Hoppa till innehållet

Ett kreativt försprång

Brad Pitt har honom att tacka för sin karriär, Audi för en ikonisk slogan, och Levi’s för sin 1980-talsrenässans.
”Det är de stora idéerna som skapar värde, inte tekniken”, säger reklamlegendaren Sir John Hegarty som nu även har kontor i Stockholm.

GAMMAL ÄR ÄLDST. Trots sina 72 år och nästan fyra decennier i branschen fortsätter John Hegarty att vara nyfiken och intresserad.
GAMMAL ÄR ÄLDST. Trots sina 72 år och nästan fyra decennier i branschen fortsätter John Hegarty att vara nyfiken och intresserad.Foto: Amanda Lindgren

Vi som är uppvuxna på 1980-talet minns dem väl. Reklamfilmerna på bio där unga män klädde av sig i bara boxershorts till retromusik som ”I heard it through the grape vine” och ”Should I stay or should I go”. Nick Kamen var först ut 1985 i filmen ”The launderette” och följdes bland annat av en ung Brad Pitt som släpptes ut ur fängelset i bara kalsonger 1991.

Kampanjerna som gav Levi’s en kommersiell pånyttfödelse var tongivande även för art directorn John Hegartys karriär, och för reklambyrån Bartle Bogle Hegarty, BBH.

Stämmer det att du rekryterade Brad Pitt?
”Ja, han var ganska okänd. Och det gick ju bra sedan”, säger John Hegarty, grundare och tidigare global kreativ chef för BBH.

Den mångfaldigt prisbelönade byrån finns i dag bland annat i Bombay, Singapore och New York. Och efter förvärvet av den svenska mobilbyrån Monterosa tidigare i år, finns den även representerad i Stockholm.

”Vår ambition är att vara den mest kreativa byrån i världen, och vi har alltid sett Skandinavien som ett kreativt växthus. Då känns det väldigt naturligt att vi ska finnas i Stockholm.”

För 72-årige John Hegarty var det inte självklart att bli kreatör. Efter konstskola och insikten att han aldrig skulle bli någon Picasso växlade han spår till grafisk design. Men det var roligare att prata idéer än färgnyanser, och när en lärare visade honom annonser skapade av verklighetens ”Mad men” i New York, fick han en uppenbarelse.

”Det var som att någon tände ljuset. Jag ville ju bara hålla på med idéer, och när jag såg reklam för Volkswagen och Avis insåg jag att det var det jag skulle jobba med.”

Sedan första jobbet som art director på reklambyrån Benson & Bowles i London har karriären gått stadigt uppåt och framåt.

Tur eller hög ambition?
”Jag har haft väldigt mycket tur, jag kom in i reklamvärlden i en fantastisk tid, allt exploderade, världen höll på att förändras. Samtidigt gjorde jag även rätt val.”

John Hagarty lärde sig tidigt att jaga möjligheterna och inte pengarna, något som ofta har hjälpt honom att välja rätt, säger han.

Byrån Bartle Bogle Hegarty bildade han tillsammans med kollegerna Nigel Bogle och John Bartle 1982. Mer än tre decennier senare är John Hegarty adlad av drottning Elisabeth, invald i amerikanska Advertising hall of fame, och hjärnan bakom några av världens mest framgångsrika reklamkampanjer och varumärkesarbeten.

Företag som Johnny Walker, Lynx/Axe och Audi har honom att tacka för nytt anseende och nya affärer.

”Vorsprung durch technik”, Audis numera världskända slogan, kom till efter ett par misslyckade försök att nå in i hjärtat med kampanjerna för en av BBH:s första kunder.

På en resa till Audis fabrik i Ingolstadt såg han texten i en gammal tidning och fick veta att den hade använts under tidigt 1970-tal. Men John Hegarty tyckte att det var precis detta som behövdes för att lyfta fram det tyska arvet och binda ihop de olika reklamkampanjerna.

”Mina kolleger tittade på mig som om jag var galen, ingen använde främmande språk i reklam på den tiden. Men kunden gillade den, och den blev snabbt ett slagord i hela Storbritannien”, har John Hegarty tidigare sagt till The Guardian.

Viljan att alltid göra ett bättre jobb beskriver han som sin främsta egenskap som kreatör.

”Jag har alltid trott på min egen kreativitet och på att riktigt bra idéer kan lösa problem.”

Trots hans arbetarbakgrund har pengar aldrig varit en drivkraft, inte heller en egen byrå. Det har kommit tack vare ambition, uthållighet och kärlek till jobbet.

”Om du gör intressanta saker så kommer intressanta saker till dig, och så är jag en obotlig optimist och tycker fortfarande att denna industri är otroligt spännande.”

Hur upprätthåller du din kreativitet?
”Bli inte cynisk, fråga alltid varför, förbli intresserad och ta av dig hörlurarna.”

Med sina dryga fyra decennier i reklamvärlden ser John Hegarty digitaliseringen som en ”fantastisk möjlighet” att nå ut och kommunicera på nya sätt. Men det är den starka idén som är lösningen, inte tekniken, betonar han.

