserat bort all tro från sitt liv”, säger Natalie Ringler, som regisserar pjäsen. 

Folkteatern i Gävleborg har sin bas i Gävle, men för denna föreställning flyttar man ut till det gamla bruket som ligger fem mil norr om Gävle. 

”Det är en plats där människor har arbetet hårt, levt, längtat och älskat en tid för länge sedan. Livet finns kvar i väggarna. Att spela på en sån plats känns väldigt spännande”, säger Natalie Ringler. 

FAKTA
Mästaren och Margarita

”Mästaren och Margarita” är den ryska författaren Michail Bulgakov mest kända verk som han skrev under Stalinregimen 1928–1940. Boken gavs ut postumt, först som en följetong 1966–1967 och senare en samlingsvolym. Först 1973 gavs den ut ocensurerad.

Handlingen utspelar sig ursprungligen i Ryssland efter revolutionen där främlingen Woland, djävulen, kommer till Moskva. Berättelsen innehåller inslag av såväl satir som filosofi, men är även en kärlekshistoria.

VISA MER

Det är inte första gången som Folkteatern i Gävleborg flyttar ut sina föreställningar. Regionteatern som verkar i Gästrikland och Hälsingland har tidigare haft teaterrum i Sjömanskyrkan i Gävle, Valsverket i Iggesund, Träteatern i Järvsö och Gasklockorna på Brynäs.  Platsen som föreställningarna spelar på har stor betydelse, menar Natalie Ringler. 

”Det är en plats med en väldigt stark historia, vi kommer dit med en historia som egentligen handlar om någonting helt annat. Eftersom det är två väldigt olika berättelser blir det någonting väldigt spännande när de möts. Två världar som krockar med varandra och skapar ett intressant möte”, säger Natalie Ringler, som tidigare satt upp den kritikerrosade föreställningen ”Vår klass” på teater Galeasen. 2016 regisserade hon ”Mästaren och Margarita” vid en uppsättning vid teaterhögskolan i Luleå. För första gången flyttar hon nu ut från det traditionella teaterrummet. 

Operavärldens favoritdiva

”Vi skapar inte bara en föreställning, utan även en teater. Det finns ingenting när vi kommer dit, ingen infrastruktur, ingen verkstad, ingen loge eller kantin. Ingenstans att hänga lampor i taket. Det är en dubbel process jämfört med vad man brukar göra i vanliga fall”, säger Natalie Ringler. 

Eftersom att alla förberedelser ännu inte är färdiga i hyttan så har ensemblen fått repetera föreställningen på annan ort. Detta har gjort det svårt för gruppen att se hur slutprodukten kan komma att se ut. 

”Det är många saker som man fått fantisera och tänka kring. Det är lite som att filma med green screen.”

Föreställningen har premiär den 30 maj och spelas juni ut. För Natalie Ringler var det första gången som hon arbetade med en teaterföreställning utanför de traditionella teaterlokalerna. 

Dubbelt upp på Dramaten

”Det är att skaka om sig själv. Det är ett nytt sätt och många nya saker att förhålla sig som har varit väldigt stimulerande. Eftersom platsen är så extremt speciell så har alla ansträngningar och svårigheter varit värt upplevelsen.”

Om man kommer som besökare, vad hoppas du att man tar med sig efter föreställningen?

”Jag hoppas att man tar med sig lite magi, att man kanske inte riktigt kan förklara vad man var med om, men som man känner.”