Di Weekend NYHETER

Familjelivet ger klirr i kassan för Youtubeprofilen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FÖRFATTARE. Margaux Dietz, influencer, som nu har skrivit en bok.

Jesper Frisk

Margaux Dietz har på bara ett år dubblat sin omsättning och har en vinstmarginal på drygt 60 procent. Hon låter sin mamma sköta ekonomin och den tvåårige sonen får lön. ”Arnold jobbar inte gratis”, säger Youtubeprofilen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

En av Sveriges största influencers valde en okonventionell plats för att fatta det beslut som ändrade hennes karriär för alltid.  

”Jag sa upp mig från jobbet i förlossningssalen och bestämde mig för att satsa. Två, tre månader senare drog det igång.”

Margaux Dietz gjorde entré i influencervärlden 2015, startade bolag 2016 och slog igenom i samband med sin förlossning 2017. I skrivande stund har de två versionerna av videon där hon föder barn sammanlagt 2,9 miljoner visningar på Youtube. 

Innan Margaux Dietz blev mamma jobbade hon som projektledare, säljare och profilansvarig på Stampens Modern Women Media. Sin egen blogg skötte hon vid sidan av jobbet. Efter uppsägningen fick hennes företag Margaux Dietz AB ett rejält uppsving. På bara ett år mer än dubblades omsättningen och 2017-2018 kunde företaget visa upp en vinstmarginal på drygt 60 procent. 

Nu ökar profilen intäkterna ytterligare genom att ta klivet in i bokbranschen med nyutkomna ”Your best life”, som släpps via förlaget Bookmark.

FAKTA
Margaux Dietz AB

Omsättning: 8,1 Mkr

Resultat: 4,9 Mkr

Antal anställda: Två.

VISA MER
FAKTA
Margaux Dietz

Ålder: 29

Gör: influencer och kreatör

Bor: Vasastan i Stockholm

Familj: maken Jacob Liebermann, tillförordnad marknadschef på Fundler och sonen Arnold

Aktuell: bokdebuterar med ”Your best life”, som släpps nu i veckan

VISA MER

Margaux Dietz tyckte att det behövdes en motpol till den influencer-litteratur som fokuserar på psykisk ohälsa. Hon berättar att hennes nyutkomna bok inte är en klassisk självbiografi utan en handbok för personlig utveckling. 

När profilen får beskriva boken med en mening säger hon att den handlar om hur du lär dig att tackla dina bekymmer med enkla medel och att tänka mer positivt.

”Jag har många som ser upp till mig och ser mig som en förebild. Kvinnor och tjejer behöver någonting lite peppigt som de kan utvecklas av.”

Trots att ”Your best life” genomsyras av en uppmuntrande ton beskrivs även händelser som inte går att komma loss från med hjälp av rätt inställning. I arbetet med boken satt Margaux Dietz och spökskrivaren Gro Janarv i vad influencern beskriver som månadslånga terapisamtal. Det var först då som Margaux Dietz insåg att hon varit med om ett allvarligt sexuellt övergrepp. 

”Jag hade tryckt bort det så pass mycket att det kändes som att den som varit med om det inte riktigt var jag och att det som hände inte var så illa.”

I boken ger hon tips till andra som drabbats:

Bianca Ingrosso får 200 000 kr för en bild

”Lägg skulden och skammen där den hör hemma - hos den som utsatt dig. Det är det enda handfasta rådet jag kan dela med mig av.” 

Margaux Dietz Youtubekanal har drygt 250 000 prenumeranter och hon har över 350 000 följare på Instagram. Båda kanalerna har en enorm räckvidd och företag är beredda att betala dyrt för att synas i hennes närhet. 

Hur mycket har du tjänat som mest på ett samarbete?

”Kanske en miljon.”

Margaux Dietz tar ut 37 500 kronor i månadslön och förra året blev det 169 000 kronor i utdelning. 

”Min kära mor är ekonomiansvarig. Det känns väldigt tryggt att låta henne sköta pengarna. Jag vet att hon är ordentlig.”

Margaux Dietz menar att hennes största konkurrenter är traditionella medier. Nya influencers är ett hot mot verksamheten, men den största rädslan gäller något annat; Instagram, Youtube och Google, alltså plattformarna där Margaux Dietz sprider sitt innehåll.

”De har all makt och jag har ingen alls. Det är sjukt egentligen att hela min business ligger hos några som jag egentligen inte har någon koll på.”

»Egentligen vill jag bygga lego« Din son Arnold tar stor plats på dina kanaler och ni har nyligen gjort ett samarbete med Gina Tricot, hur tänker du kring att använda ditt barn kommersiellt?

”Arnold tjänar ju pengar. Han jobbar inte gratis.”

Har ni satt någon gräns? Typ ”när han fyller tre då slutar vi”?

”Han är inte en person just nu. Vi får se hur det känns om ett halvår eller ett år när han är mer en person och pratar på ett annat sätt.”

Margaux Dietz följarskara består till ungefär 90 procent av kvinnor varav de flesta är mellan 20 och 35 år gamla. En grupp som både påverkas och har makt att påverka. Profilen är nära vän med KD-ledaren Ebba Busch Thor men tror inte att det har någon politisk effekt på hennes följare.

”Mina följare är så pass smarta att de vet att de har en egen vilja och egna åsikter och att de inte påverkas av att jag umgås med en viss person. Jag hoppas det i alla fall.”