”Teknik stimulerar möjligheter, men kreativitet skapar värde. För att alla nya plattformar ska fungera tillsammans binder du ihop dem med en stark idé. Och vi får inte glömma att folk fortfarande tittar på tv, läser tidningen och lyssnar på radio.”

Innehåll från ÅlandsbankenAnnons

Undvik fallgroparna – så lämnar du över familjeföretaget till nästa generation

De senaste åren har regelverket för att överlåta företag inom familjen blivit mer gynnsamt. 

Men en generationsväxling kommer sällan utan utmaningar. Genom att planera och börja i tid kan du ändå undvika de största fallgroparna, förklarar Ålandsbankens expert.

EXTERN LÄNK: Ålandsbankens experter hjälper dig i komplexa frågor 

Plötsligt är den här – dagen då du känner att det är läge att ta ett steg åt sidan. Kanske har insikten kommit smygande: En dag måste ju företaget överlåtas till någon annan. Antingen till familjens yngre förmågor, eller via ett externt ägarskifte.

Genom att planera och göra rätt saker vid rätt tidpunkt har du möjlighet att stärka ditt företags förutsättningar och bygga en stabil grund för både kontinuitet och tillväxt – och inte minst att skapa så bra förutsättningar som möjligt för nästa generations ledarskap – konstaterar Fredrik Benson som är finansiell planerare på Ålandsbanken.

– Ett generationsskifte i ett familjeföretag väcker en rad olika juridiska frågeställningar, men det är också mjuka värden och känslor involverat i ett sådant beslut. Därför är det viktigt att ta ett helhetsgrepp som innefattar de ekonomiska, juridiska och de familjemässiga aspekterna, säger han.

Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.
Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.

Generationsskiftet tar 1-3 år

Fredrik Benson berättar att det viktigaste råd han kan ge är att börja planera i tid. 

– Ett lyckat generationsskifte tar oftast mellan ett och tre år, kanske till och med längre. Men många tror att det räcker med att prata igenom det över en söndagsmiddag. Vid ett ägarskifte måste du ta hänsyn till allas viljor, behov och kunskap – och det tar betydligt längre tid än så.

Gemensamt för många av de mest framgångsrika generationsskiftena ser han i att den tilltänkta efterträdaren har kommit in i verksamheten tidigt och fått lära sig hur det fungerar inifrån. På så sätt förbereds de för uppgiften och får praktisk erfarenhet samtidigt som deras kunskap och ledarförmåga kan sättas på prov. Detta är speciellt viktigt om företaget är centrerat runt den nuvarande ägaren. 

– Vissa företag är uppbyggda kring en enda person och om nästa generation inte har någon erfarenhet från verksamheten kan det snabbt gå utför efter ett ägarskifte. Om det inte finns någon naturlig efterträdare kan det vara bättre att sälja företaget till en extern part, och att göra det när företaget fortfarande har ett högt värde, säger Fredrik Benson.

Bortse inte från mjuka värden

Ingen familj är den andra lik och därför är också varje generationsskifte unikt. En vanlig situation är att det finns flera syskon i familjen, men att enbart ett av dem är intresserat av att ta över familjeföretaget efter föräldrarna. Ska de övriga syskonen kompenseras för det på något sätt? Och i så fall hur? 

Det behöver inte röra sig om företag i hundramiljonersklassen för att en sådan fråga ska skapa irritation och konflikt i en familj, framhåller Fredrik Benson. Därför betonar han att mjuka värden som dessa är viktiga att fundera över, och att det är angeläget att processen fram till skiftet är tydlig och formaliserad så att det inte kvarstår några frågetecken.

– Det finns ingen universallösning utan varje företagarfamilj måste hitta den lösning som passar just deras situation och förutsättningar. Det är också därför vi verkligen betonar vikten av att börja i tid, säger Fredrik Benson.

EXTERN LÄNK: Att välja Ålandsbanken kan göra skillnad 

Nya fördelaktigare regler

Ekonomiskt har det blivit mer fördelaktigt med generationsskifte inom familjen de senaste åren. Fram till 2019 beskattades, något förenklat, överlåtelser inom familjen nämligen högre än försäljningar till en extern part. Därefter ändrades lagstiftningen och nu gäller samma skatteregler i båda fallen. Överlåtelsen behöver dock uppfylla en rad kriterier för att få beskattas på det här sättet.

– De nya reglerna gjorde systemet betydligt mer rättvist, men reglerna är stenhårda med en rad kriterier som måste vara uppfyllda. Det är således fortsatt viktigt att planera ordentligt. Det här kräver specialistkunskap. Uppfyller du inte alla kriterier går det inte att göra ägarskiftet med de mer gynnsamma skattereglerna och det påverkar hur mycket pengar du får kvar att leva på efteråt, säger Fredrik Benson. 

EXTERN LÄNK: Ålandsbanken hjälper dig att projektleda din ekonomi 

 

Mer från Ålandsbanken

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ålandsbanken och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera