Di Weekend NYHETER

F&B:s kultur utan hierarki på export

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FUSION. Reklambyrån Forsman & Bodenfors går samman med amerikanska KBS. F&B:s vd Silla Levin fortsätter i rollen som Sverige-vd och Anna Qvennerstedt blir global styrelseordförande.

Joey Abrait

Svensk kreativitet går på export när den Sverigebaserade reklambyrån Forsman & Bodenfors går samman med amerikanska KBS. Men även en icke-hierarkisk arbetsmodell får följa med in i det nya Forsman & Bodenfors.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Med prisbelönta kampanjer som ”Epic Split”, där Jean Claude Van Damme går ner i split mellan två Volvolastbilar, och ”Made by Sweden” där bland annat svenska stjärnor som Zlatan och dj-gruppen Swedish House Mafia gör reklam för Volvo-bilar, har den svenskgrundade byrån Forsman & Bodenfors skapat sig ett namn i den internationella reklamvärlden. För två år sedan såldes F&B till det börsnoterade amerikanska byrånätverket MDC Partners, där ett femtiotal byråer ingår, och i våras öppnade byrån ett kontor i Singapore.

Men nu tas ytterligare ett steg i reklambyråns internationalisering, när man går ihop med amerikanska KBS (Kirshenbaum, Bond, Senecal och Partners), som även den ingår i MDC-gruppen, under det gemensamma namnet Forsman & Bodenfors.

”Vi har länge försökt hitta en väg för att ta Forsman & Bodenfors ut i världen. När den här möjligheten presenterades för oss utredde vi den och kom fram till att vi är en bra match”, säger Anna Qvennerstedt, som blir global styrelseordförande för det nya bolaget.

Det nya Forsman & Bodenfors består av cirka 700 personer fördelade på åtta kontor, där huvudkontoret delas mellan Stockholm och New York. I den nya organisationen har KBS tidigare vd, New York-baserade Guy Hayward, utsetts till global vd, medan F&B:s vd Silla Levin fortsätter i rollen som Sverige-vd.

”Vi tillför vårt kreativa arbetssätt, medan KBS tillför teknisk innovation och ett modernt sätt att jobba med media. Tillsammans blir vi mer relevanta och stärker erbjudandet till kunderna”, säger Silla Levin.

Forsman & Bodenfors är den första Sverigebaserade reklambyrån att gå ihop med en annan byrå för att skapa ett globalt bolag.

FAKTA
Nya Forsman & Bodenfors

Antal anställda: 700 personer (varav cirka 320 kommer från F&B).

Antal kontor: Åtta i Göteborg, Stockholm, New York, London, Montreal, Toronto, Shanghai och Singapore.

Bakgrund KBS: Bildades i New York 1988. Är i dag ett kreativt kommunikations- och teknologibolag, som bland annat belönades med guld i Clio Awards för kampanjen ”Find Better” för Monster.com.

Inom KBS finns två dotterbolag, Mediabyrån The Media Kitchen och Londonbaserade Albion med fokus på digital transformation och tjänsteinnovation.

Bakgrund F&B: Grundades 1986 och består i dag av huvudbyrån Forsman & Bodenfors och dotterbyråerna Happy F&B, F&B Factory, F&B Inhouse och F&B Studios. Största kunderna är Volvo och SK-II. Har genom åren tagit emot ett stort antal priser, varav 42 guldägg, Sveriges finaste reklampris, samt utsetts till världens bästa byrå 2014 i the Gunn Report.

Omsättning 2017 F&B Sverige: 728,7 Mkr.

Resultat: 59,5 Mkr.

VISA MER

”Vi ser det som helt rätt väg framåt. Tiden då de traditionella medierna hade makten i reklambranschen är över. I dag är marknaden sönderslagen, inte minst genom digitaliseringen, och där behöver man som reklambyrå behärska flera kommunikationsytor om man ska fortsätta vara relevant. Samtidigt tror vi fortfarande att kreativitet behövs för att ta sig igenom den ständigt växande mängden information.”

Hur gick diskussionen när ni valde Forsman & Bodenfors som namn för det nya bolaget?

”Det var utgångspunkten från början. Redan när MDC köpte oss 2016 såg de potentialen i att vi har ett starkt kreativt namn, men att vi har varit begränsande av vår geografi”, säger Anna Qvennerstedt.

Genom åren har ni jobbat med många stora svenska varumärken som H&M, Systembolaget och försäkringsbolaget If. Vad innebär sammanslagningen för era svenska kunder?

”Vår bas fortsätter att vara våra svenska kunder, där många av dem redan i dag är verksamma på en internationell marknad. Men i en värld som blir allt mer global hoppas vi kunna tillföra ett värde oavsett hur stort bolaget är”, säger Silla Levin och Anna Qvennerstedt fyller i:

”Det ska också sägas att det är när vi har sett vad vi kan göra för de svenska kunderna, där vi har byggt något bortom reklaminnehåll och som växer in i deras företag, som vi har blivit sugna på att göra det med en ännu större, internationell megafon.”

I och med den nya organisationen kommer kunderna att få större valfrihet och kunna anlita det kontor som passar dem bäst. Som svenskt bolag kan man alltså gå direkt till Forsman & Bodenfors i Shanghai om man siktar på att nå en kinesisk kund.

”Just Asien är del av världen vi tror väldigt starkt på. När vi gjorde kampanjen för det japanska hudvårdsmärket SK-II var det första gången den typen av kreativt grepp användes och det har skapat ett enormt sug på den marknaden”, säger Silla Levin.

Men kreativiteten är inte det enda Forsman & Bodenfors tar med sig in i den nya organisationen. Även den icke-hierarkiska bolagskulturen ska implementeras. Den skiljer sig avsevärt från hur reklambyråer traditionellt är organiserade kring en ”creative director”, en kreativ chef som bevakar och godkänner det byrån skapar. På Forsman & Bodenfors har man i stället alltid jobbat i små team, som arbetar nära kunden och är ansvariga för hela uppdraget, från idé till uppföljning av en kampanj.

”Vi ser ingen anledning till att det arbetssättet inte skulle fungera i de andra delarna av bolaget”, säger Anna Qvennerstedt.

Den amerikanska reklambranschen är känd för att vara hierarkisk. Vad händer med alla KBS-chefer som nu ska anpassa sig till en platt organisation?

”När vi har träffat KBS har vi upplevt att det finns en stor öppenhet för förändring och att de är sugna på att omfamna vårt sätt att jobba på, även om det är lite apart, för att de sett att det har fungerat.”

Hur kommer det att gå till rent praktiskt?

”Vi kommer att flytta över personer från Sverige till de andra kontoren i världen, både på kortare och längre sikt, som får i uppgift att återskapa arbetsklimatet. Det är i det dagliga arbetet som kulturen sätts. Sedan får man säkert ha överseende med regionala skillnader och vi är beredda på att det här inte är någonting man gör över en natt”, säger Anna Qvennerstedt.